Overgang Oppfølging Telling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Åsmund Sollien Schau og
Minoritetsspråklige søkere
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Snart klar for videregående skole
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Overgangsprosjektet.
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
VELKOMMEN Karrierveiledning på LAV Russetid Eksamen VITNEMÅL.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Bokpresentasjon Oslo.
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Time vidaregåande skole
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Ta fag fra videregående skole
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
VELKOMMEN Karriereveiledning på LAV Vitnemål Samordna opptak Eksamen
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Overgang Oppfølging Telling
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Oppdatert Side 1 Ditt val! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medium og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Fagforbundet Vest-Agder
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Utskrift av presentasjonen:

Overgang Oppfølging Telling Rådgiversamling 8. november 2011 v. Prosjektleder Knud-Erik Gissel 1

Prosjektledelse 2011-12 NyGIV overgang www.hordaland.no/nygiv Prosjektleder Ytre Midthordaland Anne.Swensson@fjell.kommune.no Hardanger / Voss Elin.Klette@voss.kommune.no Bergen kommune Kjersti.werner@bergen.kommune.no Hordaland fylkeskommune knud-erik.gissel@post.hfk.no

Bakgrunn ”Ungdommer som ikke fullfører videregående opplæring sliter med å skaffe seg arbeid. De fleste jobber krever datakunnskaper, språkkunnskaper eller matematikk. Derfor er kampen mot frafall så viktig” Jens Stoltenberg til VG, august 2010

Mål Ny GIV er startskotet for ein nasjonal dugnad for å få fleire til å fullføre skulegangen. Alle gode krefter både lokalt og nasjonalt skal dra i same retning. Satsinga Ny GIV vil pågå fram til 2013. Skal gje varige strukturar. Ny GIV eit av Topp tre Varige strukturar Dette prosjektet er ikke lik andre prosjekter, målet er varige strukturer,

Nasjonal dugnad ?? Dugnad er et felles utført og vanligvis ulønnet og frivillig arbeid av betydning for fellesskapet eller en enkeltperson.

Overgang Oppfølging Teljing Tre prosjekt Tilbod til dei 10% svakast presterande elevar Intensiv opplæring i lesing, skriving og rekning Siste halvår i 10. trinn og over i vidaregåande Oppfølging Varig og samordna oppfølging av unge utanfor opplæring og arbeid Dei som er i ferd med å slutte og dei som har vore utanfor ein periode Partar: Skular, oppfølgingsteneste, fagopplæring og NAV Teljing Statistikk Nasjonalt Gjennomføringsbarometer Kursing av lærer fullfinansiert av KD Andre aktiviteter er skoleeiger sitt ansvar i GRF i lesing, skriving og regning

Ikkje 30 % frafall Mål: 75 fullført i 2015

”Hvis det skal lykkes mig at føre et menneske mod et bestemt mål, Citat af Søren Kierkegaard: Dansk Filosof, cand. theol. og magister 1813 - 1855 At hjælpe er at forstå. ”Hvis det skal lykkes mig at føre et menneske mod et bestemt mål, må jeg først finde derhen,hvor han befinder sig og begynde lige der.” Den, som ikke kan det, snyder sig selv, når han tror, at han kan hjælpe andre. For at hjælpe nogen, må jeg visselig forstå mere, end han gør, men først og fremmest forstå, hvad han forstår. Hvis jeg ikke kan det, så hjælper det ikke, at jeg kan og ved mere. Vil jeg alligevel vise, hvor meget jeg kan, så skyldes det, at jeg er forfængelig og hovmodig, og at jeg egentlig gerne vil blive beundret af andre i stedet for at hjælpe. 8

Satsing mot frafall i mange år Fleire Fullfører Styringsgruppe Historikken Satsing mot frafall i mange år Fleire Fullfører Styringsgruppe Fleire Fullfører med Ny GIV Stor brede i Hordaland

Målsetting Ny GIV-overgang: Kommunen og fylkeskommunen skal etablere eit varig samarbeid om tiltak for å betre elevane sine føresetander for å fullføre og bestå vidaregåande opplæring Auke motivasjon hjå elevane for og evne til å gjennomføre vidaregåande opplæring. blant anna gjennom ein styrking av deres grunnleggande lese-, skrive- og rekneferdigheiter.

