KULTURUTREDNINGEN 2014 – GJENNOMGANG AV HOVEDMOMENTER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Fremskrittspartiets kulturpolitikk 2013 Stortingsrepresentant Ib Thomsen.
Billedkunst og kunsthåndverk Prioriterte arbeidsområder og støtteordninger Kulturrådets ansvar og oppgaver • Kulturrådets hovedoppgave er å gi økonomisk.
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011
Hus for kultur – millionene som forsvant Hvordan 179 millioner ble til 48 millioner, og dette framstår som en økning og stor satsing.
90 medlemmer – både små og store hus Nasjonalt nettverk - fra Longyearbyen til Lyngdal 20 % stilling som daglig leder Stifta på Ål i 1994 Driftet på dugnadsbasis.
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Kulturell infrastruktur. Tilskudd til kulturhus med regionale funksjoner • Røros • Oppdal • Ørland • Midtre-Gauldal.
Mangfoldige minner og Mangfoldsåret
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
v/ Merethe Skaug Sørensen
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Bibliotekutvikling og Aleph i Norge Bibliotekfaglige og -politiske saker København, 2003.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Christian Grorud
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Det nye Kulturrådet. Administrasjon for flere virksomheter NORSK KULTURRÅD 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv STATENS.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Regionplan Agder 2020 Utkast til strategisk notat Kultur: Opplevelser for livet
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Digitale tjenester Improvisert. Digidel Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet Digital agenda for Norge, Meld. St.
Kulturkonferanse april 2016 Den kulturelle skulesekken Nasjonal satsing for profesjonell kunst og kultur til alle skuleborn Samarbeid.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Den kulturelle spaserstokken Asker kommune
Regionreform og kulturpolitikk
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Prosjektleder Ann Evy Duun
AMATØRKORPSENE I DRAMMEN
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Den kulturelle spaserstokken Asker kommune
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Den kulturelle skolesekken
Regional plan for kultur
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Kompetansestrategi Agder 2030
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

KULTURUTREDNINGEN 2014 – GJENNOMGANG AV HOVEDMOMENTER KULTURKONFERANSEN 24.-25. APRIL, SAVALEN RANDI LANGØIGJELTEN, FYLKESSJEF KULTUR, BIBLIOTEK OG KOMPETANSE

KULTURUTREDNINGEN 2014 Arbeidet ledet av Anne Enger Utvalget bredt sammensatt av representanter fra institusjoner, det offentlige, frivillige feltet, festivaler, kulturminnevern, kunstfeltet mm

Mandat kulturpolitiske mål, virkemidler og tiltak i perioden etter 2005 gjennomgås. arbeidsformer og innretning av tiltak og virkemidler effekten av disse på et bredt spekter både i kulturvirksomhet og kulturkonsum, skal vurderes.

Mandat forts: Relevansen av de nasjonale kulturpolitiske målene sett i lys av samfunnsutviklingen Lokal/regional kontra sentral beslutningsmyndighet, herunder samspillet mellom de tre forvaltningsnivåene stat, fylkeskommune og kommune Rolle- og funksjonsdeling mellom kunst- og kulturfaglige og politiske beslutningstakere Forholdet mellom kulturuttrykk med smalt nedslagsfelt og den brede kulturaktiviteten Kulturpolitikk i en digital tid Kulturpolitikkens mangfoldsdimensjon Samspillet mellom kulturpolitikken og andre samfunnsområder, herunder helse og omsorg, utdanning, arbeidsliv, integrering, regional utvikling og næringsliv.

Mandat forts. …..kan det i kulturutredningen fremmes forslag om endringer i mål, virkemidler og tiltak. Utgangspunktet for slike endringsforslag er at de skal kunne gjennomføres innenfor gjeldende ressursrammer til kulturformål. Utredningsarbeidet må gjennomføres i åpen dialog med aktørene i kulturfeltet ved blant annet å legge til rette for strukturert erfarings- og meningsutveksling på tvers av kunst- og kulturfaglige disipliner.

KULTURUTREDNINGEN Prinsipiell begrunnelse for kulturpolitikken Første gang dette gjøres 1814  Norsk kultur utviklet seg i kontinuerlig samspill med krefter innenfra og utenfra Kulturbegrepet: 1970-tallet: utvidete kulturbegrep

Ytringskultur! - Kunstnerisk virksomhet i vid forstand - Kulturarvrelaterte virksomheter - Kulturpolitikken ansvar for å ivareta disse uttrykksformene, institusjonene og arenaene de utspiller seg på!

Begrunnelser for kulturpolitikken Infrastruktur for demokrati Viktig å sikre rettferdighet i kulturlivet – kulturelt medlemskap Ansvar for å opprettholde og utvide mangfoldet i kulturlivet

Evaluering kulturløftet fra 2005 Fulgt pengene – fra 5 – 10 milliarder (0,80 – 0,96%) Alle har fått mer, men noen mer enn andre.. Bygget kulturell infrastruktur Kulturinstitusjonene – fundament Mangfolds- og inkluderingsutfordringen ikke løst

Kvalitetsmålet… «Drapet» på New public management…. Institusjonenes samfunnsoppdrag!

