Arbeids- og Velferdsdirektoratet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
NAV-kontor NAV Rogaland
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Arbeidsevnevurdering i NAV
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IA- avtalen
Hvordan jobbe godt med IA!
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
ARBEIDSEVNEVURDERING
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Arbeidsevnekartlegging
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Fibromyalgi og trygd Hvilke utfordringer ser NAV ved denne diagnosen
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Brukermedvirkning og skreddersøm Ingar Heum
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Sosialtjenesten i Bergen
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Statusrapport for IA-handlingsplan
Behovs- og arbeidsevnevurdering
Utskrift av presentasjonen:

Arbeids- og Velferdsdirektoratet Oppfølging av brukere Ingar Heum Arbeids- og Velferdsdirektoratet

Agenda Strategi for oppfølging av NAVs brukere Hovedtrekkene av AVI-meldinga Konsekvensene for attføringsområdet

Overordnede føringer Få flere i arbeid og færre på stønad: Sikre målrettet bistand til etatens brukere Nærhet til arbeidslivet Forenkle for brukerne og tilpasse til brukernes behov Brukermedvirkning Individuelt tilpassede løsninger Likebehandling Få en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning Helhetlig forvaltning Effektiv forvaltning

Oppfølging av brukerne - grunnmuren i NAV-reformen Organisering Forvaltningsoppgaver i egne enheter Samle kompetanse Tilgjengelighetsstrategi Felles faglig plattform Målretting/arbeidsretting Lokalt handlingsrom, skjønn og individuelt tilpasset Fokus på brukere med behov for mer omfattende bistand Arbeidsgiverkontakt og markedsarbeid Endringer i regelverk Felles oppfølgingsverktøy

Oppfølgingsstrategi Strategien ble vedtatt av begge direktorater 15/3 Vi skal innen 1/6 utarbeide en plan for utvikling av området: hvordan skal forventningene realiseres? Dette omfatter blant annet videre planer for metodeutvikling, utvikling av IKT-løsninger, utvikling av kompetansetiltak for ansatte og tiltak for å tilgjengeliggjøre strategien.

Oppfølgingsstrategi Strategien har følgende elementer: 1. Mål for det enkelte oppfølgingsområde: hva skal brukeren kunne forvente av NAV? 2. Minstestandarder for hvert oppfølgingsområde: hva forventes av NAVs medarbeidere?

Oppfølging Med oppfølging forstås all samhandling mellom bruker og NAV som har til formål å understøtte framdriften i den enkeltes prosess mot et mål. Sikre kontinuitet Tilpasse til den enkeltes behov Brukermedvirkning og myndiggjøring Individuelt tilpassede tjenester Sikre en kvalitativ god veiledning

Arbeidsevne i NAVs metodiske arbeid Arbeidsevnen beskriver den enkeltes evne til å møte de krav som stilles i utførelsen av et arbeid eller deltakelse i dagliglivet Individets muligheter og begrensninger Omgivelsenes krav og forventninger Muligheter

Perspektiver i oppfølgingen Forebygging Inkludering Aktivisering Utrede og kartlegge arbeidsevne Opprettholde og bedre arbeidsevne Benytte arbeidsevne MÅL Beholde arbeid Skaffe arbeid Øke deltakelse

Overordnet modell for arbeidsprosesser Bestilling Kartlegging Arbeidsevne-/funksjons- evnevurdering Inngangsvilkår ytelser Plan Gjennomføring Evaluering Oppfølging Midlertidige ytelser Varige ytelser Arbeid og deltakelse

Oppfølgingsområdene Oppfølgings- område Definisjon Oppfølging (generelt) All samhandling mellom bruker og NAV som har til formål å understøtte framdriften i den enkeltes prosess mot et mål. Bestilling Brukeren presenterer sitt behov og sine forventninger, for at NAV skal kunne iverksette de riktige tjenestene. Gjennom en dialog som fremmer respekt, medvirkning og innflytelse skal bestillingen utformes. Kartlegging Brukers ressurser, muligheter og hindringer belyses i forhold til bestillingen. Arbeidsevne-/ funksjonsevne-vurdering Den enkeltes evne til å møte de krav som stilles i utførelsen av et arbeid eller deltakelse i dagliglivet vurderes. Plan En gjensidig avtale som forplikter bruker og NAV utarbeides. Planen brukes for å systematisere arbeidet mot målet. Planer omfatter både Individuelle planer (IP) og planer som verktøy og vilkår knyttet til rettighetsvurderinger. Gjennomføring Aktiviteter iverksettes i henhold til plan og følges opp underveis. Evaluering Gjennomførte aktiviteter vurderes for å avdekke om målet er nådd og om aktivitetene har blitt gjennomført i følge plan

Mål for bestilling å få presentere sitt behov og sine forventninger Bruker skal kunne forvente: å få presentere sitt behov og sine forventninger at bestillingen skal utformes gjennom en dialog som fremmer respekt, medvirkning og innflytelse at bruker og veileder skal ha som mål å utforme en bestilling som begge er enige om at veileder sier noe om den videre oppfølgingen i NAV

Mål for kartlegging Brukeren skal kunne forvente: Kartlegging tar utgangspunkt i en felles forståelse av hva bestillingen er. NAV og bruker sørger sammen for at nødvendig og tilstrekkelig informasjon innhentes.

