Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Noen utfordringer for skolene
Alle menn og kvinner på dekk! Seniorrådgiver Tore Simonsen Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) Bergen 1. februar 2011.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Det digitale læringsmiljø – for alle?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Hva vil vi i vårt prosjekt?. Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Differensiering fordi…
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Sensorenes rolle.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
PBL - PROSJEKT.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
POÉTE Leonardo da Vinci Lifelong Learning program Tanker etter seminar i Frankrike, Norge og Finland Ingvild Espelien og Bente Ryen.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Tverrfaglig helsetilbud til skolebarn Informasjon til foreldre i 1. trinn.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Elevenes rettigheter og plikter
Utskrift av presentasjonen:

Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre? Siv Sangolt, Hovedfagsoppgave i pedagogikk, NLA www.nsd.uib.no/kaos

Problemstilling Hvordan opplevde studentene prosjektarbeid med bruk av IKT- basert læremateriell? Hvordan foregikk arbeidet? Hva krevde prosjektarbeid med IKT av studentene? Hvilke positive og negative erfaringer fikk studentene av prosjektarbeidet? Vil det være behov for endringer/tilrettelegging av lærepakkeserien og/eller rammene?

Helse og trivsel i skolen Skolen – elevenes arbeidsmiljø Mobbing Helse og trivsel i tenårene Analyseverktøyet NSDstat

Mellomliggende faktorer Prosjektmodellen Intervensjon Mellomliggende faktorer mikronivå Personlige faktorer kunnskap/kompetanse, motivasjon, holdninger Prosjekt- Arbeid Student aktivitet Læring Holdning Forsterkende faktorer Respons/holdning fra/til veileder og medstudenter Lærepakke serien ”Helse og trivsel i skolen” Tilretteleggende faktorer Skolen som org. Datatilgang, praktisk ramme,lærer- kompetanse makronivå

Resultater - intervensjon Lærepakkeserien Avvik mellom studenter/læreplan om aktualitet og betydning av tema/IKT Prosjektarbeidsmetode/PBL Manglende opplæring/forkunnskaper Manglende prosessevaluering

Resultater – mellomliggende faktorer Personfaktorer IKT kunnskap - Motivasjon - Holdninger Forsterkende faktorer Veiledning - Respons fra medstudenter Tilretteleggende faktorer Rammer – Opplæring/undervisning

Resultater – studentaktivitet, læring og holdning Studentaktivitet: Fordeling av oppgaver i gruppen Holdningsendring/kunnskapsoppnåelse i forhold til tema/IKT

Hvilke anbefalinger kan vi komme med? Skap engasjement gjennom å aktualisere tema i forhold til pensum Kartlegg behov og gi opplæring i forhold til verktøy/læremidler Opplæring må skje nært i tid! Gi opplæring i prosjektarbeidsmetoden Prosessevaluering i gruppen viktig Finne strategier for å dekke læringsbehov

Fra kaos til kunnskap Siv Sangolt, sivsang@online.no Mer informasjon på: http://www.nsd.uib.no/kaos/ Se under hovedfagsprosjekter