Problemet først! En strategi for å utvikle handlingsdyktige mennesker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Rett på sak.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvordan intervjue en forsker?
Case som metode.
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Veiledning av elever / lærlinger
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
- Hovedrolle eller birolle
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Kompetente barn og unge
Veiledet lesing Mørkved skole
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Veiledning av studenter
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Fadderoppgaven - hva vektlegges?
Hva er en artikkel?.
Cafédialog – elevmedvirkning
Impulsuka 2013 Kristiansand
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Case 1 Hvordan skal vi bruke IKT i barnehagen.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
12 Reflekterende lesing.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvilke familietilbud trenger de yngste
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Cafédialog – elevmedvirkning
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Øving 1 - Forretningsideen
Velkommen til et nytt skoleår!
Fest og følelser Om seksualitet.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Verktøy for å kartlegge holdninger
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Problemet først! En strategi for å utvikle handlingsdyktige mennesker Mona Stokke Senter for Livslang læring, Høgskolen i Lillehammer

Formålet med økta Dere skal lære dere PBL som metode slik at dere anvender metoden i arbeidet med arbeidskrav i studiet

Målsetninger med økta Dere skal vite hvorfor PBL kan være en nyttig strategi forstå de syv trinnene i PBL-prosessen slik at dere kan anvende disse i egen gruppe bli kjent med måter å strukturere gruppeprosessen på, slik at dere løser PBL-oppgaven best mulig bli kjent med ulike PBL-oppgaver (typer) og egenskaper ved disse

Dette skal vi fokusere på Metoden Kommer til å fokusere mest på Metoden Gruppen Men også si noe kort om typer av oppdrag Oppgavene Gruppen

Metoden Gruppen Oppgavene

Metoden? PBL kan være En helhetlig utdanningsfilosofi som gjennomsyrer hele utdanningsprogrammet Eller en pedagogisk metode/arbeidsmåte i studiet som brukes i enkelte sekvenser (Pettersen 2005)

Historikk Nevrolog Pioner for total PBL Dyktige medisinstudenter – veldig gode på de prekliniske Men var dårlige på det praktiske Hvorfor var de så dårlige? De lærte ting kun i teorien! De var flinke til å gjengi kunnskap - oveflatelæring Men de klarte ikke å anvende kunnskapen i arbeidet med pasientene! Medisinstudiet i Oslo og Tromsø Sykepleierstudier JUS i Bergen Hva skyldes dette? Hadde det noe å gjøre med læringsmetodene?

Kasustikk Olav 50 år har den siste tida hatt vondt i brystet og er redd for å ikke få puste. De to siste ukene har han flere ganger gått hjem fra arbeidet på grunn av kvelnings-fornemmelser. Han ringte kona si, Eva, på kontoret, fordi han var redd for å være alene hjemme. Han er redd for å dø. Faren hans døde av hjertinnfarkt da han var 60 år.

Hvorfor problemet først? Tidligere kunnskaper og erfaringer aktiviseres Tilegner seg det nye kunnskapsstoffet på en bedre måte (teori kobles til praksis) Klarer i større grad å anvende læringen i nye, kommende situasjoner Motivasjon Teori og praksis Selvtillit, trygghet, forståelse, klarer å lese situasjoner (Schmidt og Moust 2000:30, i Pettersen 2005:69)

5 viktige sider ved PBL Studentsentrert læring Samarbeid i smågrupper (gruppebasering) Veilederen en tilrettelegger og guide Studentene jobber med autentiske problemer (problemsentrering) Studentene må tilegne seg kunnskapsstoffet selv (selvstyring, selvregulering) A (bearbeidet etter Pettersen 2005)

7-trinnsprosessen Det er studentene selv som beskriver problemet 1. Blir presentert oppgaven og søker å forstå situasjonen 2. Søker å finne frem til problemene 7. Sammenfatning og anvendelse av nyervervet kunnskap 3. Foreslå mulige forklaringer, sammenhenger, hypoteser 6. Individuelle studier, innhenting av kunnskap 4. Diskusjon, drøfting, forhandling om forklaringer 5.Gruppa utarbeider læringsmål og fordeler oppgaver (Bjørke 1996, side 55)

Skriv ned på arket ditt Hva er PBL og hvorfor kan metoden være nyttig? Skriv ned fasene i 7-trinnsmodellen (de du husker)? Når du er ferdig, kompletter deretter notatene dine med sidemannen. Kanskje dere kan hjelpe hverandre?

