Sladrehank skal selv ha bank – eller?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Nasjonal historie Vergerådsloven: Lov om behandling av forsømte barn av 6 juni 1896 Barnevernloven: Lov om barnevern av Lov om barneverntjenester.
Taushetsplikt og tverrfaglig samarbeid
Taushetsplikten * Anne Kjersti Befring.
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
FRA BEKYMRING TIL HANDLING
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
Tidlig innsats – felles ansvar, samarbeid barnevern og skole
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
RETTIGHETER OG PLIKTER - ansettelsesforhold i Bærum kommune
Ansvar og prosesser i skolen
Olav Molven, Diakonhjemmet høgskole
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Presentasjon av barneverntjenesten
Informasjonsplikt og uttalerett
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Skolers og barnehagers opplysningsplikt til barneverntjenesten
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
Barneverntjenesten ISK
Barn som pårørende.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenesten Opplæring – Komite for oppvekst,
Alvorlig skolefravær.
Hva ønsker Regjeringen med barnevernet – hvem gjør hva for å ivareta de unge? Innlegg på dialogkonferanse med ordførere og rådmenn i Sør-Trøndelag, Selbu.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikrer kommunene barneverntjenestens arbeid med undersøkelser?
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
Til deg som har lastet ned denne presentasjonen Denne PowerPoint-presentasjonen er laget i mars 2016, for fri bruk med tanke på at du som rektor ønsker.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Taushetsplikten. Hovedregel Hovedregelen i helsetjenestene er at du som helsepersonell har taushetsplikt.
Barnevernet i Voss kommune. Informasjon om barnevernet n.no/no/dokumenter/b arnevernet---til- barnets-beste/id87701/
Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.
Barneverntjenesten Komite for oppvekst12. Januar 2016.
VELKOMEN TIL FORELDREMØTE. STYRINGSDOKUMENT Lov om barnehagar Rammeplan for barnehagar Årsplan Månadsplan / vekeplan.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Barnevernkonferanse oktober Endringer i barnevernloven § 4-4 L nr. 81 i kraft fra den tid Kongen bestemmer. § 4-4 tredje og fjerde.
Barneverntjenesten i Åmot
INFORMASJON OM BARNEVERN
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Taushetsplikt §44 Enhver
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
«Det følger et betydelig ansvar med kunnskap»
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Voldsforebyggende opplæring
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Sladrehank skal selv ha bank – eller? Meldeplikt til barnevernet Malin Bruun rådgiver

«jeg tenker nok du skjønner det sjøl» - Christoffer Gjerstad Kihle (8)

Barnevernet skal Sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Bidra til at barn og unge får trygge oppvekstvilkår.

Til ettertanke… 34 591 meldinger til barnevernet (2012) 5,4 % fra barnehagene. 13,3 % fra skolene. 17,9 % fra grupper uten lovfestet meldeplikt. Til sammenligning er det registrert 4431 politianmeldelser av straffbare forhold (2012)

Begrepsavklaringer Taushetsplikt beskytte sensitive opplysninger Oppmerksomhetsplikt følge med være oppmerksom Meldeplikt melding til barnevernet av eget tiltak Opplysningsplikt plikt til å avgi informasjon etter pålegg

Taushetsplikten opplæringsloven § 15-1 og barnehageloven § 20 Gjeldende hovedregel – forvaltningsloven § 13 Ansvar for aktivt å beskytte opplysninger Å tie Forsvarlig oppbevaring Skjerming Reell anonymisering Forhindre videreformidling til andre instanser

Personlig forhold forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 1 Opplysninger som man vanligvis ønsker å holde for seg selv… Slektskapsforhold Familieforhold Hjemmeforhold Helseopplysninger (fysisk og psykisk) Karakter, utdanning, arbeid og økonomi Følelsesliv

Melde- og opplysningsplikten til barnevernet trumfer taushetsplikten –alltid!

