Forelesning IMT Februar 2006

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Prosjektrettet systemarbeid Tema: introduksjon til systemarbeid
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Intranett: Hvordan komme i gang
Praktisk info til prosjektkunder
Forelesning IMT Februar 2011
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
8 Mål og strategier Påstandene:
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Programvare-prosesser
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Systemmodeller In 140 Sommerville kap. 7. Mål Forstå hensikten med kontekstmodell Forstå ideene bak –oppførselsmodellering –datamodellering –objektmodellering.
Arbeidet med kravspesifikasjonen In 140 Sommerville kap. 6.
Introduksjon til systemutvikling
Kravanalyse og spesifikasjon
4/4/2017 IMT2243: 17.februar 2011 Domenemodellering / Konseptuelle Klassediagram Monopol- eksempel SSD : System Sequence Diagram Kort repetisjon av teknikken.
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Software Requirements Elicitation
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Prosjektavslutning og sluttrapport
Identifisere behov – og etablere krav
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
1 Systemering In 140 forelesning nr. 2 Sommerville kap. 3.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Gamle systemer In 140 Sommerville kap 26. Forelesninger fremover 8/4:Gamle systemer 22/4: Systemevolusjon og vedlikehold 28/4: Konfigurasjonsstyring.
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Systemmodeller In 140 Forelesning nr. 9 Sommerville kap. 7.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Introduksjon til in 140 Systemering. In 140 Systemering Forelesninger Rom 112 –Mandag –Torsdag Lærebok: –Sommerville, Ian. Software.
Programvare-prosesser
IN 265 Våren 2003 : Forelesning : Design av arkitektur og komponent 1 IN250 – Om komponent design Mål for forelesningen: l Se på prinsipper.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
RIS-metoden for prosessforbedring
Identifisere behov – og etablere krav
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»

Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning IMT2243 7. Februar 2006 Tema : Kravspesifisering : produktet og prosessen Viewpoint – en ”myk” tilnærming, gunstig i den innledende runde med brukerkrav Tradisjonell analysemetode : Strukturert Analyse En arbeidsmetode som går dypere inn i spesifiseringen Pensum : Kap. 7 i Sommerville, Art.saml. ”SASD-modellen”

Kravspesifisering Kravspesifisering = arbeidet med å få frem en beskrivelse av oppdragsgiverens / kundens samlede krav til den nye programvaren på en strukturert, oversiktlig og forståelig måte. Beskrivelsen skal være på en form som blir forstått av de som skal utvikle løsningen. Målformuleringern i emnebeskrivelsen viser at dette temaet er svært sentralt i emnet : ”Studentene skal ha forståelse for grunnleggende administrative og teknologiske aspekter ved spesifisering, utvikling, innføring og vedlikehold av datasystemer.  De skal være i stand til å reflektere over IT-systemenes betydning for verdiskapningen i virksomheter og ulike tilnærmingsmåter i systemutviklingsprosesser. De skal kunne anvende metoder og teknikker for kravspesifisering og analyse. ”

Kravspeksifikasjonen Ved utarbeidelsen av kravspesifikasjonsdokumentet står man overfor en avveining mellom å lage beskrivelser som er lesbare for mange interessenter og relativt raske å sette opp anvende strengt formalistiske spesifikasjonsteknikker som gir utvetydige krav Svært ofte praktiserer man bruk av ”Strukturert naturlig språk” i kombinasjon med anvendelse av enkelte grafiske notasjoner innen deler av spesifikasjonen.

Forts. Kravspesifikasjonen Kravspesifikasjonsdokumentet bør dekke : Funksjonelle krav Ikke-funksjonelle krav (operasjonelle) Grensesnitt mot brukere, andres systemer og enheter Avgrensninger Dokumentet er sentralt som : Beslutningsgrunnlag for evt. videreføring av prosjektet. Vedlegg til en kontrakt mellom kunde og leverandør Utgangspunkt for alt designarbeid. I design finner man ut ”HVORDAN” beskrivelsene i kravspesifikasjonen best løses. Grunnlag for all testing (Planlegging, Utforming, Gjennomføring og oppfølging)

Kravspesifiseringsprosessen

Involverte i prosessen Det er mange involverte parter i selve analysearbeidet - sluttbrukere, utviklere, ledere, leverandører - en analyseekspert bør ”dra i trådene” De involverte har et sterkt varierende forhold til og kunnskap om data Stor variasjon i motivasjonen hos deltagerne Arbeid i grupper, kombinert med individuell forberedelse Kreativitet innen et strukturert rammeverk en utfordring

Viewpoints – en “myk” spesifiseringsmetode En arbeidsmetode der man forsøker å finne flest mulige aktuelle perspektiver på den nye løsningen For hvert viewpoint (perspektiv) forsøker man å identifisere dette viewpointet’s krav til programvaren God måte å få i gang arbeidet på, da fokusen er så intuitiv at alle kan delta konstruktivt uten ”forkunnskaper”

Fremgangsmåte for Viewpoints 1. Identifisere ulike viewpoints 2. Strukturere viewpoints Gruppere i viewpoint Avdekke overlapp og konflikter i viewpoints Lage hierarki 3. Dokumentere med viewpointbeskrivelser Metoden egner seg som en oppstart før man går dypere inn i en Strukturert Analyse eller Objektorientert Analyse

Steg 1 : Identifisering Brainstorming for å komme opp med ulike forhold rundt løsningen Se etter interessenter, brukergrupper, tjenester, komponenter, personer, organisasjonsenheter, hendelser, tilstander osv. rundt systemet Forsøk deretter å finne ut hvilke av disse som er viewpoints. Grupper / kategoriser også de andre ”idéene” som er dukket opp (ønskede tjenester, operative krav, komponenter, tilstander osv.)

