Bård Ketil Engen & Leikny Øgrim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Teknologi i klasserommet
Forskning og utvikling
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Pilotprosjektet så langt
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Veiledet lesing Mørkved skole
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Borre ungdomsskole
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Regjeringens navn på den nye skolereformen
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
Lesing og lesestrategier
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Bård Ketil Engen & Leikny Øgrim Fag-didaktikker integrert med opplæring i digitale ferdigheter: grumsete badevann og ingen baby? Bård Ketil Engen & Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo

Fem grunnleggende ferdigheter Kunnskapsløftet - 2006 Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne lese Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy Ferdighetene skal integreres i alle fag

‘Å kunne bruke digiale verktøy’ Å mestre IKT er ikke den 5. ferdighet, men en av 5 grunnleggende ferdigheter IKT er ikke et selvstendig fag i norsk skole Medfører store utfordringer både for lærerutdanningene og skolen

Rammebetingelser for IKT i skolen Integrering av IKT er en organisatorisk utfordring ‘Å kunne bruke digitale verktøy’ er den eneste av de fem grunnleggende ferdigheter som ikke har tilhørlighet i noe fag Flere studier viser tydelig at lærere i økende grad har bedre kompetanse i IKT Samtidig viser studiene at lærere i større grad bruker IKT i forberedelser og administrasjon, og i mindre grad integrert i undervisningsaktiviteten

Rammebetingelser for IKT i skolen For å oppfylle målene i Kunnskapsløftet har lærere behov for både tekniske ferdigheter og konseptuell forståelse av IKT Like viktig er læreres pedagogiske forståelse av hvordan IKT kan støtte undervisningen og være et bidrag for å øke elevers læring Dette er krevende både for lærerutdanningene og for lærere i skolen

Kategorial dannelse - Wolfgang Klafki Undervisning bør starte med det elementære konkrete som gir elevene muligheter for selv å skape og forme begreper, kategorisere og strukturere sine omgivelser utfra deres eget erfaringsgrunnlag Elevene blir da i stand til å bruke begreper og kategorier for å forstå seg selv i en samfunnsmessig og kulturell kontekst Denne pågående dialektiske prosessen med å konstruere begreper, kategorier og strukturer er hva Klafki omtaler som kategoral dannelse - som i vår sammenheng kan omtales som en digital dannelse

Digital dannelse IKT bør brukes tett sammen med elevenes praksisvirkelighet — som samsvarer med å integrere IKT i alle fag Samtidig bør elever lære om teknologi og utvikle forståelse av det dialektiske forholdet mellom teknologi og samfunn Dette impliserer at lærere bør ha forståelse av teknologiske fenomener - digital dannelse

Digital kompetanse for både elever og lærere innebærer tre kategorier Å kunne bruke digitale verktøy Teknisk kunnskap og forståelse av forholdet teknologi/samfunn Pedagogisk og didaktisk IKT-kunnskap Lærere må være i stand til å veilede elevene i deres utforskning av IKT I henhold til Klafki må da lærere inneha en ‘dypere’ digital dannelse enn sine elever

Ballast Bruk Av ikt fra Lærerutdanning til Læring og Arbeidspraksis i Skole over Tid Opplever nyutdannede lærere de har nok kompetanse til å oppfylle forventningene i Kunnskapsløftet i å integrere IKT i elevers læring? Legger undervisningen i og med IKT på lærerutdanningen i Oslo et grunnlag for at nyutdannede lærere kan undervise i og bruke IKT for å støtte undervisning og læring?

Bakgrunnsdata 170 uteksaminerte studenter i 2007 fra Høgskolen i Oslo Spørreskjema til avgangskullet - 45% svar 30 intervjuer i løpet av våren 2008

Gruppering av informanter 10 informanter med fordypning i IKT-støttet læring (denne gruppen er gjenstand for analyse i denne presentasjonen) 10 informanter med fordypning i natur- eller samfunnsfag 10 informanter uten fordypning i de overnevnte fagene

Sterk sammenheng mellom graden av eksponering av IKT gjennom studieforløpet og senere bruk av IKT i arbeidskonteksten som lærere Lærere med fordypning i IKT fra lærerutdanningen bruker IKT i større utstrekning enn andre nyutdannede lærere Denne gruppen gir ikke et representativt bilde av hvordan og i hvilken utstrekning lærere bruker IKT, men gir et godt bilde av hva som er mulig innenfor gjeldene rammebetingelser

Pedagogisk bruk av IKT Opplever et stort ‘sprik’ mellom overordnede pedagogiske IKT-planer og målformuleringer, og konkrete lokale betingelser Det er en veldig sånn, nei det er vel ikke egentlig en veldig teknisk plan heller, men det er en sånn kompetansegreie faktisk… for elevene. Ja, en læreplan for elevene rett og slett. Hva vi vil at våre elever skal kunne på data. Så enkelt som det… på de forskjellige trinn… da går det på alt fra at de skal kunne formatere tekst i word til at de skal være litt mer kritiske nettbrukere… Den er ganske detaljert og styrende. Så har vi hatt veldig store problemer med at ingen bruker den

Pedagogisk bruk av IKT Det oppleves et stort ‘sprik’ mellom overordnede pedagogiske IKT-planer og målformuleringer, og konkrete lokale betingelser Dette får konsekvenser for hvordan det undervises i og med IKT Noen skoler har dedikerte datarom, mens andre har bærbare maskiner som flyttes rundt etter behov Datarom stimulerer undervisning i IKT Bærbare maskiner som flyttes rundt etter behov stimulerer læring med IKT

