Hva er Motiverende Intervju

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Advertisements

Bra mat – for bedre helse
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Erfaringer fra hasjavvenning i Trondheim
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
When We Inspire Others Our people work at their best. They not only take on big challenges, they are committed to inspiring others. The resulting ripple.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Hvordan stimulere barns lek i naturen
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Mestring og forebygging av depresjon
Helse og sykdomsbegrepet
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Motiverende Intervju - en kort presentasjon
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
GROW modellen.
ASVL Fagkonferansen 2012 Gardermoen 9.februar
Endringsfokusert rådgivning/. Motiverende samtale/
HVORDAN UTVIKLE PERSONSENTRERT OMSORG I PRAKSIS?
Å lykkes eller være lykkelig?
Individet i fellesskapet
Avoidance Frode Svartdal Okt
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
RME Nasjonal Konferanse
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Undervisning om Joyce Travelbee
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Forandringsprosessen
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
Samhandling og kommunikasjon
Behandling Etablere og bevare en alianse: En god behandlingsalianse virker klart positivt inn på forløpet og pasientens psykologiske funksjonsnivå Følg.
Mestring og forebygging av depresjon
eksempel problemstilling
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ken Hagen Olsen Psykologspesialist
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Gruppe for seponering av B-preparater
Bra mat – for bedre helse
Barnesykepleier og helsesøster
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
MOTIVERENDE INTERVJU, dag 1 MOTIVERENDE INTERVJU, dag 1 Introduksjonskurs i MI 11. og 12. juni 2012 Bodø Ann-Heidi Nebb, Psykologspesialist KoRus-Nord.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
MOTIVERENDE INTERVJU MED UNGDOM OG UNGE VOKSNE Ann-Heidi Nebb Psykologspesialist, KoRus-Nord Te ka slags nøtte 2011.
HVA ER MI? RELASJON og TEKNIKK ”Toward a Theory of Motivational Interviewing” (Miller og Rose, 2009) Antakelse om to aktive komponenter i MI –Relasjonskomponent:
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Motiverende Samtale Workshop
Verdensdagen for Psykisk Helse
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Kommunikasjonsteknikkar i Motiverande intervju
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Kurs i Motiverende Intervju av
Utskrift av presentasjonen:

Hva er Motiverende Intervju Hva er Motiverende Intervju? Gunnhild Bagøien Overlege St Olavs Hospital Psykisk Helsevern avd Østmarka 2006 gunnhild.bagoien@ntnu.no Gunnhild Bagøien 2006

HVORFOR ENDRER MENNESKER ATFERD? W. R. Miller : HVORFOR ENDRER MENNESKER ATFERD? Stiller motsatt spørsmål av det vanlige, nemlig hvorfor mennesker ikke endrer atferd når dent har så høye omkostninger Gunnhild Bagøien 2006

Millers betraktninger rundt endring : Skjer ofte uten formell behandling (naturlig endring; de fleste som slutter med rusmidler/tobakk gjør det uten profesjonell hjelp) ( Vaillant ,1983) Stadier for endring er de samme med/uten profesjonell hjelp Gunnhild Bagøien 2006

Millers betraktninger rundt endring : Konstruktiv atferdsendring skjer når en person forbinder det som viktig i forhold til indre ønsker og verdier Rådgivning kan fascilitere en naturlig endringsprosess Gunnhild Bagøien 2006

Bakgrunn – Miller: 1 – 2 sesjoner MI for å føre pasienten til et høyere stadium av motivasjon før behandling Observerte effekt (reduksjon av rusmiddelbruk) etter intervensjonen Fant at grad av empati hos behandler kunne forutsi resultat (reduksjon i alkoholinntak) på tvers av type behandling (Miller et al. 1980) Gunnhild Bagøien 2006

Hva er motiverende intervju - en definisjon: “ er en klient-sentrert,rådgiverstyrt, samtalestil som har til hensikt å fremme atferdsendring ved å hjelpe pasienten til å utforske og løse ambivalens.” Miller & Rollnick (1995) Gunnhild Bagøien 2006

Hva er motiverende intervju? TEKNIKK VS. HOLDNING MI må forstås som en mellommenneskelig holdning heller enn et sett av teknikker en bruker på klienten for å oppnå bestemte mål Det settes krav til behandleren som empatisk, bekreftende og samarbeidende med klienten Klienten er ekspert på seg selv Gunnhild Bagøien 2006

Hva er motiverende intervju ? Lytting med empatisk forståelse Vekke pasientens egen bekymring og motivasjon Minimalisere forsvar og motstand Oppmuntre til håp og optimisme Gunnhild Bagøien 2006

MI er utviklet av William R. Miller, PhD ( Emeritus Distinguished Professor of Psychology and Psychiatry, University of New Mexico, USA) Stephen Rollnick, PhD (University of Wales college of Medicine) Lærebok: ”Motivational Interviewing” (2. end. 2002) Gunnhild Bagøien 2006

Norge: Barth, Børtveit og Prescott: ”Endringsfokusert rådgivning” (Gyldendal, 2001) Prescott og Børtveit: ” Helse og atferdsendring ” (2004) Gunnhild Bagøien 2006