Metoden Gruppen Oppgavene

Hvorfor grupper i PBL? Likner arbeidsfellesskap Trygg sosial plattform for å utforske faget Utvikler sosial kompetanse Bryner seg på andres meninger, får utfordringer, må diskutere Stillasbygging

Gruppene må fungere Gruppen er navet i læringa Viktig at gruppen får veiledning Men gruppen leder seg selv, velger leder og fordeler roller Grupper som er godt ledet, organisert og veiledet gjør det best

Nødvendig med struktur Kontrakt og forventninger Velg en gruppeleder: ansvar for tidsbruk, fremdrift, og samler trådene Velg en gruppesekretær: skriver på tavle, flipp, oppsummerer fra gruppa Lag møteplan og hold denne Skriv ned ansvarsfordeling for deloppgaver, med frister Gruppene må ikke være for store Det viser seg at maks 5-8 personer Forbered deg alltid til gruppemøtene (jfr leseavtalen) Bjørke 1996, side 65 ff

Råd til gruppene Ikke ha for lange møter (1-2 timer maks) Ha regelmessige møter (1-2 ganger i uka) Forbered deg alltid til gruppemøtene, vis ansvar for ditt bidrag Jobb sammen over tid og ikke bytt grupper ofte Følg fast struktur på arbeidet (de 7-trinn)

Skriv ned på arket ditt I lys av det jeg nå har lært, hva synes jeg er viktig med hensyn til gruppas arbeid? Er det noe jeg ønsker ta opp med min gruppe på vårt første møte?

Metoden Oppgavene Gruppen

Oppgavene Skal likne på situasjoner studenten møter i arbeidslivet Man skal lære å ”tenke og handle” som ambulansepersonell! Får studenten til å identifisere seg Er utformet slik at de utfordrer tenkning, gir grunn til diskusjon, og at det er mulighet til å endre på eller utvide det en vet fra før

Oppgavetyper Problem- og forklaringsoppgaver Handlingsorienterte oppgaver Drøftingsoppgaver Problem og forklaringsoppgaver: Forklar prinsipper, mekanismer og regler som bidrar til å forklare fenomener Handlingsorienterte oppgaver: Situasjon  Hva kan og bør gjøres? Drøftingsoppgaver: Verdispørsmål, etiske dilemmaer – overveielser som står i sentrum

Problem- eller forklaringsoppgave Kasustikk Olav 50 år har den siste tida hatt vondt i brystet og er redd for å ikke få puste. De to siste ukene har han flere ganger gått hjem fra arbeidet på grunn av kvelningsfornemmelser. Han ringte kona si, Eva, på kontoret, fordi han var redd for å være alene hjemme. Han er redd for å dø. Faren hans døde av hjerteinnfarkt da han var 60 år.

Handlingsorientert oppgave Situasjonsbeskrivelse Olga Moe (født 1936) er innlagt på et korttidsopphold på et sykehjem. For tre dager side falt hun ut av sengen og slo seg ganske kraftig. Hun pådro seg store hematomer på venstre hofte og venstre overarm. I tillegg har hun en hudavskrapning på overarmen. Det har blitt tatt prøver av såret som viser at det er infisert med gule stafylokokker. Det er morgen og du som sykepleierstudent skal hjelpe henne med morgenstellet. Du kommer inn på rommet og spør hvordan pasienten har det i dag. Hun sier hun har sovet dårlig, føler seg forslått og har problemer med å finne en god liggestilling i senga. Du observerer at huden er varm og klam. Mens du hjelper henne med morgenstellet observerer du at huden på setet er rød. Du syns også at tannkjøttet til pasienten virker betent. Etter at du er ferdig med å hjelpe henne skal du hente frokost til pasienten som ligger på naborommet. Hva er problemene i denne situasjonen? Hva bør sykepleieren gjøre? Hva kan og bør gjøres?

Drøftingsoppgave Marokkansk bryllup Farida er 18 år og arbeider som kontorsekretær. Hun bor i Oslo, sammen med sin marokkanske foreldre. Hun er en søt og tiltrekkende jente, og har mange venner. Hun er som andre norske ungjenter, har alt hatt mange kjærester og drømmer om å finne prinsen en dag. En dag kommer hun ikke på jobben. Det viser seg at faren hennes har kidnappet henne og søstera, som er 17. De er på vei nedover i Europa. Han må gjøre plikten sin. Begge døtrene er lovet bort til sønner i en velstående familie.

Snakk med sidemannen Snakk med sidemannen om de tre ulike oppgavetypene. Hvilke problemstillinger synes dere er relevante utgangspunkt for PBL-oppgaver i studiet deres?

Oppsummering Metoden Oppgavene Gruppen

Aktuelt nå - forslag Justere gruppekontrakten? Avtal tre møtetidspunkter Fordel roller (møteleder, referent) På første møte går dere igjennom fase 1-5 På andre møte diskuterer dere uklarheter, status På tredje møte er dere i fase 7, dere går gjennom hva dere har gjort i fase 6 og konkluderer mht problemløsningen