Pedagogisk bruk av IKT [til forberedelser og etterarbeid] Jeg bruker veldig mye, i hvert fall på dét. Det er alt stort sett. ..[..].. Det er det vel ingen andre som gjør, tror jeg – ikke mange i hvert fall. ..[..].. I undervisning så bruker jeg selvfølgelig Internett, teksteditor og – regneark har jeg ikke brukt noe særlig på 5. men jeg har – nå underviser jeg litt i det også, nå vil jeg bort fra det neste år, da. Jeg synes det blir litt vanskelig i forhold til Læreplanen – da blir det jo sånn ”nå skal vi jobbe med Excel” og da skal vi se hvordan det funker Det er en oppfatning om at de ikke skal bedrive undervisning som ensidig fokuserer på praktiske ferdigheter i IKT. Alt som har med IKT å gjøre skal inn i fagene. Det uttrykkes at det er vanskelig å bedrive IKT-undervisning på grunn av Læreplan for Kunnskapsløftet LK06

Tolkning av LK06 [jobber som] faglærer. I alt fra engelsk til KRL. Og første året jeg jobba der var jeg faktisk datalærer - og det er jo ikke lov.Det er ikke lov?Det er ikke lov, visstnok. Så i år, selv om jeg ikke fikk lov til det - selv om det er det skolen trenger. ..[..].. Grunnen til at det ikke er lov er jo fordi IKT skal inn i alle fag, da skal du ikke ha 'rene' datatimer. ..[..].. Rektor sa at det (IKT) skal bakes inn i vært fag Utdraget over (fra en annen informant) viser enda mer eksplisitt fortolkningen av LK06 at det ikke lenger er ‘lov’ å drive undervisning som ensidig fokuserer på IKT-ferdigheter Hvilke konsekvenser kan dette få for elevenes muligheter for å bruke IKT som støtte for egen læring i fag?

Kunnskap og forståelse av IKT En kunnskap som kan forstås som en syntese av komponentene fag, pedagogikk og teknologi En forutsetning for fruktbar IKT-støttet undervisning og krever: forståelse av hvordan fagformidling kan gjennomføres ved bruk av IKT pedagogisk kompetanse til å se hvordan IKT kan brukes for å støtte og forbedre læring forståelse av hvordan IKT kan brukes til å bygge videre på og videreutvikle eksisterende kunnskap innen et gitt fagfelt

Utvikling av digital dannelse Organisering av og tilrettelegging for IKT i skolen kan i grove trekk deles inn i tre ulike, men også til dels overlappende strategier: læring om IKT læring gjennom IKT læring med IKT Flere studier av implementering av IKT-støttet læring understreker betydningen av at IKT-baserte læringsformer i størst mulig grad er integrert i læringsaktiviteten Men for at elever skal være i stand til å bruke IKT som støtte for egen læring, må de også ha kunnskaper om og ferdigheter i å bruke IKT Læring om IKT - arrangere kurs som direkte trener studentene i elementær bruk av datamaskiner Læring gjennom IKT - å bruke dataprogrammer til å trene opp bestemte ferdigheter. Med dette menes simuleringsprogrammer, programvare for å trene opp helt spesifikke ferdigheter og oppgaveløsning med ferdige svaralternativer Læring med IKT - å bruke datamaskin på lik linje med å lese bøker, følge forelesninger og delta i kollokviegrupper

Organisere læring om og med IKT «Jeg synes data blir liksom – vi sitter i klasserommet og så må vi flytte oss. Og da er det ofte fordi vi er ferdige med alt annet arbeid. Det er litt for mye den premien. ..[..].. Det blir grupperommet hvor de må ut av klasserommet — jeg synes det er veldig kaotisk. Jeg synes ikke det er sånn det skal fungere.» Det blir som om elevene må bytte rom hvis man skal bruke tavle Som denne, og flere andre informanter trekker frem, har skolene store utfordringer m.h.t. å organisere læring med IKT Det er først og fremst er organiseringen av IKT ved skolen som er problemet, ikke de enkelte lærernes kompetanse i å bruke utstyret som er til hinder for en bedre bruk av IKT i undervisningskonteksten.

En forutsetning for å bruke IKT for å støtte læring av fag er integrering i og tilpasning til konkrete læringssituasjoner Dette utelukker imidlertid ikke opplæring i tekniske IKT-ferdigheter Flere av våre informanter hevder at kunnskapsløftet ikke gir rom for praktisk IKT-opplæring

Skolen mister to viktige elementer Integrering av IKT som støtte for undervisning og læring i fag, er et bidrag til å øke læring og læringsglede Integreringspendelen kan likevel slå for langt ved at ansvaret for opplæring av elevenes IKT-ferdigheter pulveriseres Skolen mister to viktige elementer tilføre elevene IKT-kunnskaper av mer teknisk og prinsippiell karakter og som ikke passer inn i de ulike fag det blir vanskelig for lærere å tilegne seg og vedlikeholde IKT- ferdigheter Fører det sterke fokuset på integrering av IKT til at vi ‘heller barnet ut med badevannet’? Hadde situasjonen vært annerledes hvis IKT var et eget fag i skolen?