Laks og næringsutvikling i Kragerøvassdraget 21.04.2010 Ole Erik Elsrud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Mål- og resultatstyring i Hedmark fylkeskommune
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Foto: Jo Michael Roller og forventningsavklaring Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
SMS * MLM * FORRETNING SMSKLUBBEN Viktig før vi går i gang med presentasjonen. Bruk kun denne koden når du skal melde deg inn Skriv mld mxm send.
Trysil Utmarkstjenester og tjenestetilbudet. Skogbrukets Hus, 14.sept v/ Frank Robert Lund.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Hva er aktivitet og deltakelse?
Utarbeidet av Hilde Waage,
Lærlinger på v/Rune Løberg Markedssjef i BK Gruppen.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Svømmingens Dag Lørdag 8.mai 2010 Svømmingens Dag Aktivitetsdagen for ditt nærområde.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Tjene penger på XOCAI ? Det forutsetter et unikt produkt !
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
Flekkefjord Produkter AS. ETABLERINGEN Etablert våren Kun NKI Få tilbud lokalt. Styrke tilbudet ved bedriften Styrke statusen til bedriften.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?
Suksesskriterier.
Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Prosjekt Laks og Næringsutvikling i Kragerøvassdraget Ole Erik Elsrud.
Felles innsats gir resultater Barnehagekonferanse 23. oktober 2006
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Landsmøter Bergen 2007 Felles framtid for ?. Landsmøter Bergen 2007 Det er så mye å tenke på… VedtekterLotterierPlakater UtvalgsmøterServietter Brus og.
Fagopplæring og næringsutvikling i nord Noen synspunkter om nisjer, kompetanse og muligheter NOKORT
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Oslo og Akershus Skiskytterkrets Opphold for 100 personer september 2010.
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
G LEDEN VED Å VÆRE KLUBB-LEDER AFK-høstmøte 05. november 2012 Quality Airport hotell, Gardermoen Trond ”Kurte” Andreassen Hovedleder i Rolvsøy IF.
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Nettsider Vi ser at bibliotekenes nettsider har for lite innhold. Dette er en viktig informasjonskanal for innbyggerne i kommunen. Også bruk av sosiale.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Å legge stein på stein - reiselivsutvikling i en småkommune Ågot Eide Beiarn kommune.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Hello! Marcel Mennink Lidenskapelig jeger Utdannet markedsfører Online gaming bransje Flyttet til Norge: røkter og jaktguide.
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
Erfaringer fra konferanse om motorferdsel i utmark Forberedelser fra FNF Valg av samarbeidspartnere Målgruppe Tema – hva vil vi fokusere på Innledere –
Etablererkontoret Hva kan Etablererkontoret gjøre for deg?
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Markedsføring.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Kapitalbehov og finansiering
En kontrakt som koster dyrt
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
Roede-kurslederen på Facebook
Roede-kurs på arbeidsplassen
SYV MILJØER FÅR NY KLYNGE-STATUS --- ACT BLIR ARENA-KLYNGE
Fra 1000 til 1000 FROSTATING Møte med Region-samarbeidet
Professor Erik Røsæg Universitetet i Oslo rosaeg.no
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Laks og næringsutvikling i Kragerøvassdraget Ole Erik Elsrud

Status •Finansieringen er på plass –Skagerak Kraft –Innovasjon Norge –Fylkesmannen i Telemark –Telemark Fylkeskommune –Drangedal kommune –Kragerø kommune –Kragerøvassdraget grunneierlag BA –Egen innsats

Faggrupper Første møte i faggruppene er gjennomført –Faggruppe Fisk •Teknisk del oppvandring •Teknisk del utvandring •Forsinkelser utvandring / oppvandring •Kartlegging av sportsfiskepotensial - Laks •Fiskebiologi –Faggruppe Næring •Grunneierorganisering og fiskekortordning •Næringsutvikling –Kartlegge hva som finnes av andre tilbud, og hva som tidligere er utprøvd –Identifisere nye produkter –Vurdere ulike tilretteleggingstiltak

Hjemmeside

Utmarksnæring Hvordan skaffe seg næring i utmark? Hvordan gjøre de riktige tingene?

Hvordan skaffe seg Næring i utmark? •Må ha klare mål –Næring - avkastningskrav •Kreativitet –Skylappene må fjernes, vi må tenke nytt og ta initiativ –Se utenfor Norge, hva har de gjort i andre land •Eks. Rovaniemi •Vilje og innsats –Ingen begrensinger kun utfordringer –Det tar gjerne flere år før inntektene kommer

–Kultur og historie –Kajakk/kano –Fallskjerm –Paragliding –Vandring –Sykkel •Bortover •Down-hill –En dag som skogsarbeider? –Teambuilding Hva er egentlig utmarksnæring? –Kurs – konferanse –Mestring –Lære noe av det man gjør –Elgsafari eller lignende –Tiur/orrfuglleik –Jakt –Fiske –Småkraft –Hytteutvilking –Etc etc

Hvordan skaffe seg Næring i utmark? Hvilke muligheter har den enkelte •Se på ressursgrunnlaget på eiendommen og i nærmiljøet –Eks fisketurisme •Man tjener ikke penger på salg av fiskekort, men på innpakkingen (hytte, båt og guide) •Kunnskaper og nettverk •Hva har du lyst til å gjøre og hva interesserer deg? •Må være villig til å satse, det tar ofte flere år før inntektene kommer

9 Planlegging av aktivitet • Rammevilkår • PBL, Naturmangfoldloven, Motorferdselloven, Friluftsloven, Næringsmiddelloven, Regler for MVA, (verneforskrifter), etc. • Skatteregler • Finansiering • Skogfond, Innovasjon Norge

Hvordan skaffe seg Næring i utmark? •Pakkede produkter –Mat, Overnatting, Aktivitet, Transport •Lage salgbare produkter

11 Hva er det egentlig kunden betaler for? Totalopplevelsen

Hvordan gjøre de riktige tingene •Ha klare mål •Ønsker jeg å jobbe med folk? •Lage en gjennomarbeidet foretningsplan –Innovasjon Norge og etablererveiledning •Økonomistyring –Sette en verdi på egne timer •Logistikk –Hvordan bruke tiden •Samarbeid –Sosialt –Nødvendig i mange situasjoner –Risikoreduksjon? –Gjøre det man er god på og sette bort det andre

•Markedsføring –Dette er en jungel –Vær klar over hva du ønsker å oppnå –Kan fort bli dyrt –Ikke skap forventinger til noe du ikke kan levere Hvordan gjøre de riktige tingene forts.

14 Suksess faktorer • Kvalitet i alle ledd • Fornøyde kunder • Pakkede produkter • Salgbare produkter • Rammevilkår • Dekning gjennom året • Flere ben å stå på • Gjøre det vi er gode på • Planlegging og Logistikk • Økonomistyring

Spørsmål og kommentarer