Opplysningsplikten Opplæringsloven § 15-3 og barnehageloven § 22 § 15-3. Opplysningsplikt til barneverntenesta Personalet i skolar etter denne lova skal i arbeidet sitt vere på vakt overfor forhold som kan føre til tiltak frå barneverntenesta. § 22.Opplysningsplikt til barneverntjenesten Barnehagepersonalet skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenestens side.

Oppmerksomhetsplikten «skal vere på vakt» / «skal være oppmerksom på» Retter seg mot forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenesten Utløser verken en rett eller en plikt til å gi opplysninger til barnevernet. Først når man faktisk oppdager noe, utløses meldeplikten.

Meldeplikten Opplæringsloven § 15-3 og barnehageloven § 22 Utan hinder av teieplikta skal personalet av eige tiltak gi opplysningar til barnevern-tenesta når det er grunn til å tru at eit barn blir mishandla i heimen eller når det ligg føre andre former for alvorleg omsorgssvikt, jf. §§ 4-10 til 4-12 i [barnevernloven], eller når eit barn har vist vedvarande alvorlege åtferdsvanskar, jf. § 4-24 i den same lova. Uten hinder av taushetsplikt skal barnehagepersonalet av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten, når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. [barnevernloven] §§ 4-10, 4-11, 4-12, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige adferdsvansker, jf. samme lov § 4-24.

Meldeplikten omfatter alt personale i skole/barnehage Påhviler den enkelte ansatte av eget tiltak tillatelse fra noen er unødvendig Hva da når man blir møtt med at alle meldinger til barnevernet skal gå gjennom rektor eller styrer?

Meldeplikten når inntrer meldeplikten? Når en person har grunn til å tro… at et barn blir mishandlet i hjemmet. at det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. barnevernloven §§ 4-10-4-12. når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker.

Meldeplikten når har man «grunn til å tro»? Ikke krav om sikker viten Mer enn en vag mistanke. Barnets situasjon må vurderes ut fra ens faglige ståsted og ens kjennskap til barnet og familien. Man skal som utgangspunkt ikke foreta egne ytterligere undersøkelser. Selv om man avhjelper situasjonen, har man likevel meldeplikt.

Meldeplikten hvordan oppfylles den? Bekymringsmelding sendes til den kommunale barneverntjenesten Hovedregel  skriftlig melding. Muntlig melding er tilstrekkelig i akutte situasjoner. Bekymringsmeldingen kan ikke være anonym. Til forskjell fra om du melder som privatperson. Foreldrene bør som utgangspunkt informeres Med mindre det vi medføre fare for barnet.

Tilbakemelding til melder Barnevernloven § 6-7 a Lovbestemt plikt å gi tilbakemelding Senest innen tre uker etter bekymringsmelding mottas Bekrefte at meldingen er mottatt. Orientere om hvorvidt det er opprettet undersøkelsessak. Ny melding med orientering om utfallet av undersøkelsessaken. Kan gi videre orientering om tiltak.

Opplysningsplikten Opplæringsloven § 15-3 og barnehageloven § 22 Også etter pålegg frå dei organa som er ansvarlege for å gjennomføre [barnevernloven], skal personalet gi slike opplysningar. Også etter pålegg fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av lov om barneverntjenester, plikter barnehagepersonalet å gi slike opplysninger. Opplysninger skal normalt gis av styrer.

Opplysningsplikten gjelder ved pålegg Ansatte i skole/barnehage kan pålegges å gi opplysninger. Den som gir pålegg har ansvaret for å vurdere om vilkårene foreligger. Den som mottar pålegg om å gi opplysninger har rett til klage, jf. forvaltningsloven § 14.

Forsvarlig system opplæringsloven § 13-10 annet ledd I denne sammenheng Ansvar for at skolepersonell har tilstrekkelige forutsetninger for å overholde meldeplikten. Som en del av forsvarlig system bør det være: Prosedyrer for melderutiner Rutiner for å informere om at meldeplikten påhviler den enkelte ansatte.

Hvorfor meldes det så lite? Erfaringer og aktuelle problemstillinger