Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

AMATØRKORPSENE I DRAMMEN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "AMATØRKORPSENE I DRAMMEN"— Utskrift av presentasjonen:

1 AMATØRKORPSENE I DRAMMEN
Drammen Glassverks musikkorps Drammen Jerns musikkorps (DJM /Støperimusikken) Brannvakta musikkorps Konnerud musikkorps Jernbanens musikkorps Strømsgodset musikkorps Drammen konsertorkester Filadelfia hornorkester Frelsesarmeens hornorkester Guttemusikken 09 Seniorkorpset Mindre ensembler

2 Dette er min organisasjon, og dette driver vi med - amatørkorps
Publikumsaktiviteter: Innendørs konserter: minimum 40 pr år (høst, jul, vinter, vår) Utendørs konserter: ca 15 pr år 17. Mai, 1. mai. Bydelsarrangement, Seremonier, Fotballkamper, Familiekonserter+ andre arrangement Deltakeraktiviteter: «Generasjonsaktivitet» 18 – 92år Medlemmer: mer enn 350 medlemmer Regionale og nasjonale konkurranser Øvelseskvelder : mer enn 300 øvelseskvelder årlig

3 SKOLEKORPSENE I DRAMMEN
Danvik skolekorps Konnerud skolekorps Skoger skolekorps Øren skolekorps Åskollen skolekorps Åssiden skolekorps

4 Dette er min organisasjon, og dette driver vi med - skolekorps
Publikumsaktiviteter: Innendørs konserter: Utendørs konserter: 17. Mai: Bekransninger, flaggheis, hovedtoget, 1-2 bydelsarrangement annet Deltakeraktiviteter: «Generasjonsaktivitet» 6 – 19 år Medlemmer: Samlet over 300 medlemmer Regionale og nasjonale konkurranser Øvelseskvelder : mer enn 180 øvelseskvelder årlig Opplæring egne instruktører Opplæring kulturskolen / egne instruktører Blues Brothers: Åskollen skolekorps og Støperimusikken.

5 Omgang og finansiering av virksomheten i skolekorpset (Konnerud)

6 Kulturaktivitet barn/unge en del av kommunens lovpålagte tjenester:
§ 13-6.Musikk- og kulturskoletilbod Alle kommunar skal aleine eller i samarbeid med andre kommunar ha eit musikk- og kulturskoletilbod til barn og unge, organisert i tilknyting til skoleverket og kulturlivet elles. Kulturskoleutviklingen må ses på i et lengre tidsperspektiv enn bare konsentrert til elever i småskolen. Det er mange grunner til dette: Opplæring i kulturskole krever langsiktighet. Vekten på talentutvikling i ett av mandatpunktene krever noe langt mer enn et SFO-perspektiv. Og samspillet mellom bredde- og talentutvikling trenger mange år for å bli gjensidig fruktbart. Kunstfagene har hatt en relativ tilbakegang i grunnopplæringen og i lærerutdanningen for grunnskole. Fagenes relative andel av samlet timetall er svekket de siste 15 – 20 årene. Estetiske valgfag er gradvis tatt bort i samme tidsrom. Elever på ungdomstrinnet må få velge fra kunstfagene i videregående opplæring innenfor faget utdanningsvalg, og det må innføres kompetansekriterier for å undervise i kunstfag, tilsvarende andre fag, og dette må nedfelles i den varslede kompetanseforskriften. Den 22. desember 2009 oppnevnte Kunnskapsdepartementet et utvalg som blant annet skulle se på utfordringene og mulighetene som ligger i et styrket samarbeid mellom kulturskolen, grunnskolen og SFO.

7 Hva er det beste med kulturlivet i Drammen i dag?
Variert kulturliv Mye egenaktivitet Vet vi hvem vi har? Vet vi hva vi har?

8 Hvilke utfordringer har min organisasjon?
Lokaler, lokaler, lokaler (Rapport utarbeidet) Øvelser, lite egnet Konserter, få egnede Høye leiekostnader konserter Kulturpolitisk plattform – hva betyr den? Samarbeid skole / amatørkorps og annen aktivitet Behov for møteplasser for felles aktiviteter Rekruttering – nye mønstre Økonomisk avhengig – gaver / stiftelser Utstyr. Instrument, uniformer Dirigent / Instruktører Kulturskoleavtale for skolekorps

9 Hvordan kan min organisasjon bidra til kulturopplevelser for innbyggerne i Drammen?
Vi bidrar mye allerede, men bidrar gjerne mer: Enda mer synlige for konserter / aktiviteter Økt aktivitet i bydelene Ensemblespill Konserter / aktiviteter på institusjoner m.m. Samarbeid / bruk av lokale solister. Konsertversjon: Les Miserables Elever St. Hallvard Vgs.,Drammen Operakor, Støperimusikken med diverse gjester

10 Hva bør kulturpolitikken handle om?
Spenningen mellom Bevaring, vern Nytenkning, kreativitet og innovasjon Langsiktige prioriteringer Politikken må bygge på et klart definert kulturbegrep Kultur i et deltakerperspektiv Det frivillige Det lokalt forankrede Kultur i et opplevelsesperspektiv Tilskuerperspektivet Arkitektur Breddekultur - nisjekultur Kultur i et samfunnsperspektiv Kunnskapsutvikling Helseperspektiv Samfunnsutvikling Økonomisk fasilitering Institusjoner / organisasjoner Aktiviteter Skapende utøvende Støtteordndinger Dirigent Lokaler Opplæring Konsert / garanti Prosjektstøtte Kulturarenaer Lokaler, møteplasser Lokalisering / byromsutvikling Bydelenes kulturhus / skoler Konsertsal i byen

11


Laste ned ppt "AMATØRKORPSENE I DRAMMEN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google