Ferdighetstrening (FT)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Systematisk HMS arbeid
Individuell Plan Palliasjon
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Organisering av styret
Velkommen til regional kvalitetsregisterkonferanse i Helse Sør-Øst RHF 18. Juni 2010.
Retningslinje- og implementeringsarbeid
Barne- og familieperspektivet i behandling
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Kurs for opplæring av rådgivningsfarmasøyter er klart til bruk
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Frednes Lindrende Enhet
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Ny forskrift om legemiddelhåndtering v/ seniorrådgiver Ellisiv Hegna
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
Infeksjonskontrollprogram Smitteverntankegang i daglig arbeid
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Nasjonale kvalitetsregistre
Tilsyn med svømmeundervisningen
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Emnekurs i generell gynekologi
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Hjerte-Lunge Redning Introduksjonskurs.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
Handlingsplan med konkrete samarbeidstiltak
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Legemiddelhåndtering
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Videreutdanning i prehospitalt arbeid for anestesisykepleiere
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
TUBERKULOSEKOORINATOR`S ROLLE OG FUNKSJON
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie ALNSF FAGKONGRESS 2013 PEDAGOGISK- OG LEDERSEMINAR, 31/8-13 FAGUTVIKLING I PRAKSIS Bjørg Ingunn Fjogstad Ledende.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Fokus på koordinerende enhet
Fra mandat Regionalt program for velferdsteknologi i Konsgbergregionen
Hydrocephaluspoliklinikken
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
KOLS-HEIM Et samarbeidsprosjekt mellom Lungeavdelingen v/ St
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Hva er status på din arbeidsplass?
NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra ALU-MØTE
Tjenesteyting i en brytningstid
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Ferdighetstrening (FT) Avdelingsoverlegemøte 15. januar 2010

Bakgrunn

Utvalget Marianne Nordhov (leder) Thor Willy Ruud Hansen Terje Alsaker Ole Bjørn Kittang Thomas Rajka Kari Hovde Ingebjørg Fagerli Siri Hjertnes Stephen Sollid

Mandat Overordna mål: Delmål: Utarbeide forslag til nasjonale anbefalinger om bruk av ferdighetstrening både i spesialistutdanningen, samt som ledd i avdelingenes kvalitetssikringsarbeid. Delmål: Kartlegge eksisterende kurs i Norge Foreslå hvordan praktisk innføre FT på avdelingsnivå: Hvem? Hvor ofte? Hvordan? Definere målbeskrivelse / innhold som kan gjennomføres på alle landets BA; Utstyr, forslag til spesifikke ferdigheter (mot sjekklister), scenarier, samhandling – og bestemmelsestrening Økonomiske rammer

Forsvarlighetskravet Helsepersonelloven § 4 første ledd    ”Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.”   

