Å bli rett sett Noen tanker om respekt som forutsetning for motivasjon og mestring – særlig for ungdom som strever Generalsekretær Sturla Stålsett, Kirkens.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sprell levende 4.mai 08.
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
*BEST Consulting Group
Fra ord til liv April 2009.
Fra ord til liv Mars 2011.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
VERDIGHETSPRINSIPPER
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Motivasjon.
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)

En tjenende kirke Guds kjærlighet til alle mennesker og alt det skapte, virkeliggjort gjennom liv og tjeneste Visjonen for Den norske kirkes diakonale.
Nærhet vs. stoppeklokke
Samfunnet og meg – eller meg og samfunnet?
Jane Sunde, verdi 2 - "at alle som går her har som mål å leve slik at livet ærer Kristus og tjener forsamlingen.” Marit Thingbø, verdi 11 - "å ta et særskilt.
Inspirert, motivert og kompetent i jobben – hva er nøkkelen?
Å lykkes eller være lykkelig?
Skattejakt-samling på torsdag
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
”Jeg tror på Den Hellige Ånd”
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Rolighetsmoen barnehage
Dialektisk relasjonsteori
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Venn kommer av norrønt: Vinr
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Diakoni og trosopplæring
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
Kirken har fått en ny plan for diakoni, en plan som gjelder fra 1. 1
Fra Ord til liv Fra Ord til liv januar 2012 januar 2012.
Fra ord til liv April 2010.
Fra ord til liv Februar 2010.
Mestring og forebygging av depresjon
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Sammen mot fattigdommen
Og.
1 Johannes brev Gud er kjærlighet Om å ta imot og gi kjærlighet:
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Fra ”Nesten som deg selv”
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Vi vil «være sammen»; for barna…
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Arbeidet som kilde til positiv personlig identitet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Frivillig/skap/e? Muligheter og utfordringer i frivillig arbeid i dag
Utskrift av presentasjonen:

Å bli rett sett Noen tanker om respekt som forutsetning for motivasjon og mestring – særlig for ungdom som strever Generalsekretær Sturla Stålsett, Kirkens Bymisjon

Respekt Ord i tida Mange betydninger Hardt, kantete, disiplinært? Mykt, ettergivende, søvndyssende?

1. Visjon   Kirkens Bymisjons visjon er at menneskene i byen erfarer respekt, rettferdighet og omsorg. Denne visjonen springer ut av troen på Gud som livets og kjærlighetens kilde, og på ethvert menneskes unike verdi. Dette er en grunnleggende drivkraft i hele vårt arbeid. Vi fastholder at mennesker er like mye verd, men ulike. Vi vil arbeide for et samfunn der ethvert menneske blir møtt med respekt og forventning. Respekt for hvem vi er og forventning til hva vi kan. Ingen er bare det du ser. Kirkens Bymisjon vil i alt vårt arbeid søke ressurser og muligheter, og bidra til å utløse livsmot og mestringsevne. Oslo, 23082010 Sturla J. Stålsett

Respekt Fra latin respectio: = ’jeg ser om igjen’ ’ Sted/Dato endres i topp-/buntekst Presentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst

Honneth: Anerkjennelsens betydning Axel Honneth: Kamp om anerkjennelse ”Mennesket er avhengig av anerkjennelse for å kunne være menneske.” Erfaringer av mangel på respekt (ringeakt): Rammer selvutviklingen og selvforholdet Uttrykker sykdomstrekk ved samfunnet Er utgangspunkt og drivkraft i arbeidet for et bedre samfunn (kamp om anerkjennelse) Sturla J. Stålsett

Honneth: Anerkjennelsens betydning Form for / nivå av anerkjennelse Form for ringeakt Konsekvens for selvforhold Primærrelasjoner (kjærlighet, vennskap) Mishandling og voldtekt Selvtillit Rettsforhold (rettigheter) Rettighetsberøvelse og ekskludering Selvrespekt Verdifellesskap (solidaritet) Nedverdigelse, krenkelse Selv-verdsetting Oslo, 23082010 Sturla J. Stålsett

Respekt = gjensidig? Jeg kan ikke kreve respekt fra en jeg forakter, for i samme øyeblikk frakjenner jeg ham eller henne det verd, eller den autonomi, som er grunnlaget for at hun skal kunne vise respekt overfor meg. (Hegel). Er det selvsagt? Er ikke respekten nettopp viktig ved ulikhet/ skjevhet? Oslo, 23082010 Sturla J. Stålsett

Respekt på tvers av ulikhet Richard Sennett: Respect - the formation of character in an age of inequality (2003): Gjensidig respekt må bygge på autonomi: Autonomi forutsetter ikke lik forståelse, men snarere å akseptere det ved de andre som jeg ikke forstår. Ved å gjøre det, behandler jeg den andres autonomi på samme måte som min egen. Å tilkjenne / akspetere den ’svakes’ eller ’outsiderens’ autonomi, er å tilkjenne ham/henne verdighet, noe som igjen styrker ens egen karakter. Hvordan er dette mellom læreren og eleven (som strever)? Sturla J. Stålsett

  Vi fastholder at mennesker er like mye verd, men ulike. Vi vil arbeide for et samfunn der ethvert menneske blir møtt med respekt og forventning. Respekt for hvem vi er og forventning til hva vi kan. Ingen er bare det du ser.  …søke ressurser og muligheter, og bidra til å utløse livsmot og mestringsevne. Sturla J. Stålsett