Helse- og ernæringskommunikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

VELKOMMEN TIL KURS | |.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
12. Oppsummering.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
KROPPSØVINGSSEKSJONEN HVO Arbeid med Kunnskapsløftet I forhold til kroppsøving, fysisk aktivitet og helse har det fra statlig hold vært flere innfallsvinkler.
UNICEF.
Statens legemiddelverk og Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Universitetet i Tromsø Hva jeg gjerne vil gjøre noe på i framtida Eller: Helseinformasjon og pasienters beslutninger Torstein Låg Presentasjon.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
8 Mål og strategier Påstandene:
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Mat i barnehagen Forskrifter og andre dokumenter
FORMATIV VURDERING.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Bokpresentasjon Bergen
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
”Litt bedre i dag enn i går”
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Bjørnar Allgot generalsekretær
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Kosthold og ernæring ved revmatisme
Helseetaten Forskrifter og andre dokumenter
Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Kjør debatt - Hva? Hvem? Hvordan? Berit Strømshoved, Lillehammer bibliotek Litteraturhus Lillehammer.
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Havet som blå resept, kilde til sunne og næringsrike proteiner Dag Rune Olsen dekan.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
Hvordanskal vi lære elever å bruke vitenskap i deres egne liv?
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Communication and information about Spina bifida
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Helse- og ernæringskommunikasjon Sverre Pettersen (PhD) HiAk Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

En TV-debatt om et ernæringstema Publikum i studio Retorisk testemoni N = 1 Retorisk testemoni N = 1 Ernærings- forsker A Ernærings- forsker B TV-vert ”Det har en effekt” ”Det har ingen effekt” Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP ”Hvem kan vi stole på?” Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Eks. på pseudovitenskap SyB 62i Urteprodukt SyB 62i er det første produktet i verden som har evnen til å påvirke kroppens endokrine system på svært kort tid uten å inneholde hormoner. SyB 62i er lettopptakelig og trenger seg umiddelbart inn kroppens hormonproduserende kjertler og retter opp ubalanser i disse. Etter bare tre uker er forbrenningen kraftig forbedret, og kiloene raser av. Urteproduktet består av mange sunne urter som demper matlysten og matbehovet. I tillegg virker urtene gunstig på fordøyelsen din og stimulerer forbrenningen. Urtene er meget gode for kroppen din, og fanger opp slaggstoffer og fett før de kommer rundt og får gjort skade. Urteproduktet er 100 % naturlig, og inneholder ingen skadelige stoffer!! (Det Norske Naturhuset 2001, 1). I: Pettersen, S. (2003): Er også naturfagdidaktikk godt for helsen? In B. Bungum, and D. Jorde, (Eds.), Naturfagdidaktikk. Perspektiver – Forskning – Utvikling (pp. 273-288). Oslo: Gyldendal Akademisk. (non-English). Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP Innhold Hva er helse- og ernæringskommunikasjon ”Health and nutrition literacy” – et undervurdert argument i forståelsen av helseulikheter i samfunn? Forslag til instrument for måling av folks ”health and nutrition literacy” Eksempler på helse- og ernæringskommunikasjonsforskning Preliminære resultater fra HiAks forskning innen ”Health literacy” Implikasjoner Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP Kommunikasjon er den prosessen der en person, gruppe eller organisasjon (sender) overfører en type informasjon til en annen person, gruppe eller organisasjon (mottaker) Jarlbro, 2004 Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Kommunikasjonsprosessen Etter Jarlbro (2004) Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Fagfelt har vokst fram i kjølvannet av: flommen av helsepåstander i samfunnet (2) behovet for å kunne forstå og kritisk evaluere helseinformasjon (3) erkjennelsen av at mennesker, av forskjellige årsaker, har ulik evne til kunnskapspersepsjon (om helse) (Pettersen, 2008, upublisert bokkapittel) Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Helsekommunikasjon (Health communication) herunder Ernæringskommunikasjon (Nutrition communication) Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Health