Hva legger vi i begrepet ”ferdighetstrening”? Simulering Samhandling

Kurs i Norge APLS NLS Kurs i nyfødtmedisinske teknikker Barne – BEST (Bedre og systematisk traumebehandling) APLS Dagens kurs og kapasitet 335 kandidater har vært gjennom, ca halvparten anestesi leger. 24 pr kurs. Vert avholdt to gonger i året, håper på å få til tre kurs. Trengs 35-36 instruktører, har til no 33 instruktører i Noreg. Fremtidens behov Det finnes pr i dag refresh APLS-kurs i Nederland og i England. Dette kan og vera ein ide her i landet for å nå meir erfarne kollegaer. Fremtidig behov for plasser: 60 Organisering av kurs Norsk Luftambulanse var med på å starte opp dette konseptet i Noreg. Norsk Resuscitasjonsråd er fagleg ansvarleg for kursa. Er no blitt ein sentralt-pediatrisk kurs. Økonomi Vanskelig å få ned kursavgifta, den er no på 7500 kroner. Mykje skjer på frivillig basis, instruktørene får ikkje betalt. Obligatorisk kurs og betre organisering/koordinering mtp påmelding ville kunne gitt betre utnytting av kursplassane. NLS Målet er å få i gang to kurs i året. Vil neste gang får med ulike arbeidsgrupper (td sjukepleiere) for å få meir realistiske scenarioer. Bruker APLS insturktører med neonatal erfaring. 24 stykker har gjennmomført det fyrste kurset. Behov for 6 instruktører pr kurs. Reise rundt og instruere. NRR eig kurset. Kostand ca 2000 kroner. Finanisert av NRR. Nyfødtmedisinske teknikker 50 på venteliste, 16 pr kurs, inkludert to anestesileger. Den som melder seg på fyrst, får plass fyrst, deltakarar fylgjast opp og må bekrefte deltaking tidleg. To Kurs årleg, vanskeleg å auka dette slik kapasiteten er no. RH står for alle instruktører, fire pr kurs. Dersom ein skal auka antall kurs, evt få til refresh kurs så treng ein tilgang til fleire instruktører. Mogleg å få dette til dersom kurset er knytta til fleire universitetssjukehus evt få inn eksterne neonatolger? Mogleg å få antall kurs opp i 3-4 pr år. Refresh kurs vil kunne gå over 1-2 dager. Dersom obligatorisk for utdanninga treng ein ca 40 plasser pr år. Arrangerast pr i dag av neonatalavdelinga på RH. Kostnad pr deltakar 10000 kroner, avgift 5000 kroner. BEST Ikkje eit kurs, men meir eit opplegg/organisering av samhandling av mottak av alovrleg sjuke barn. Kun to instruktører som reiser rundt så kapasiteten begrensast av deira kapasitet til å reise rundt. 5 avdelinger har gjennomført/innført BEST. Ønske å lage eit nettverk for avdelinger som trener – treng ikkje vera absolutt etter BEST. Finnast eit BEST instruktørkurs. Det ligg scenarioer som er opne for alle på barne-BEST si heimeside. Ønske om å få sentrale møter, alla BEST traume slik at ein slepp å reise rundt og på den måten auka kapasiteten. Prisen er reise-rekning for to instruktører  625 yrkesaktive spesialister  725 medlemmer i NBF, ca 1/3 har gjennomført APLS kurs.  ca 30 nye spesialister kvar år. Legeforeningen har estimert eit behov for 40 stykker.

Hva bør trenes? Konkrete ferdigheter: For eksempel: Basal og avansert luftveg, hjertekomprimering, ulike tilganger, defibrillering Simulering / Bestemmelsestrening: For eksempel: Alvorlig sepsis, anafylaksi, alvorlig astma Samhandlingstrening: Mottak av kritisk syk pasient med fokus på ledelse, kommunikasjon etc.

Hvem?

Innføring i pediatrisk praktisk trening Varighet 1,5 dag. Leggast opp som ein APLS variant. Prøve å ikkje gjerast veldig kostbart. Bør gjerast til eit universitetskurs, gjennom legeforeningen. Universitet i Oslo best lokaler, kan evt ha instruktører frå andre deler av landet. Eit slikt kurs kunne evt og vore ope for pediatriske sjukepleiere, og evt anestesileger. Kurskomiteen bør vera frå heile landet. Eit pilotkurs bør gjennomførast med erfarne leger/sjukepleiere for best mulig konstruktiv kritikk på kurset for å gjera det fortast mulig betre.

Hvordan kan man begynne med trening på den enkelte avdeling? Tilstrebe kvalifiserte instruktører BHLR / AHLR: minimum hver 6 mnd (allegoritme, teknikk, defibrillering, tilgang (NVK/IO) Både sykepleiere og leger bør trene Treningen bør vare en ½ - 1 dag Praktiske prosedyrer Ca 1 gang pr mnd Inngå i avdelingens internundervisning ”Filmbank” tilgjengelig via www.barnelegeforeningen.no

Etter hvert.. Enkle scenarier med fokus på: Samhandling Bestemmelse – behandling – allegoritmer Scenariebank tilgjengelig via www.barnelegeforeningen.no Regionale ressurspersoner settes opp med telefonnummer og email.

Utstyr i oppstartfasen Babydukke til basal HLR med mulighet for intubering og intraossøs Juniordukke til basal HLR Bakke med tuber, veneflon, sug etc. (gjenbruk)

Forutsetninger - forankring

Tempoplan og veien videre..