Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg.
Kvalifiserende moduler i fagskolen
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Etikkutvalg for fagskolen
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport.
ANDRE AKTUELLE PLANER I ET BYGGEPROSJEKT
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Grunnkurs gesisPLAN - Del 8
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Erfaringer fra siste års rapportering Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport NASJONALT.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Februar 2010 v/ Siv Frost Rapportering til Lånekassen.
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Årskonferansen 2013 i Bergen Bård Inge 11. Planarbeid i NUTF Nasjonal plan for LØM godkjent vår Nasjonale planer for kjemi (2) høst 2011 Nasjonale.
Samarbeid fagskole høgskole
Karl Olav Nummedal Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
FAGSKOLEUTDANNING.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
VELKOMMEN TIL LÆRERKONFERANSEN 2012 PÅ GJØVIK. Onsdag VELKOMMEN - OMVISNING 12.30LUNSJ SAMARBEID SKOLE - ARBEIDSLIV V/Sverre Narvesen,
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Utdanningsvalg 10.klasse
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Ny klima og energistrategi i Troms
LÆRERKONFERANSE 2014 VELKOMMEN TIL ÅRETS LÆRERKONFERANSE PÅ GJØVIK TEMA UTVIKLING AV FAGSKOLENE.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
ORME fagskole Fagskole i Vatn og Avløp Fagforbundets konferanse 1. februar 2011 Mads Løkeland, ORME fagskole 1.
Revisjon av nasjonale planer Nasjonalt Utvalg (for toårig) Teknisk Fagskoleutdanning (NUTF) Grunnlag for nasjonale planer er forskriftsendringen i 2003.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Faglig ledelse, hva er det?
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Ingeniørutdanning i Sunnhordland
Kompetanse for framtiden
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
NORDPLUS junior Programmet
* 07/16/96 Personalopplæring Skriv inn emnet her. *
Ingeniørutdanning Program Elektro Studieretning Elkraft
OPPBYGNING TEKNISK FYSIKK ÅRSKURS
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes brukt som grunnlag ved utarbeidelse av studieplaner ved den enkelte skole. • Utarbeid forslag til: • Navn • Innhold • Omfang • På fordypningsemner og spesialisering 2. år • - og på grunnlagsemner på 1. år • Fordypningsemner skal ha et omfang på minst 10 fagskolepoeng

Forslag til ny fagskole elkraft med spesialiseringer Yrkesrettet kommunikasjon (9+3) 12 fp Anvendt matematikk og fysikk (6+4) 10 fp LØM 14 fp Elektroteknikk m/dok 12 fp Elektroniske systemer m/dok 12 fp Fordypningsemne 1 (energiproduksjon, distribusjon og forbruk /installasjoner) 13 fp Fordypningsemne 2 (automatiserte anlegg og elektriske maskiner) 13 fp Faglig ledelse +lokale (valgbare) emner 10 fp Hovedprosjekt 9 fp 1. år Ekom spesialisering 15 fp «Ekom-modul» Elenergi spesialisering 15 fp. Delemne 1 (energiproduksjon, distribusjon og forbruk /installasjoner) 8 fp Delemne 2 (automatiserte anlegg og elektriske maskiner) 7fp. Side 2 2 Eventuell annen spesialisering 15 fp 2.år Fordypningsemner Spesialiseringer Hovedprosjekt Lærerkonferanse Fagskolen

Gruppearbeid Forslag til ny fagskole elkraft med spesialiseringer Yrkesrettet kommunikasjon (9+3) 12 fp Anvendt matematikk og fysikk (6+4) 10 fp LØM 14 fp Grunnlagsemner24 fp Forslag til emner, innhold og omfang ? Fordypningsemner36 fp Forslag til emner, innhold og omfang ? Hovedprosjekt 9 fp 1. år Ekom spesialisering 15 fp «Ekom-modul» Elenergi spesialisering 15 fp. Forslag til delemner, innhold og omfang ? 3 Eventuell annen spesialisering 15 fp 2.år Fordypningsemner Spesialiseringer Hovedprosjekt Lærerkonferanse Fagskolen Grunnlagsemner

Gruppearbeid TIP og bygg Vurder behov for spesialiseringer og lag forslag til nasjonal plan Yrkesrettet kommunikasjon (9+3) 12 fp Anvendt matematikk og fysikk (6+4) 10 fp LØM 14 fp Grunnlagsemner24 fp Forslag til emner, innhold og omfang ? Fordypningsemner? fp Forslag til emner, innhold og omfang ? Hovedprosjekt 9 fp 1. år Spesialisering 2 ? fp «Ekom-modul» Spesialisering 1 ? fp. Forslag til delemner, innhold og omfang ? 4 Eventuell annen spesialisering ? fp 2.år Fordypningsemner Spesialiseringer Hovedprosjekt Lærerkonferanse Fagskolen Grunnlagsemner