Ny formulering i opplæringslova § 13-3 c Fylkeskommunen skal, etter oppdrag frå departementet rettleie om og bidra til, kvalitetsutviklingstiltak som kan gi god samanheng mellom grunnskole og vidaregåande opplæring. Som t.d.: Informere, rettleie og spreie erfaringar vekomande kvalitetsutvikling i grunnopplæringa Stimulere til samarbeid Herunder sjå det 13 årige opplæringsløpet i samanheng Spreie informasjon om andre relevante saker innan opplæring 1 jan 2010, etter kvalitetsreformen 11

Ny GIV Overgang 2011 - 14   2011 2011-2012 2012-2013 2013-2014 Ungdomsskoler 8 40 (+8) 42 nye ( + 48 ) 90 vgs 5 vgs 29 ( +5 ) 12 nye ( + 34 ) 46 Kommunar Bergen 13 33 Prosjektleiing 2 mill kr 3 mill kr 4 mill kr Bergen vest + ( 96 elevar ) 10 kl + Sommer-aktivitet vg1 Vg2 Vg3  Læreplass Bergen, Hardanger Sotra, Askøy 10 kl + sommaraktivitet vg2 HFK ( 600 elevaer ) 10 kl + sommar Å ekspandere fra 1 kommune til 33 kommuner og dermed også en kraftig økning på skoledelen blir utfordrende Økonomien i forhold til tilrettelagt opplæring ( intensiv undervisning ) skal tas ut frå det eksisterende budsjett, våren 2011 tilfører Bergen kommune ekstra ordinært ekstra midler til de 8 ungdomsskoler.

Overgangen er eit kritisk punkt Vi skal bygge bru Overgangen er eit kritisk punkt 10. klasse Vidaregåande opplæring Intensiv opplæring Videreføres i vgs etter behov Avvik frå opplæringsloven Tilbod til elevar, 10% Yrkesretting av fellesfag Skolering: 2 lærarar pr skole Skolering: 2 lærarar pr skole

Yrkesretting av felles fag, Åsane vgs

Karakterer fra grunnskolen har stor betydning for gjennomføring

Tiltak Mer av det samme Utvalg av elever Frivillig tilbud 10 % svakest presterende Frivillig tilbud Informasjon (elever, foreldre) Unngå stigmatisering Ny GIV - status Praktisk tilrettelegging Innhold og metodikk Sammenheng mellom Ny GIV og opplæringen ellers Tilrettelegging rundt prøver / tentamen Intensiv opplæring etter jul 10.trinn Omfang 8 – 10 t/u Grunnleggende lese-, skrive- og regneferdigheter Læringsstrategier Vurdering for læring Organiseringsform i Bergen: egne grupper Ikke for store og ikke for små. Videreføres etter behov i videregående opplæring i vg1 og vg2 Ikke Mer av det samme Men Praksisnær konkretisering

Felles kompetanseheving Faglige kurs 1 matematikk og 1 norsk lærer Felles for de 2 skoleslag 3 + 2 + 1 dag Ansvar: de nasjonale sentre Spredning på skolen til alle fag Felles nettverk Ekstra fra HFK Tilbud til 400 lærer i ungdomskole og vgs 2 dage i våren 2012 og 2 dage høst 2012 Lærer med: Relasjon til ”10% gruppen” Faglig dyktig Evner å spre kunnskaper i lærergruppen

link

Link

Overgangen 10. trinn til videregående opplæring Overgangsprosedyre: Elevar frå Ny GIV ordning Identifiserast på VIGO/inntaklistene Telefonkontakt før skulestart Blir inviterte inn på skulen før skulestart Kontakt med NyGIV lærer på videregående skole Blir tilbudt forkurs med vekt på grunnleggande ferdigheiter og studieteknikk Eleven er kjend og skolen kan starte tilpassa opplæring frå dag ein ! Noe om planen beskr

