Samfunnsansvar Strategiske muligheter Haugesund, august 2011
Formål • Samfunnsansvar anno 2011 – oversikt over viktige trender og begrep • Show me the money? • Hva vi kan (må?) bidra med
Har du noen gang... • Boikottet et selskap av etiske hensyn (privat eller profesjonelt)? • Deltatt i en demonstrasjon? • Vært medlem i en frivillig organisasjon? • Signert en underskriftskampanje?
Kjært barn, mange navn • Corporate (social) Responsibility • Bedrifters samfunnsansvar • Tredelt bunnlinje – Økonomi – Miljø – Sosiale forhold
Uoversiktelig? + ? =
CR-quick fix: ISO26000 Styring og ledelseMenneskerettigheterArbeidstakereMiljøforholdGod forretningsskikkForbrukeransvarSamfunnsutvikling
Naming & shaming
Ikke bare de store, stygge
Risiko- og trøbbelutvikling
Selvrefleksjon: samfunns Ansvar Har dere makt & muligheter? Nei Ja Ok. Slapp av. Andre ordner opp. Tar vi ansvar? Ja Nei Ok. Slapp av. Hva? Det må være en feil.
15
”Det triangulære diplomati” StateNGOBusiness
Hvordan kan Incentra bidra? • Hjelpe med å være i forkant – Strategi og kommunikasjon for medlemmer – God kontakt med viktige rammesettere – Unngå negativ oppmerksomhet – Løfte det som blir gjort • CR knyttet til risiko/mulighetsvurdering – Sektor/landoppdatert informasjon – Utvikling av verktøy – Kompetanseheving – Fasilitere prosesser & dialog
Miljø
Geografi og sektorforhold
Leverandørkjeden – ditt ansvar?
Bilde investor
Oppsummert • CR knyttet til risiko/mulighetsvurdering • Sortere bort støy – Hvor er nøkkelinformasjon – Hvem kan hjelpe oss • Være i forkant – Avklar forventninger – Sjekk status – Samkjør med strategi • Kortsiktig versus langsiktig • Bør Incentra spille en felles rolle?
Takk for oppmerksomheten.