MI- TEORETISKE RØTTER Carl Rogers (1953): Relasjonsbygging Empati/reflekterende lytting Prochaska og Di Clemente transteoretisk modell om stadier, prosesser og nivå av menneskelig endring Gunnhild Bagøien 2006

Stadier i endring Prochaska og DiClemente: transteoretisk modell Studier: intervju av røykere ( som fikk profesjonell hjelp eller sluttet selv): Fasemodell : kjennetegn ved en persons tanker, følelser og atferd i ulike stadier av en endringsprosess Rådgivning må ta hensyn til i hvilken fase i endringsprosessen pasienten befinner seg Gunnhild Bagøien 2006

Gunnhild Bagøien 2006

MI – 4 prinsipper E empati, nøyaktig lytting D diskrepans R rull med motstand S styrke mestringstillit (self-efficacy) Gunnhild Bagøien 2006

1: EMPATI Aksept fasciliterer endring Ambivalens er normalt Nøyaktig lytting er fundamentet Gunnhild Bagøien 2006

1: EMPATI Nøyaktig lytting uttrykkes gjennom kommunikasjonsferdighetene: åpne spørsmål, refleksjoner og oppsummeringer T må ha evne til å sette seg inn i pasientens situasjon, og formidle denne innlevelsen til pas. på en måte som oppleves støttende uten å overidentifisere seg Grad av empati hos behandler bestemmer resultatet Gunnhild Bagøien 2006

AMBIVALENS aksepteres som vanlig og nødvendig del av endringsprosess ses på som ”motoren” i endrings-prosessen energien fra pasientens opplevelse av motsetninger mellom gode – mindre gode sider ved atferden Utfordringen er å utforske og løse ambivalens ved å utvikle diskrepans mellom nåtid og fremtid Ambivalens er ikke patologisk.R aksepterer og i noentilfeller forsterker ambivalensen for å fascilitere beslutninger om forandring.Vokte seg fra å forenkle verden slikat det framstilles at endring er bare av det gode. Gunnhild Bagøien 2006

Ambivalenssamtalen tar alltid utgangspunkt i det som er det aktuelle Det som ikke er fullt så bra med … Dersom forandrer på …, hva er mest positivt? Dersom du ikke forandrer på ..., hva er negativt? Det gode med … Dersom du forandrer på ...hva er mest negativt? Dersom du ikke forandrer på …, hva er positivt? Gunnhild Bagøien 2006

2: DISKREPANS Uoverensstemmelse mellom opplevelse av 2 tilstander: ”slik jeg har det nå i forhold til hvordan jeg ønsker å ha det” Gunnhild Bagøien 2006

2: DISKREPANS Det er pasienten som skal finner grunner til og argumentere for endring, ikke rådgiver Endring motiveres av erfart diskrepans mellom aktuell atferd og viktige personlige mål og verdier, nåtid - fremtid Gunnhild Bagøien 2006

2: DISKREPANS MI virker ved selektivt å utløse endrings-snakk; selv-motiverende tale Ulemper med nåværende tilstand Fordeler med endring Optimisme i fht endring Intensjoner til endring Gunnhild Bagøien 2006

3: RULL MED MOTSTAND Motstand er naturlige aspekter ved forandring Unngå å argumentere for endring Personen er hovedkilden til svar og løsninger Invitere til nye perspektiver uten å fremtvinge dem Motstand er signal for behandler til å endre respons (minimalisere, skifte fokus) Gunnhild Bagøien 2006

4: STØTTE TRO PÅ EGEN MESTRING Personens egen tro på mulighet av endring – motiverende faktor Personen selv ansvarlig for valg og gjennomføring av endring Rådgivers tro på endring kan bli et selvoppfyllende profeti ”hente ut mestring” i tidl.erfaringer Gunnhild Bagøien 2006

MI - anvendelsesområder Metaanalyse 2003, 31 studier: 15 minutter - 4 timer Motiverende intervju har vist reduksjon i rusmiddelbruk hos rusmiddelavhengige (alkohol og andre rusmidler) (15+5 studier) Endringer i kosthold og fysisk aktivitet (4 studier)( større effekt her enn på rusmidler) Ingen effekt på røyking og HIV-risk atferd? (2+2 studier) Spiseforstyrrelser (1studie) Burke et al.(2003), Journ of Cons and Clin Psych Gunnhild Bagøien 2006

MI-anvendelsesområder Metaanalyse 2005, 72 RCT studier MI effektivt i ca 75 % av studiene God effekt på atferdsendring innenfor en rekke ulike områder MI utført av psykologer / psykiatere hadde effekt i 80% av studiene MI utført av annet helsepersonell hadde effekt i 46% av studiene. MI effektivt helt ned i intervensjoner av 15 minutters varighet (64% av disse korte iv viste effekt) Mer enn ett møte med pasienten var mer effektivt. Dansk meta – analyse 72 studier Gunnhild Bagøien 2006

Effektmålinger SIGNIFIKANT EFFEKT PÅ BMI (body mass index) Kolesterol (total blood cholesterol) Blodtrykk (systolic blood pressure) Promille (blood alcohol concentration and standard ethanol content) IKKE SIGNIFIKANT EFFEKT PÅ Antall sigaretter pr. dag HBA1c Rudbak,S, et.al ,British Journ of Gen Pract, April 2005 Gunnhild Bagøien 2006