Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre? Siv Sangolt, Hovedfagsoppgave i pedagogikk, NLA www.nsd.uib.no/kaos
Problemstilling Hvordan opplevde studentene prosjektarbeid med bruk av IKT- basert læremateriell? Hvordan foregikk arbeidet? Hva krevde prosjektarbeid med IKT av studentene? Hvilke positive og negative erfaringer fikk studentene av prosjektarbeidet? Vil det være behov for endringer/tilrettelegging av lærepakkeserien og/eller rammene?
Helse og trivsel i skolen Skolen – elevenes arbeidsmiljø Mobbing Helse og trivsel i tenårene Analyseverktøyet NSDstat
Mellomliggende faktorer Prosjektmodellen Intervensjon Mellomliggende faktorer mikronivå Personlige faktorer kunnskap/kompetanse, motivasjon, holdninger Prosjekt- Arbeid Student aktivitet Læring Holdning Forsterkende faktorer Respons/holdning fra/til veileder og medstudenter Lærepakke serien ”Helse og trivsel i skolen” Tilretteleggende faktorer Skolen som org. Datatilgang, praktisk ramme,lærer- kompetanse makronivå
Resultater - intervensjon Lærepakkeserien Avvik mellom studenter/læreplan om aktualitet og betydning av tema/IKT Prosjektarbeidsmetode/PBL Manglende opplæring/forkunnskaper Manglende prosessevaluering
Resultater – mellomliggende faktorer Personfaktorer IKT kunnskap - Motivasjon - Holdninger Forsterkende faktorer Veiledning - Respons fra medstudenter Tilretteleggende faktorer Rammer – Opplæring/undervisning
Resultater – studentaktivitet, læring og holdning Studentaktivitet: Fordeling av oppgaver i gruppen Holdningsendring/kunnskapsoppnåelse i forhold til tema/IKT
Hvilke anbefalinger kan vi komme med? Skap engasjement gjennom å aktualisere tema i forhold til pensum Kartlegg behov og gi opplæring i forhold til verktøy/læremidler Opplæring må skje nært i tid! Gi opplæring i prosjektarbeidsmetoden Prosessevaluering i gruppen viktig Finne strategier for å dekke læringsbehov
Fra kaos til kunnskap Siv Sangolt, sivsang@online.no Mer informasjon på: http://www.nsd.uib.no/kaos/ Se under hovedfagsprosjekter