Viewpoints identification

Steg 2 : Strukturering Gruppér de ulike viewpoints, se etter overlappinger Knytt de aktuelle tjenester til det enkelte viewpoint Gi en kortfattet beskrivelse av viewpointet Sett opp et viewpoint-hierarki

Viewpoint service information

Detaljert kravanalyse

Metodebruk i analysen Vi skal gjennomgå to hovedretninger av metoder til bruk i analysefasen : Strukturert Analyse (SA) Objektorientert Analyse (OOA) Metodebruk ”strammer inn” arbeidet i analysefasen, og brukt riktig vil resultatet bli en økt forståelse for oppgaven og et bedre spesifikasjonsdokument for hva som skal inngå i løsningen.

Strukturert analyse Metoden går ut på å anvende et sett teknikker i arbeidet med å lage gode systemmodeller /beskrivelser under spesifiseringsarbeidet. SA ble utformet på en tid der fossefall-modellen hadde utstrakt anvendelse, og man ofte hadde rasjonalisering som hovedmål ved utvikling av nye IT-systemer. Metoden er fortsatt relevant å anvende i spesifiseringsarbeid spesielt når man arbeider etter en sekvensiell utviklingsmodell. Særlig gjelder dette utvikling av ”funksjonsfokuserte” og transaksjons-orienterte løsninger der kravene er stabile over tid.

Strukturert analyse Metoden går ut på å anvende et sett teknikker i arbeidet med å lage gode systemmodeller/beskrivelser : Dataflytdiagrammer DataDictionary Datamodeller Strukturert språk (Structured Definition Language) Beslutningstrær SA er en funksjonsorientert metode : - finne funksjonene i systemet - kartlegge informasjonsflyten rundt funksjonene

Eksempel på en SYSTEMMODELL :

DataFlytDiagram En teknikk (innen Strukturert Analyse) som benyttes til å lage en systemmodell Funksjoner Informasjonsflyt Omgivelser Tegning av DFD er den første og mest sentrale aktiviteten i en Strukturert Analyse En systemmodell representert i et DFD gir en god oversikt og er forståelig for alle

DFD Prosess (funksjon) Bearbeider/manipulerer input om til output En prosessboble for hver funksjon i systemet Navngis ut fra hva den ”gjør”

DFD Dataflyt (informasjonsflyt) Viser hvordan data/informasjon flyter i systemet. Vi fokuserer på logiske modeller og flyt av modeller. DFD anvendes også til å vise flyt av ”fysiske elementer”. Modellen viser ikke rekkefølgen på flytene, bare retning Navngis Detaljspesifiseres i DataDictionary

DFD Datalager / register Viser en samling av data som må ligge lagret i systemet Viser ikke hvordan dataene skal lagres Dataene ligger passive inntil de blir kalt opp Unngå registre uten ”inn” og ”ut” flyt Lengst mulig ned i DFD-strukturen

DFD Terminator / Ekstern enhet Viser kilder til / mottaker av informasjonsflyt i vårt system Kan være roller, interessenter, andre systemer etc.

Nivåhåndteringen i DFD Kontekstdiagram Viser omgivelsene til vårt system. Sentral informasjonsflyt til og fra systemet modelleres, og vil bidra til å klarlegge kravene til alle eksterne grensesnitt for vår løsning Nivå 0 Bryter ”systemboblen” fra kontekstdiagrammet ned i enkeltprosesser som samlet viser den sentrale funksjonalitet i systemet. DFD x (tall fra 1 - ..) Er en detaljering av de mer komplekse dataprosessene på nivå 0

Tips ved utarbeidelse av DFD 1. Hold modellen på en side 2. Velg gode og meningsfulle navn - roller fremfor navn - navn på prosess = et verb + et objekt 3. Ikke lag modeller med mange elementer - mindre enn 10 prosesser - få registre (vi driver IKKE databasedesign her) 4. Ikke forsøk å ”si alt” med modellen, vis det viktige - lesbart og forståelig

Stegene videre innen Strukturert Analyse Gå ikke videre med de andre teknikkene før dere har utarbeidet gode DFD’er på flere nivåer I de påfølgende stegene anvendes teknikker som : Data Dictionary – settes opp på Registre og Informasjonsflyter Strukturert Språk som detaljspesifiserer hver Prosess Beslutningstabeller som detaljspesifiserer beregninger etc. Datamodell (Semantisk) som viser forhold mellom informasjonselementer