Kunnskapen er tilgjengelig - den må bare omsettes til handling!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Labore Fravær -en oversikt over produktet
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Miljørådgiver i grønn hverdag
Noen utfordringer for skolene
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Bergen Generelle utfordringer •Inkluderende arbeidsliv/arbeidsmiljøarbeid – hvorfor driver vi med dette?
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Å lykkes eller være lykkelig?
Klima-, energi- og miljø i plan- og byggesaker del III
eksempler på HMS-faktorer:
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Ansatte er en ressurs avdelingens ansatte må ”bare” inviteres med
Arbeidsmiljø Kap 9 i miljødelen.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
”Det kan ikke skje meg noe………eller?”
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
FORELDREMØTE 10. TRINN 11.oktober 2012
Samarbeid mellom skole og hjem
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Nittedal 19. sept
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
…når resultater betyr noe
Foreldrekontaktenes rolle
Kampen skole Vår visjon:
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
Foto: Geir Hageskal Fysisk miljø- Bygningstatus MILJØENHETEN sept 2014 – Rolf Erik Hoaas.
Forslag til årets VA-tiltak ENØK HOLEN RA
FYSISK MILJØ I SKOLEN Hva kan vi gjøre for å oppfylle dagens krav? Oslo 21. Oktober 2014 Norsk Forum for Bedre Innemiljø for Barn (NFBIB) v/Tore Andersen,
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Arbeidsmiljøet for ansatte
ROS-analyse.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Hvordan forebygge mobbing?
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
ROS-analyse.
Driftsoptimalisering
"5 filmer om inneklima i skolen
Foreldrekontaktar og Fau
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Fra kunnskap til handling
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Velkommen til foreldremøte
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
System for godt læringsmiljø
Referat foreldremøte 11. september 2018
Elevenes rettigheter og plikter
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapen er tilgjengelig - den må bare omsettes til handling! NAAFs inneklimakonferanse på Beitostølen 14. – 15. oktober 2008 Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Påstand Manglende fokus på forvaltning, drift og vedlikehold fører ofte til dårlig inneklima, økt sykefravær og høyt energiforbruk. Rutiner for filterbytte Varmestyring Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Påstand, forts.: Grunnen til at handling uteblir kan være: Manglende kunnskap om konsekvenser av dårlig inneklima Manglende bestillerkompetanse hos ledere og ansvarlige personer Manglende kompetanse innen byggforvaltningen og blant teknisk personell Mangel på penger…… Drift og vedlikehold har ikke status Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Påstand, forts.: Løsningsbasert kartlegging i egen og andre kommuner viser at inneklima i mange tilfeller kan bedres med enkle og rimelige midler. Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Påstand, forts.: Ansatte, brukere og støttetjenester - en ressurs når inneklima settes på dagsorden! Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Velholdte bygninger gir mer til alle Fakta Velholdte bygninger gir mer til alle Kilde NOU utarbeidet i 2004: 22 Forebyggende tiltak: ”Siden det er kjent hva årsakene til de fleste helseproblemene er, kan en på sikt spare store summer på tiltak som kan forebygge disse.” Primær forebygging: ”En må sørge for at nødvendig kompetanse er tilgjengelig for å nyttiggjøres i alle kommuner. Det er nødvendig med kvalitetssikring av byggeprosess og drift med henblikk på alle viktige sider av inneklima/innemiljø.” Gevinst: ”Derved kan en forebygge de fleste uheldige helseeffekter og derved unngå produktivitetstap.” Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

De fleste tror inneklimaproblemene forsvinner; Påstand De fleste tror inneklimaproblemene forsvinner; dersom ventilasjonsanlegget blir skiftet dersom det bygges et nytt bygg dersom bygningen blir totalrenovert dersom det bygges ny skole dersom det bygges ny barnehage dersom det bygges nytt kontor dersom sykehjemmet får styringssystemer (EIB) Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Påstand, forts.: Styrke samarbeidet mellom forskning og praktisk arbeid i kommunene! Kunnskap gjør oss i stand til handle. Inneklima er et samspill mellom miljøfaktorene: Temperatur (Termisk miljø) Lufta vi puster i (Atmosfærisk miljø) Belysning / stråling (Aktinisk miljø) Lyd / støy (Akustisk miljø) Utforming / innredning (Mekanisk miljø) Inneklima påvirker oss 24 timer i døgnet, og er et samspill mellom miljøfaktorene ovenfor. Kilde Verdens helseorganisasjon. WHO Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Nå-situasjon i flere bygg! Solbestrålte tilluftskanaler Automatikk som ikke fungerer Vannlekkasjer i nytt tak Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Før tiltak Etter tiltak Nå-situasjon i flere bygg, forts.! Frisk uteluft forurenses når den trekkes inn i bygningen Før tiltak Etter tiltak Luftinntak nær bakkenivå Luftinntaket er forlenget Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker 10

Nå- situasjon i flere bygg, forts.! Lys har betydning for læring, helse og trivsel. Målte Lux-verdier i et klasserom Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Nå-situasjon i flere bygg, forts.! Muligheter! Skolebygningen fra 1922 med bygningsintegrert mekanisk balansert lavtrykksventilasjon. Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Eks. på forbedringsområder Nå-situasjon i flere bygg, forts.! Eks. på forbedringsområder Endre luftinntak Defekt varmebatteri Rutiner for filterbytte Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Vi kan gjøre noe i påvente av det ”ideelle” Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Et skolemiljø for læring forutsetter bruk av kjent kunnskap om inneklima. Byggeprosesser og teknisk drift må kvalitetssikres med henblikk på alle viktige sider av inneklima, innemiljø og energibruk. For hver bygning må det være gode rutiner for drift og vedlikehold. Internkontroll skal benyttes aktivt av virksomhetsleder, verneombud, ansatte og foresatte. Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Kompetanse og praktiske verktøy Selv om det er kommet nye midler til rehabilitering av skolebygg vil det ta mange år før vi er i mål. Med kompetanse og praktiske verktøy kan inneklima for barn, unge og voksne forbedres! Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Støtteverktøy og metoder på web Miljøorientert kravspesifikasjon skolebygg Miljøorientert kravspesifikasjon barnehage Miljøorientert drift og vedlikehold på web Felles webbasert internkontroll for skole og barnehage. Støtteverktøy under utvikling Utviklingsprosjekt i samarbeid med SINTEF- Energiforskning, Stiftelsen VEKST og NAAF. Finansiert via: VOX, ENOVA, Husbanken (FoU-midler) og Fylkesmannen i Vestfold Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Miljøorientert kravspesifikasjon for skolebygg og barnehage Målgruppe: Rektor/styrer FAU/SU Foreldre Elever/barn Verneombud Ansatte Arkitekter Rådgivende ingeniører Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker 18

www.fdvhms.no Fokus på HMS og inneklima Praktiske sjekklister: El. oppvarming Vannbåren varme Ventilasjon Lysanlegg Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Metoder for å bedre inneklima, brukeinvolvering Aktiv MEIS og Larviksmodellen Elever tegner temperaturmiljøet Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker

Det vil ta tid å oppgradere alle bygg - mye kan gjøres mens vi venter! Mange elever må være i skolebygg som ikke har tilfredsstillende inneklima. Mens man venter på kostbare nye bygningsmessige rehabiliteringstiltak i skoler, barnehager og yrkesbygg, er det viktig å iverksette tiltak for å bedre inneklima for barn, unge og voksne. Kai Gustavsen, HMS-rådgiver/yrkeshygieniker