Overgangen fra 10. klasse til vgs Elevene som deltar i Ny GIV-ordningen vil bli spesielt ivaretatt ved overgangen til videregående skole. De vil også få oppfølging gjennom de to første årene. Du får kontakt med Ny GIV-lærerne på den videregående skolen. Han eller hun vil holde jevnlig kontakt med deg gjennom skoleåret. Når du vet hvilken skole du skal begynne på, i begynnelsen av august, får du en telefon hvor du blir invitert til et besøk på skolen før skolestart, gjerne sammen med dine foreldre. Du får tilbud om et Ny GIV oppfriskingskurs ved skolestart Du får en startsamtale[1] med din kontaktlærer en av de første dagene. Foreldre blir også invitert. Målet med samtalen er å bli kjent med deg slik at vi kan gi deg en best mulig start på videregående skole. Vi vil for eksempel snakke om dine interesser, dine fremtidsplaner og om hvilke forventninger du har til din nye skole. Din videregående skole har noen tilbud om ekstra faglig hjelp. Du kan få tilbud om å delta dersom du har behov for det. NB Skoleåret 2011-2012 er det bare fem[2] av de videregående skolene som er med i Ny GIV-prosjektet. Punktene over gjelder i utgangspunktet spesielt for disse skolene. [1] Startsamtale er et tilbud til alle elever [2] Fyllingsdalen vgs, Olsvikåsen vgs, Laksevåg vgs, Årstad vgs og Åsane vgs

Forkurs på videregående skole Videregående skoler kontakter eleven primo august 2 dages forkurs ved 4 av 5 videregående skoler FØR skolestart 70% Takket ja til tilbud om forkurs Døme på forkurs: Bli kjent Skoleekskursjon Studieverksted It`s learning – kalender, mapper, prosjekter Ulike hjelpemidler i fagene – ordbok, kalkulator, nettressurser Grunnleggende begrep I norsk og matte Bli kjent med bøkene Konkurranse: Finne ting i bøker Oppfriskningsøkter Quiz Lunsj/frukt Bra motivasjon God relasjonsbygning

Elever med NyGIV fordelt på mange skoler Status Ny Giv 10 august 2011 Elever med NyGIV fordelt på mange skoler Skole   ASKØY VIDEREGÅENDE SKOLE 1 AUSTEVOLL VIDAREGÅANDE SKULE BJØRGVIN VIDEREGÅENDE SKOLE 5 FYLLINGSDALEN VIDEREGÅENDE SKOLE 13 LAKSEVÅG VIDEREGÅENDE SKOLE 16 LØNBORG VIDEREGÅENDE SKOLE 2 NORHEIMSUND VIDAREGÅANDE SKULE OLSVIKÅSEN VIDERGÅENDE SKOLE 11 OS VIDAREGÅANDE SKULE SANDSLI VIDEREGÅENDE SKOLE 4 SLÅTTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE SOTRA VIDAREGÅANDE SKULE, AVD. BILDØY STEND VIDAREGÅANDE SKULE ÅRSTAD VIDEREGÅENDE SKOLE 23 ÅSANE VIDEREGÅENDE SKOLE 85

Tilbud på programområder Kursnavn NyGIV   NyGIV Alle HFK Bygg og anleggsteknikk 17 20 % 7 % Design og håndverk 5 6 % 4 % Elektrofag 4 5 % 8 % Helse- og sosialfag 16 19 % 11 % Medier og kommunikasjon 1 1 % Mus/dans/drama - drama 3 % Naturbruk 2 2 % Restaurant- og matfag 7 Service og samferdsel Studiespesialisering 14 16 % 39 % Teknikk og ind. produksjon 12 %   85 100 % 3. Inntakk rett før skolestart, fra skolestart til 1 sept er der mange skole og program bytt !

Tilbud i forhold til ønske Ønskenr NyGIV  NyGIV Alle HFK 1 51 60 % 86 % 2 14 16 % 8 % 3 5 6 % 3 % 4 9 11 % 2 % 4 % 1 % 6   8 85

Medier og kommunikasjon Bygg og anleggsteknikk Restaurant- og matfag Helse- og sosialfag Elektrofag Teknikk og ind. produksjon Studiespesialisering Service og samferdsel

Studiespesialisering Helse- og sosialfag Elektrofag Studiespesialisering Helse- og sosialfag Design og håndverk Teknikk og ind. produksjon Restaurant- og matfag Bygg og anleggsteknikk Medier og kommunikasjon Mus/dans/drama - drama

Teknikk og ind. produksjon Elektrofag Teknikk og ind. produksjon Bygg og anleggsteknikk Helse- og sosialfag Restaurant- og matfag Service og samferdsel Design og håndverk

Hvem er i fare for frafall ? Noko indikasjonar er Stort fråvær Dårlege karakter frå ungdomsskulen / kunnskapsnivå / kunnskapshull Elevar der ikkje har fått 1.ønskje oppfylt Foreldres utdanningsnivå Minoritetsspråklege Busituasjon Elevar på særskilt inntak Elevar med meldeskjema 29

