Forsterket opplæring og tidlig innsats

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Noen utfordringer for skolene
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Lokal arbeidstidsavtale
Ungdomstrinn i utvikling
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Overgangsprosjektet NY GIV
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Organisering og arbeidet i kommunene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Lokal arbeidstidsavtale
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Velkommen til foreldremøte for trinn.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Skolebasert kompetanseutvikling
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Forsterket opplæring og tidlig innsats Tor Hansson Rektor Brentemoen skole

Brentemoen skole Sentrumsskole fra 1879 160 elever i skolen (180) 50 barn på SFO (80) 17 lærere 1 miljøterapeut (barnevernspedagog) 4 assistenter 1 SFO-leder (lærer) 1 sekretær Rektor Inspektør 2

Tidlig innsats

St.meld. nr. 31 (2007-2008) Kvalitet i skolen 4.1 Tidlig innsats St.meld. nr. 16 (2006–2007) dokumenterer at tidlig innsats er vesentlig for å bedre elevenes ferdigheter og faglige utvikling. En viktig forutsetning for å kunne iverksette innsatsen tidlig er at lærerne og skoleledelsen har informasjon om elevenes nivå og ferdigheter. Departementet vil iverksette tiltak som øker skolenes mulighet til å avdekke problemer tidlig.

St.meld. nr. 31 (2007-2008) Kvalitet i skolen 4.1.2 Økt ressursinnsats på 1.–4. trinn Ressurser er en nødvendig betingelse for kvalitet. Regjeringen vil derfor sikre ressurser til kommunene slik at de kan øke innsatsen overfor elever som trenger forsterket opplæring. Selv om det er tegn til bedring, eksisterer det fortsatt en «vente og se»-kultur i norsk skole. Elever som henger etter i læringsutviklingen tidlig i opplæringsløpet, får ofte ikke nødvendig oppfølging og støtte.

St.meld. nr. 31 (2007-2008) Kvalitet i skolen Forsterket opplæring gjennom å sikre flere lærere og annet fagpersonell bør forankres i opplæringsloven. Dette er nødvendig for å sikre at midlene blir brukt i samsvar med forutsetningene. Elementer i en ny bestemmelse i opplæringsloven vil være: Skoleeier får plikt til å gi forsterket opplæring gjennom økt lærertetthet. Plikten gjelder i fagene norsk/samisk og matematikk på 1. til 4. årstrinn. Tiltaket skal komme elever med svake ferdigheter i lesing og regning til gode. Det vil være opp til skoleeier hvordan den forsterkede opplæringen skal organiseres. Tiltaket skal inngå som del av den tilpassede opplæringen.

Forsterket opplæring og tidlig innsats 2.4 Departementets forslag Departementet foreslår at det blir tatt inn en ny bestemmelse i opplæringsloven § 2-2a med plikt for kommunen til å sørge for forsterket opplæring i norsk/samisk og matematikk for elever på 1.-4. årstrinn. Den forsterkede opplæringen skal innebære særlig høy lærertetthet og den skal være særlig rettet mot elever med svake ferdigheter i lesing og regning. Ot.prp. nr. 55 (2008-2009) § 1-3. Tilpassa opplæring og tidleg innsats Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten. På 1. til 4. årstrinn skal kommunen sørgje for at den tilpassa opplæringa i norsk eller samisk og matematikk mellom anna inneber særleg høg lærartettleik, og er særleg retta mot elevar med svak dugleik i lesing og rekning.

Forsterket opplæring og tidlig innsats Det skal legges vekt på tidlig innsats, både ved at det satses ekstra på de laveste klassetrinnene, og ved at det tas raskt tak i problemer som oppstår gjennom skolegangen. Soria Moria 2

Statsbudsjettet – tidlig innsats 8 timer leksehjelp på SFO Undervisningstimetallet økes med 1 uketime/38 årstimer (1. - 7. trinnet) 236 millioner kroner

Forsterket opplæring og tidlig innsats Flere timer til elevene økt timetall i fag-og timefordelingsforskriften Flere lærertimer – økt lærertetthet på de timene elevene har

Forsterket opplæring og tidlig innsats Hvordan skal denne intensjonen operasjonaliseres? Hva er tiltakene på den enkelte skole?

Forsøk med utvidet skoledag for 1.-4. trinn Brentemoen skole deltok i skoleåret 2007-08 i et forsøk med utvidet skoledag Tydelig bestilling på mål økt læringsutbytte (norsk, matematikk og engelsk) styrke elevenes grunnleggende ferdigheter Virkemidler flere timer leksehjelp mer fysisk aktivitet skolemåltider elevvurdering andre former for læringsstøtte

Forsøk med utvidet skoledag Noen grunnleggende spørsmål: Hvordan sikre at økt ressursbruk/flere lærertimer gir økt læringsutbytte? Mer av det samme, økt mengde andre metoder bedre kvalitet (økt lærertetthet på de timene elevene allerede har) Skolemåltid er krevende praktisk og økonomisk, gir det økt læringsutbytte? Hvilken rolle skal lekser ha? ”lekser” som gjøres på skolen med ”profesjonell” hjelp/tilsyn hjemmelekser som i noen grad forutsetter foreldremedvirkning/oppfølging

Forsterket opplæring og tidlig innsats Bedre kvaliteten på læringsarbeidet. Flere timer til elevene Flere ”lærertimer”, økt ”lærertetthet” Organisering av timene (skyss en utfordring!) Kompetanseheving Holdningsendring Disponering av personalet Materiell og læremidler ”System” for å vite og ”system” for å sette inn tiltak (§ 13-10: forsvarleg system for å følgje opp resultata frå desse vurderingane og nasjonale kvalitetsvurderingar ….)

Forsterket opplæring og tidlig innsats Disponering av personalet Ordinær opplæring Det er et mål at undervisningen skal planlegges og organiseres på en måte som ”treffer” flest mulig. Det innebærer at ”ekstratimer” i stor grad blir brukt til å dele klassen.

Fag og timefordeling Gjennomsnittlig timetall pr. uke 1. tr 2.tr 3. tr   1. tr 2.tr 3. tr 4. tr 1.-4. Andel 5. tr 6. tr 7. tr 5.-7. Årstimer Stilling RLE 1 1.5 5 7% 2 6 427 8% 58% No 6.5 24.5 34% 3.5 4 11.5 1372 27% 185% Mate 3 15 21% 2.5 8.5 888 17% 120% Samf 6% 385 52% K&H 7.5 477 9% 64% Naturfag 4.5 328 44% Eng 0.5 5% 366 49% Mus 4% 285 38% Mat og helse 1% 114 2% 15% Krø 7 10% 5.5 478 65% 17.0 18.0 19.0 72 100% 20.5 21.0 62 5120 691%

Forsterket opplæring og tidlig innsats Kompetanseheving Bevisste valg ved tilsettinger Ved tilsetting av nye lærere blir det lagt vesentlig vekt på hvilke fag søkerne har ekstra kompetanse i. Disponering av personalet Timeplanlegging ut fra lærernes kompetanse og videreutdanning. Ansvaret for trinnene fordeles i utgangspunktet på minst to lærere.

Forsterket opplæring og tidlig innsats Faglærer - Klasselærer Trenger man kunne så mye fag for å kunne undervise de minste? Er det ikke viktigst med pedagogisk kompetanse og relasjonskompetanse?