Mål for Arbeidsevnevurdering Brukeren skal kunne forvente at: Brukerens evner og muligheter til å møte de krav som stilles i utførelsen av et arbeid eller deltakelse i dagliglivet blir vurdert. Vurderingen skal skje i samråd med brukeren selv. Der hvor arbeidsevnevurderingen underbygger enkeltvedtak knyttet til inngangsvilkår i Folketrygdloven skal brukeren kunne forvente at vedtaket, som hovedregel, følges av den konklusjon som er gitt i arbeidsevnevurderingen.

Mål for plan Brukeren skal kunne forvente: at planen utformes i samarbeid med veileder, tar utgangspunkt i brukers bestilling, og bygger på den informasjon som er fremkommet gjennom kartlegging og evt. arbeidsevnevurdering. at planen beskriver mål og virkemidler. at planen har form av en avtale som forplikter begge parter. at planen ses i sammenheng med relevante eksterne planer. NAV-planen skal integreres i individuell plan (IP) dersom slik foreligger, eller dersom det er behov for å initiere en IP. at arbeidet med å komme fram til en godkjent plan ikke tar lenger tid enn det som brukeren har behov for i form av bistand til avklaring og veiledning.

Mål for Gjennomføring Brukeren skal kunne forvente: At avtalte aktiviteter gjennomføres i tråd med brukerens utviklingsløp, gjennomføringsevne, planer og mål. Brukerne skal følges opp individuelt i henhold til plan og etter behov. God kvalitet på de tjenester og tiltak som tilbys i regi av NAV.

Mål for evaluering Brukeren skal kunne forvente: å få delta i evalueringen av egen prosess, og evalueringen kan ha fokus på: Hvor i prosessen er man i forhold til målet? Har man fått til de riktige tiltakene? Har tiltakene hatt god kvalitet? Hva i aktiviteten har ført til endring? Hvordan har samarbeidet mellom NAV og bruker fungert? Hva gjenstår eventuelt for å nå målet? Andre mål/delmål som er nådd?

Agenda Strategi for oppfølging av NAVs brukere Hovedtrekkene av AVI-meldinga Konsekvensene for attføringsområdet

Stortingsmelding nr 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering

Vår største utfordring er arbeidskraft Langsiktige trender – uavhengig av ledighetssvingningene

Tallet på stønadsmottakere øker

Fra målgruppetenkning til individfokus Inngangsvilkår Målgruppens kjennetegn Brukerens situasjon Nåsituasjon Arbeidsevnevurdering Fordeling Målgruppens rettigheter Brukerens behov Generell virkemiddelmeny Rammeverk Skjønnsutøvelse

Hovedgrepene i AVI-meldingen Velferdskontrakter brukes som gjennomgående og systematisk prinsipp for å konkretisere gjensidige forventninger, krav og forpliktelser mellom forvaltning og bruker. Mer arbeidsrettede tiltak og tjenester for å senke tersklene inn i arbeid og heve tersklene ut av arbeidslivet, herunder tilpassede tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne og innvandrere. Mer fleksibel og bedre samordnet bruk av virkemidler.

Hovedgrepene i AVI-meldingen En ny midlertidig folketrygdytelse som erstatter rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad. Omleggingen skal bidra til å vri ressursbruk fra stønads­forvalting til aktive tiltak og oppfølging. Ett nytt kvalifiseringsprogram med tilhørende kvalifiseringsstønad for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne og med ingen eller svært begrensede ytelser til livsopphold i folketrygden.

Agenda Strategi for oppfølging av NAVs brukere Hovedtrekkene av AVI-meldinga Konsekvensene for attføringsområdet

Fra sykmelding til attføring Oppfølgings- plan 6 uker Funksjons- vurdering Arbeidsgiver Arbeidstaker Bedrifts- interne tiltak Arbeidsgiver Arbeidstaker (BHT/tillitsvalgt/ Verneombud) Dialogmøte Revisjon av plan 12 uker NAV Dialogmøte NAV Arbeidstaker Arbeidsgiver 6 mnd Resultater vurderes Yrkes- rettet attføring

Arbeidsrettet bistand til personer med nedsatt arbeidsevne (attføring/rehabilitering/TU) Sykmeldt Arbeidssøker Sosialhjelp Arbeidsevne- vurdering Avklaring Handlingsplan Behandling Arbeidstrening Kvalifisering Øke arbeidsevne Arbeid Her vises en mulig modell for det nye tjenesteløpet som vil erstatte attføring, rehabilitering og tidsbegrenset uførestønad. Øverst hvor brukerne vil kunne komme fra. I søylen i midten de sentrale trinnene i KUA (når rettighetene blir/er tilstått – altså fra arbeidsevnevurderingen). Til venstre et forenklet oppsett av hvilke tiltak vi vil trenge basert på en behovskategorisering. PS – dette er ikke en vedtatt modell fra deptet, men en temmelig sannsynlig modell basert på det vi vet i dag… Formidling Tilrettelegging Benytte arbeidsevne Aktivisering Bevare arbeidsevne