H. Aschehoug & Co. www.lokus.no På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Retorikk og tekstanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Eksamen i muntlig norsk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Sensorenes rolle.
Læreplanen Historie Vg2.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
©Byrådsavdeling for oppvekst
skriftlig eksamen i norsk
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
| Munnleg kommunikasjon
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

H. Aschehoug & Co. www.lokus.no På eksamensdagen H. Aschehoug & Co. www.lokus.no

H. Aschehoug & Co. www.lokus.no Muntlig eksamen Nasjonale føringer: kunngjøring 48 timer før eksamen. Tema oppgitt 24 timer før eksamen obligatorisk forberedelsesdel der eleven får oppgitt/trekker et tema og forbereder en presentasjon den andre forberedelsesdagen skal ikke inngå i vurderingen på eksamensdagen: elevens presentasjon (dybde) i kombinasjon med spørsmål/problemstillinger som er relevante for temaet (bredde) hjelpemidler: egne notater og bruk av presentasjonsverktøy H. Aschehoug & Co. www.lokus.no

Grunnleggende prinsipp Det samlede oppgavesettet skal dekke læreplanens kompetansemål. Lærere på fylkets skoler oppretter en “bank” der hver enkelt kan hente tema etter behov. H. Aschehoug & Co. www.lokus.no

«Den hellige treenighet» eleven trekker et tema eleven får også utdelt et knippe tekster knyttet til temaet (kjente og ukjente tekster) eleven får utdelt en oversikt som viser aktuelle læreplanmål som det er naturlig å knytte til temaet Resten av dagen: Eleven utarbeider en presentasjon som har tilknytning til temaet. Lærer veileder. NB: Forberedelsesdagen skal ikke inngå i vurderingen. H. Aschehoug & Co. www.lokus.no

H. Aschehoug & Co. www.lokus.no På eksamensdagen Presentasjonen skal ikke vare lenger enn 10 minutter. Deretter spørsmål knyttet til presentasjonen (dybde). Til slutt vides rammene ut til å romme faglige emner som det er naturlig å trekke inn (bredde). Spørsmålene/ problemstillingene knyttes til læreplanmålene og en eller flere av tekstene som er utdelt. H. Aschehoug & Co. www.lokus.no

Tema: Retorikk i ulike typer tekster H. Aschehoug & Co. www.lokus.no

H. Aschehoug & Co. www.lokus.no Aktuelle læreplanmål Muntlig kommunikasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke norskfaglige kunnskaper og begreper i samtaler om tekst og språk kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner H. Aschehoug & Co. www.lokus.no

H. Aschehoug & Co. www.lokus.no Aktuelle læreplanmål Språk, litteratur og kultur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne beskrive og vurdere hvordan språk og sjangere brukes av representanter for ulike yrkesgrupper og i ulike sosiale sammenhenger gjøre rede for et bredt register av språklige virkemidler og forklare hvilken funksjon de har tolke og vurdere sammenhengen mellom innhold, form og formål i sammensatte tekster H. Aschehoug & Co. www.lokus.no

H. Aschehoug & Co. www.lokus.no Tekster som deles ut: Kristin Fridtun: Fluge på veggen (kjent tekst) www.snl.no/: leksikonartikkel om husflue (ukjent tekst) “I kveld er gatene fylt av kjærlighet”. Kronprins Haakons tale, kjent tekst Reklame fra fagblad. Kjent tekst Reklamefilm. Lottomillionær på Mars H. Aschehoug & Co. www.lokus.no

Muntlig eksamen, eksempel La oss si at eleven velger å skrive en tale knyttet til en situasjon (skoleavslutning) og til en definert målgruppe (medelever, lærere og foreldre). Forberedelsesdagen: Eleven må advares mot å lese fra manus på eksamen. Bør også være forberedt på å måtte begrunne de valgene som er gjort i forhold til innhold, form og formål. H. Aschehoug & Co. www.lokus.no

Spørsmål til elevens tale (dybde) Hvilke endringer dersom målgruppen bare var elever? I hvilke situasjoner får vi bruk for å holde tale? Hvordan kan den som holder tale vite om han/hun når fram til målgruppa? Hvorfor er det riktig å si at det å holde en tale gir makt og status? Hvordan kan kunnskap om etos, logos og patos brukes i andre sjangrer enn i taler? H. Aschehoug & Co. www.lokus.no

Spørsmål knyttet til læreplanmålene (bredde) Retorikk brukt i reklame Kommentere innhold, form og formål i utfelt tekst. (Hjelpespørsmål hvis nødvendig) «Fluge på veggen» Hvorfor er dette en saktekst? Hva skiller den fra en del andre saktekster? Hvem utgjør målgruppen? Hva med hovedsyn og argumentasjon? Hvilke språklige virkemidler blir brukt i teksten? H. Aschehoug & Co. www.lokus.no

H. Aschehoug & Co. www.lokus.no Og du gir fra deg alt, lettet tross alt, det meste kom med, glad for at det er over, det kunne gått bedre, det kunne gått verre, det meste kom med. Ja. H. Aschehoug & Co. www.lokus.no