Fraværet er en indikator

Nærværsfaktorer FRAVÆRSFAKTOR NÆRVÆRSFAKTORER UMIDDELBARE GRUNNENE ELEVER HAR TIL Å VELGE BORT SKOLEN NÆRVÆRSFAKTORER GODE MESTRINGSOPPLEVELSER TILPASSET UNDERVISNING MOTIVASJON FØLELSE AV TILHØRIGHET OG VENNSKAP INDIVIDUELL OPPFØLGING SYNLIGHET TRYGGHET OPPLEVD FAGLIG FREMGANG MEDBESTEMMELSE GODE RAMMER FOR HVERDAGEN +++ Frå rapporten: Intet menneske er ein Øy, Evaluering tiltak satsning mot fråfall

God informasjon i heile skolen God informasjon til elevar og føresette Kritiske faktorar Tro på prosjektet ”Dei rette lærarane” God informasjon i heile skolen God informasjon til elevar og føresette Praktisk tilrettelegging (rom, materiell...) Gi gruppa status Mestringsopplevingar

Karaktermessig fremgang Markant i matematikk Økt motivasjon Resultat Karaktermessig fremgang Markant i matematikk Økt motivasjon Kartlegging skolestart vgs I snitt har elever med Ny GIV en større fremgang fra halvårsvurderingen 10 kl til stp I kartleggingen på vgs opplever vi at en stor del elever med Ny GIV, skårer bedre enn forventet, på Laksevåg var bare 10 av 16 reelle ”kandidater” til studieverkstedet.

Suksesskriterier Motivasjon Ikke mer av det samme Lærer som Undring Start med frivillighet på 10 trinn Ikke mer av det samme Lærer som kan bygge gode relasjoner Gi mestringsopplevelser Undring Forskning påviser at nivå differensiering ikke fremmer læring. Oppnår mestringsopplevelser Men elevene er fornøyde Ingen stimatisering Elever etterspør ”NyGIV gruppe aktiviteter” i vgs § 8-2. Organisering av elevane i klassar eller basisgrupper        I opplæringa skal elevane delast i klassar eller basisgrupper som skal vareta deira behov for sosialt tilhør. For delar av opplæringa kan elevane delast i andre grupper etter behov. Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør. Klassane, basisgruppene og gruppene må ikkje vere større enn det som er pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarleg

Vil «tvinge» flere tiendeklassinger ut i sommerjobb Kunnskapsministeren satser 5 millioner på nytt ungdomsskoleprosjekt Sommermånedene kan være kritiske for de elevene som sliter mest. Vi foreslår nå et opplegg der vi subsidierer sommerjobber, sommerskole eller forkurs til de elevene som er aller mest i faresonen for å ikke gjennomføre videregående opplæring, utdyper kunnskapsministeren Publisert 09.03.11 - 10:23, endret 11.03.11 - 00:41 (VG NETT)

Ny GIV sommeraktivitet Uke 26-27 undervisning og aktivitet Samarbeid med Røde Kors Askøy Uke 28-32 Cafe med rettleiing Samarbeid med Røde Kors Bergen Uke 31-32 Minifolkehøgskole Samarbeid med Nordhordaland Folkehøgskole Uke 32 forkurs på vgs På dei 5 vgs

Gode rammer Sted Askøy videregående skole Viktige Frivillige fra Røde Kors Frokost. Lunsj med lune retter 14 av 18 mener maten har hatt betydning for prestasjonene under sommerskolen.

Evalueringer/sitater om sommer med NyGIV Jente om jobb Det var gøy og jeg fikk se hvordan det var å jobbe der. Men det ble litt kjedelig og av og til måtte vente på nye arbeidsoppgaver. Jente om skole Flinke lærere og variert undervisning. Litt for mye matte og det skulle vært flere fag. Gutter om jobb Det var første gangen jeg jobbet, og det var så bra. Det var gøy og spennende, jeg har lært mye. Nå vet jeg hvordan de som jobber føler, og det var helt nytt for meg.

Statistikk www.regjeringen.no/nygiv www.hordaland.no/nygiv

Prosjektledelse 2011-12 NyGIV overgang www.hordaland.no/nygiv Prosjektleder Ytre Midthordaland Anne.Swensson@fjell.kommune.no Hardanger / Voss Elin.Klette@voss.kommune.no Bergen kommune Kjersti.werner@bergen.kommune.no Hordaland fylkeskommune knud-erik.gissel@post.hfk.no