Communication Helsekommunikasjon dreier seg om studiet, bruken og utvikling av: Kommunikasjonsstrategier for å informere og influere på individers, gruppers og samfunns ønsker og beslutninger om å forbedre helsetilstanden Tverrfaglige vitenskapelig baserte teorier og forskningsmetoder for å oppnå atferdsendring vedrørende helse (Pettersen, 2008, unpubl. article manuscript) Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Nutrition Communication Ernæringskommunikasjon dreier seg om studiet, bruken og utvikling av: (1) Kommunikasjonsstrategier for å informere og influere på individers, gruppers og samfunns ønsker og beslutninger om å forbedre ernæringstilstanden (2) Tverrfaglige vitenskapelig baserte teorier og forskningsmetoder for å oppnå atferdsendring vedrørende ernæring (Pettersen, 2008, unpubl. article manuscript) Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP Jarlbro (2004) Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Model of health and nutrition communication Advisors People Cultural factors (the filter) Target population Health message Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Model of health and nutrition communication Advisors People Cultural factors (the filter) Target population’s behavioral message Health message received and analyzed Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Alt i alt: Advisors People Health message Target population The ”semi-permeable membrane” of the two cultures Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Essens of Health and Nutrition Communication research To gain knowledge of how to communicate evidence-based knowledge of health and nutrition with people on various health and nutrition literacy levels Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP Nivåene av health literacy – helsefremmende allmenndannelse (Pettersen, 2003) Første nivå: Funksjonell health literacy Omhandler lese- og skriveferdigheter som er nødvendig for å forstå og følge enkle helseråd. Andre nivå: Interaktiv health literacy Omhandler kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter for å kunne ivareta egen helse i samarbeid med profesjonelle helsearbeidere. Inkluderer også at man kjenner til hvordan man kan anvende de ulike instanser i helsevesenet Tredje nivå: Kritisk health literacy Omhandler evne til kritisk tenkning, kunne kritisk analysere den helseinformasjon man utsettes for, samt anvende informasjon for å oppnå bedre kontroll over livssituasjoner. Videre dreier det seg om å engasjere seg i helsefremmende virksomheter både på familiært, lokalt, nasjonalt og internasjonalt plan. Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Health literacy (Nutbeam, 1999) Critical health literacy Interactive health literacy Hierarchical structure of the skills Functional health literacy Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP Nivåene av nutrition literacy- ernæringsfremmende allmenndannelse (Silk, 2008; Pettersen, 2008 - unpubl. arcticle) Første nivå: Funksjonell nutrition literacy Omhandler lese- og skriveferdigheter som er nødvendig for å forstå og følge basale ernæringsråd. Andre nivå: Interaktiv nutrition literacy Omhandler kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter for å kunne ivareta egen ernæringstilstand i samarbeid med profesjonelle ernæringsrådgivere. Inkluderer også at man kjenner til hvordan man kan anvende de ulike instanser innen helsevesenet for å skaffe seg informasjon om ernæring Tredje nivå: Kritisk health literacy Omhandler evne til kritisk tenkning, kunne kritisk analysere den ernæringsinformasjon man utsettes for, samt anvende informasjon for å oppnå bedre kontroll over livssituasjoner. Videre dreier det seg om å engasjere seg i ernæringsfremmende virksomheter både på familiært, lokalt, nasjonalt og internasjonalt plan. Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Nutrition literacy (Silk, 2008) Critical nutrition literacy Interactive nutrition literacy Hierarchical structure of the skills Functional nutrition literacy Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Hva sier forskningen om effekter folks lave grad av health literacy? many people with the greatest health care needs have the least ability to comprehend information required to successfully navigate and function in societies’ health care system. people with low health have less knowledge about their medical conditions and treatment get fewer preventive services, report worse health status, and are more likely to be