Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Advertisements

7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
En lærende organisasjon?
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
IKT Orkide Ledelse og Skole
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Overordnet målsetting
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Avspark - mai KULTURETATEN Ny Hr-hverdag.
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Fusjon HiF - UiT Fusjonserfaringer og refleksjoner
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
NTNU Noen administrative utfordringer.
Kommunikasjon på sykehus
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Økonomiplan 2009 – 2012 Presentasjon av rådmannens forslag
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
KOMMUNIKASJON.
Velkommen til et nytt skoleår!
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal:Tekst med kulepunkter Tips bunntekst: For å sidenummer, dato, og tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Informasjonssaker til AMU – Arbeid med strategisk plan 2012 – 2015 ◦ Nåværende Strategisk plan og handlingsplan for HiL løper ut 2011 ◦ Oppstart.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
LUP for avdelingsledere Sluttevaluering
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Et godt psykososialt miljø - i Asker og på Vettre Vi skaper mulighetene! Kompetanse Fellesskap Skaperglede.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Status Åshild J Nordnes Helsefremmende og inkluderende arbeidsplasser.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Styreleder Gunnar Larssen, Forum 33 AS 1 Er det nye skillelinjer mellom hva som er godt kremmerskap og det ulovlige? StyreAkademiet Om styrets.
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Den norske arbeidslivskulturen
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
- For ansatte og folkevalgte i Rana kommune
NTNUs ledelsesprogram 2017 – 2021
Arbeidsgivarpolitikk for framtida
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Reformarbeidet i offentlig sektor
Prosjekt «Styrket Medarbeiderskap»
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon Kurs for nye ledere 15/10-2012 Åsmund H Sandvik

Forventninger og refleksjon Basert på organisasjonskulturen Verdibasert ledelse og medarbeiderskap Åpenhet og etikk Lærende organisasjon Attraktive, inkluderende og helsefremmende arbeidsplasser God og effektiv drift

Forventninger og refleksjon Sammenheng Tillit Tydelige og åpne prosesser Mot og vilje Det må være en sammenheng mellom det vi sier vi skal gjøre og det vi faktisk gjør, hvordan får vi til det? Dette er helt sentralt i alt det vi gjør sentralt, medarbeiderskap, ledelse, lederstruktur, læringsstrategi, læringsnettverk osv Åpenhet og dialog er grunnlaget for å skape tillit Grunnleggende for å skape denne tilliten i hele organisasjonen er tydelige, åpne og gjennomsiktige prosesser Det er dere som ledere som styrer prosessen og er arbeidsgiver, vi skal og kan hjelpe dere på alle mulige måter, men dere styrer porsessen Vi skal ha ledere med mot til å gå tidlig inn i prosesser, i denne sammenhengen så er det viktig at vi dokumenterer det vi gjør, ting blir ikke borte om vi venter lenge nok Kultur- tillit - Vilje

Forventninger og refleksjon Kultur skapes over tid Ledelse og medarbeiderskap Hele menneske Ydmykhet og respekt Prioritering vises gjennom det vi gjør, gjennom de handlinger vi gjør hver dag, den kulturen vi skaper, hva vi gjør, hvordan vi fremstår, og dette må vises over tid, kultur er ikke noe vi kan vedta i org.politikken Vi må ha fokus på det vi kan gjøre noe med Godt humør og folkeskikk er smitsomt, vi påvirker omgivelsene våre, vi er rollemodeller Som leder er du arbeidsgivers representant men samtidig så må det legges til rette for at de ansatte har mulighet til å ta ansvar, medarbeiderskap Vi må se på hele menneske, både mental og fysisk helse Vi skal være tydelige, men samtidig være ydmyke og vise respekt for de andres roller og ståsted Ydmykhet går også på ift i forkant spørre om råd, dette gjelder spesielt på saker som det kan være lurt å avklare i forkant i stedet for at vi må rydde opp i etterkant Jeffrey Pfeffer ” There are propably 100 studies out there showing that you get a 30 to 40 per cent productivity and profit advantage by trating people in the right way”

Forventninger og refleksjon Medbestemmelse/medvirkning Fokus De enkle tingene først Tydelig og offensive Vi har retningslinjer for medbestemmelse og på hvilke arenaer dette skal foregå, det må være en reell medvirkning, ref struktursaken Fokus, du ser det du ser etter, du blir det du fokuserer på Hva er vi gode på, hva får vi til? Men hvordan gjøre dette i praksis? Vi må skynde oss langsomt, ta små skritt Av og til er 1mm nok Golfslaganalogien Sommerfugleffekten Vi må først være gode på de grunnleggende tingene først, ref HMS før vi fokusere på det som er lurt Vi skal være offensive, ha tro på at vi kan gjøre en forskjell

Refleksjon Rekrutteringsprosessen Mellomlederrollen Lokale lønnsforhandlinger Veiledning/coaching Samhandling