Evaluering statlig nivå «Vinnere»: Frivillighet Scenekunst Musikk Museum Kulturvern «Tapere» Kunstnerformål Billedkunst Kunsthåndverk Offentlige rom Vekst regionalt!

Evaluering kommunalt nivå Vinnere: Idrett/idrettsanlegg Festivaler/ begivenheter Kulturhus Tapere: Kulturell grunnmur: Kulturskoler Bibliotek Fritidsklubber Det frivillige kulturlivet

Fylkeskommunen…? «Det er i liten grad etablert systematisk samhandling mellom fylkeskommuner og kommunene om utvikling på kulturfeltet, og det foregår lite utviklingsarbeid på dette området». Fylkeskommune Kulturdepartement

Hva så? Strategi for en bærekraftig kulturpolitikk! - Fra infrastruktur til innhold! - Økt produksjon av kunst og kultur - Økt fokus på aktiviteter som kommer publikum til gode - Forsterket vektlegging av kunstnerisk og faglig kvalitet - Lokalt løft!

Et lokalt løft – styrk den kulturelle grunnmuren Vurdere øremerking av statlige midler til et lokalt kulturløft i en tidsavgrenset periode LIVET LEVES LOKALT

Styrk kulturloven Kulturloven utstyres med bestemmelser som gjør den til et aktivt verktøy, som gir kommuner og fylkeskommuner ansvar for å utvikle planstrategier på kulturområdet Plan- og bygningsloven…

Den kulturelle skolesekken Det nasjonale sekretariatet for DKS bør styrkes, enten ved en styrking av det eksisterende sekretariatet i Norsk kulturråd eller ved en fusjonering med Norsk kulturskoleråd og UKM.

Styrk den lokale kunst- og kulturfaglige kompetansen Kulturskolene bør styrkes Det bør legges til rette for en offensiv og samordnet satsing på kulturskolen Kulturskolen bør settes i stand til å ivareta sine kjerneoppgaver, som er kunstfaglig grunnutdanning og fordypning, i samarbeid med de høyere kunstfaglige utdanningsinstitusjoner Kulturskolen må ikke komme som en erstatning for de estetiske fagene i grunnskolen

Styrk den kulturpolitiske samordningen - Ansvaret for kulturskolen: fra Kunnskapsdepartementet til Kulturdepartementet - Ansvaret for fritidsklubber: fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet til Kulturdepartementet - Ansvaret for kirkesaker: fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet til Kulturdepartementet - Kulturminnevernets departementstilknytning bør vurderes nærmere, og tiltak bør iverksettes for å samordne og tydeliggjøre sektoransvaret på området - Utenriksdepartmentets ordninger – er under vurdering

Styrk fritidsdeltakelsen i kunst- og kulturlivet. Frifond må styrkes. Lignende tillitsbaserte tilskuddordninger som Frifond-ordningen bør utvikles også for voksne. Frivillighetsregisteret må utvikles som et ”forenklingsregister”. Det bør innføres en instruktørordning/dirigentlønnordning. Voksenopplæringsloven § 7 bør suppleres med en bestemmelse om kommunalt ansvar for behovsprøvd lager. Den kulturelle skolesekken, Den kulturelle spaserstokken og Ungdommens kulturmønstring bør prioriteres og bygges ut i årene som kommer.

Styrk lokalsamfunnets kulturelle arenaer Folkebibliotekene bør styrkes - en fysisk møteplass og formidlingssted. Nødvendig med en betydelig økning i ressursinnsatsen til folkebibliotekene, både fra stat og kommuner. Det bør skje en samordning av folkebibliotekene og skolebibliotekene. Det er behov for en digital infrastruktur og e-bokutlånstilbud ved folkebibliotekene.

Fritidsklubbene bør utvikles som kulturhus for ungdom. Ansvaret for fritidsklubber og andre åpne møteplasser for ungdom bør knyttes til den kommunale samordnings- og planansvaret som foreslås innført med hjemmel i kulturloven. Utvalget foreslår at det innføres forskrifter for kvalitetskrav til innhold, organisering og bemanning av fritidsklubber.

Øving- og framføringslokaler i det lokale kulturlivet bør opprustes. Det bør gjennomføres en landsomfattende kartlegging av situasjonen i det lokale kulturlivet når det gjelder tilbud og behov for bygningsfasiliteter og hvordan denne situasjonen kan utbedres. Kartleggingen bør inkludere en kunnskapsinnhenting og vurdering av kulturhusenes rolle i det lokale og regionale kulturlivet.

Hvem tar eierskap til Kulturutredningen? Lokalt løft! Nasjonal strategi – ikke statlig…..