hospitalized. adequate health literacy is associated with achieving tight glycemic control – and opposite. (many references – is available upon request) Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Kommunikasjon mellom rådgivere og enkeltindivid Helse- og ernærings- rådgivere Enkelt-individ Helse- og ernæringskommunikasjon Nivå Y av Health and nutrition literacy Nivå X av X > Y Finbråten & Pettersen (2008), unpubl. article Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Å ”filtrere” helse- og ernæringsinformasjon Adequate health and nutrition behavior Health & nutrition literacy ”filter” Knowledge Interactivity Critical thinking Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Forslag til instrument for måling av folks ”nutrition literacy” Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Measuring Functional nutrition literacy Survey knowledge tests regarding: basic reading and writing skills understanding concepts of nutrition and food labels comprehend nutrition messages * Nutrition Literacy Scale (Diamond, 2007) * Newest Vital Sign (Weiss et al. 2005) * Nutrition Knowledge (several questionnaires available) Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Functional nutrition literacy (”helt uenig” – ”helt enig”) ”Jeg synes det er vanskelig å forstå innholdet i informasjonsmateriell om kosthold”. ”Jeg synes det er vanskelig å forstå de faguttrykk som ernæringseksperter bruker”. ”Hvis fagfolk (f. eks. fastlegen min) foreslår at jeg burde få et sunnere kosthold, synes jeg det er vanskelig å vite hva det konkret innebærer” ”Jeg har god kjennskap til hva som er de offisielle norske anbefalingene for et sunt kosthold”. Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Functional nutrition literacy (Diamond, 2007 – riktig eller galt svar) ”Fem om dagen” tilsvarer_____________________________”. fem frukter eller grønnsaker fem frukter og fem grønnsaker to grønnsaker og tre frukter tre grønnsaker og to frukter ”Matoljer (f.eks olivenolje og rapsolje) inneholder______________ smør”. mer energi enn mindre energi enn like mye energi som ”Innholdet av ___________ er høyt i laks og andre fete fiskeslag”. omega 3 transfett fiber kalsium Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Measuring Interactive nutrition literacy Involves a psychometric survey approach using constructs consisting of 5-point Likert scaled statements/questions about: personal willingness and ability to seek and find valid nutrition information from adequate sources in society interest in getting up-dated knowledge on nutritional issues ability to discuss nutritional issues with professionals willingness to improve nutritional behavior according to standards Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Interactive nutrition literacy (”helt uenig” – ”helt enig”) ”Jeg forsøker å skaffe meg informasjon om hva som regnes for å være et sunt kosthold”. ”Jeg vet hvem jeg skal henvende meg til innen helsevesenet for å få hjelp til å endre mitt kosthold”. ”Jeg diskuterer ofte hva som regnes for å være et sunt kosthold med min omgangskrets (f.eks. familie, venner, kollegaer)”. Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Interactive nutrition literacy (”helt uenig” – ”helt enig”) ”Jeg følger med i den aktuelle debatten (f.eks. på TV og i aviser) om hva som regnes for å være et sunt kosthold”. ”Jeg tar gjerne initiativ til samtale med f. eks. fastlegen min om hva som kan være et sunt kosthold for meg med”. ”Jeg har fått et sunnere kosthold på bakgrunn av kostholdsinformasjonen som jeg selv har skaffet meg”. Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Measuring Critical nutrition literacy Involves a psychometric survey approach using constructs consisting of 5-point Likert scaled statements/questions about: ability to analyze all kinds of nutrition information critically before making judgments and taking personal decisions ability to discriminate between non-scientific and scientific nutritional claims mostly applied sources of nutrition information? - engagement in nutrition improvement campagnes, both locally and globally Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Critical nutrition literacy (”helt uenig – ”helt enig”) ”Jeg vil at all kostholdsinformasjon som jeg benytter meg av skal være vitenskapelig basert”. ”Jeg kan kritisk vurdere (forkaste eller akseptere) kostholdsinformasjon som jeg mottar fra ulike kilder i samfunnet”. ”Jeg henviser ofte til tabloidenes (aviser, ukeblader) oppslag når jeg diskuterer sunt kosthold med andre”. ”Jeg blir lett påvirket av helseråd som jeg leser om i ukeblader”. ”Jeg har prøvd ulike dietter som jeg har blitt presentert for i massemedia (f.eks. ukeblader, aviser, internett)”. Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Critical nutrition literacy (”helt uenig – ”helt enig”) ”Jeg har tiltro til at alternativ medisin gir troverdige kostholdsråd”. ”Jeg har kjennskap til hva som er kriteriene for at en helsepåstand er vitenskapelig basert”. ”Jeg har tiltro til kostholdsråd som jeg får via massemedia (f. eks. aviser, ukeblader og TV-reklame)”. Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Critical nutrition literacy (”helt uenig – ”helt enig”) ”Jeg stiller krav til arbeidsplassen min om at kantina må kunne tilby oss sunn mat”. ”Jeg deltar gjerne i aksjoner som har som mål å fremme et sunnere kosthold blant de ansatte på min arbeidsplass. ”Jeg er opptatt av at det finnes et godt utvalg av sunn mat i de matbutikkene som jeg vanligvis handler i”. ”Jeg deltar gjerne i aksjoner som har som mål at barn i barnehager skoler og får et sunt mattilbud”. Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Critical nutrition literacy (”helt uenig – ”helt enig”) ”Jeg deltar gjerne i aksjoner som har som mål at barn i skoler og barnehager får et sunt mattilbud”. ”Jeg forsøker aktivt å påvirke de som tilhører min familie til å spise sunt”. ”Jeg er opptatt av at prisnivået på matvarer som regnes som sunne ikke blir for høyt”. ”Jeg engasjerer meg i den nasjonale debatten om hva som regnes for å være et sunt kosthold”. ”Jeg engasjerer meg i debatten om hva som skal til av internasjonale tiltak for å bedre folks kosthold på verdensbasis”. Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Eksempler på helse- og ernæringskommunikasjons-forskning Kiuru, P., Poskiparta, M., Kettunen, T., Saltevo, J., & Liimatainen, L. (2004). Advice-Giving Styles by Finnish Nurses in Dietary Counseling Concerning Type 2 Diabetes Care. Journal of Health Communication, 9(4), 337-354. Silk, K.J., Sherry, J., Winn, B., Keesecker, N., Horodynski, M. A., & Sayir, A. (2008). Increasing nutrition literacy: Testing the effectiveness of print, website, and game modalities. Journal of Nutrition Education & Behavior, 40, 3-10. Vardeman, J. E., & Aldoory, L. (2008). A qualitative study of how women make meaning of contradictory media messages about the risks of eating fish. Health Communication, 23, 282-291. Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Eksempler på helse- og ernæringskommunikasjons-forskning Kim, S.-H., & Willis, L.A. (2007). Talking about Obesity: News Framing of Who Is Responsible for Causing and Fixing the Problem. Journal of Health Communication, 12(4), 359-376. Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Preliminære resultater fra HiAks forskning innen ”Health literacy” Helsesøstre (N = 515) og diabetes-sykepleieres (N = 108) oppfatninger av deres pasienters health literacy-nivå (Finbråten, H.S. & Pettersen, S. unpubl.) Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Oppfatninger av deres pasienters health literacy-nivå Ca. 20 % av pasientene oppfattes å ha lav functional health literacy Ca. 30 % av pasientene oppfattes å ha lav interactive health literacy Ca 45 % av pasientene oppfattes å ha lav critical health literacy Gjelder trolig mest blant eldre pasienter Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Helsesøstre og diabetes-sykepleieres kommunikative ferdigheter Flesteparten mente at kommunikasjon var for lite vektlagt i deres grunnutdanning Flesteparten ønsket seg mer kunnskap om og ferdighetstrening i kommunikasjon med pasienter Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP Implikasjoner Ernæringsrådgivere trenger mer kunnskap om deres pasienters/klienters nivå av health and nutrition literacy Kartlegging av health and nutrition literacy-nivå hos enkeltindividene i målgrupper for tiltak er fordelaktig Obligatorisk skoleundervisning innen helse og ernæring bør prioritere at elevene oppnår et forholdsvis høyt nivå av critical health and nutrition literacy Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Conclusion I: Inducing the health devide? Winner People on a high health literacy level People on low health literacy level Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP

Takk for oppmerksomheten Referanser er tilgjengelig ved forespørsel: sverre.pettersen@hiak.no Sosiale ulikheter i helse og helse- og ernæringskommunikasjon H2008 SP