Ledelse av systemutvikling (MS kap. 10)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

En innføring i spillet: Lag En Setning
Titanic Developer Team består av :
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Programvare for nisje SMS
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Transaksjonskostnader
Pilotprosjektet så langt
Motivasjon.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Styrearbeid i Norwegian
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Intranettløsning for små og store organisasjoner.
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Our business, your advantage! DataManager
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
12. Final thoughts: Design that works Design som virker.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Hovedprosjekt studieåret 2001/2002 System for akkvisisjon av analysedata og resultatbearbeiding HIST AITeL av Trond Hanssen og Tor Audun Fiskvatn.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Hovedprosjekt RIS og SUS ved Q-Free ASA av Øyvind Lystad Rune Storm Sivertsen.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Gamle systemer In 140 Sommerville kap 26. Forelesninger fremover 8/4:Gamle systemer 22/4: Systemevolusjon og vedlikehold 28/4: Konfigurasjonsstyring.
Presentasjon av hovedprosjekt 31E Microsoft Deployment Tools 2010.
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Utskrift av presentasjonen:

Ledelse av systemutvikling (MS kap. 10) Personalhåndtering Vellykket systemimplementering Organisasjonens basis (”legacy”) systemer Hvordan kan vi måle nytten av IT systemer? 03.04.2017 MS kap. 10

Personaladministrasjon 03.04.2017 MS kap. 10

Mange bedrifter har svak personaladministrasjon Store bedrifter ofte bedre enn små, har ofte faste rutiner for personaladministrasjon I små bedrifter er dette helt opp til lederen Viktig å utnytte potensialet i hver medarbeider Entusiasme, følelsen av å jobbe for felles mål, kompetanseoppbygging, m.m. er sentralt for å få 100% ut av medarbeiderne Insentiver for den enkelte i overensstemmelse med organisasjonens overordnede mål 03.04.2017 MS kap. 10

Flat ledelsesstruktur Alle deltar i styring og ledelse Men likevel en leder som har siste ord Krever mindre av lederen, andre kan ta seg av deloppgaver, et team kan ha alle gode egenskaper samlet Utnytter kunnskapen til hver ansatt Egnet for kunnskapsbedrifter 03.04.2017 MS kap. 10

Hierarkiske bedrifter Ledelsesstyrte Beslutninger tas på toppen Krever gode ledere Gode ledere er en mangelvare Gode ledere koster mye (men dårlige ledere koster mer!) Mange krav: Analytisk (ta beslutninger ut fra tall) Kreativ (kunne se nye muligheter) Sterk (tørre å ta upopulære beslutninger) Sosial (få medarbeiderne til å yte, gi medarbeiderne følelse av at de er viktige, en del av teamet) Modig (ta risiko) Konservativ (begrense risiko) og som vi ser: ofte motstridende 03.04.2017 MS kap. 10

Lederen er viktig Tradisjonell bedrift, begynner å gå dårlig (mister markedsandeler, redusert fortjeneste), på kanten av stupet… Ny leder… Dramatiske forbedringer, men samme bedrift, samme markeder, ofte de samme produkter Dette er mulig fordi en god leder kan Få alle til å yte sitt ytterste Felles innsats for felles, klart definerte mål God organisering Personalressursene er altså ikke faste, de kan utnyttes godt eller dårlig Eksempel: Lotus (behandlet i kap. 4) 03.04.2017 MS kap. 10

Utnytting av personellressurser Case UPS - United Parcel Service (UPS) - privat ”postforetak” Sjåførene hadde en viktig posisjon (kundekontakt m.m.) Stort gjennomtrekk, UPS ønsket å beholde sine sjåfører En undersøkelse viste at de fleste mislikte jobben med å laste bilen hver morgen (kjedelig og tungt) Lot en annen gruppe ta seg av denne jobben. Fikk selvfølgelig høyt gjennomtrekk her men det hadde mindre betydning da nyrekruttering var enkel (høy lønn, ingen bakgrunnskrav, enkel opplæring) 03.04.2017 MS kap. 10

Motivasjonsfaktorer 03.04.2017 MS kap. 10

IT personell (undersøkelser) Behov for å vokse i jobben, lære noe nytt, bruke ny teknologi, få øket ansvar og utfordringer Lite krav om interaksjon med andre, kunne gjerne jobbe alene (”trenger ikke møter”) kan skape problem i kontakt med brukere Dette kan endre seg etter som faget blir mer modent (utvikling i team, mange spesialiteter nødvendig) Vedlikeholdsarbeid (f.eks. av et basissystem), mindre utfordrende. Står dessverre for en stor del av programvarearbeidet. Kan øke bredden i oppgavene ved å organisere i grupper som for ansvar for flere systemer Få fram helheten og betydningen av arbeidet arbeide tettere med brukerne? 03.04.2017 MS kap. 10

Software Engineering For rigide metoder kan gjøre programmering kjedelig Lite kreativitet, rutinejobb Samtidig er dette en jobb som krever dyktige personer En motsetning som kan føre til tap av de dyktigste 03.04.2017 MS kap. 10

Vedlikeholdsarbeid Blir ofte sett på som irriterende (systemet var bra nok før, hva er galt nå) Ofte mye arbeid for små resultater (tar tid å sette seg inn i problemstillingen og systemet) Kan være vanskelig, lett å gjøre feil Vedlikehold av et dårlig system er lite tilfredsstillende (brannslukking) Mer interessant i et system med god struktur (perfeksjonere) Enklere å bygge tillegg som er tilpasset systemets struktur, mer vanskelig å gjøre strukturendringer 03.04.2017 MS kap. 10

Dagens Næringsliv Fra 2005, like aktuell i dag. 03.04.2017 MS kap. 10

Aftenposten 2008 og i 2011 Store deler av avisen er fylt opp av søknader etter IT personell Mange firma gir bonus til ansatte som klarer å rekruttere nye folk Dette blir bare mer hektisk framover: IT studier bygges ned, mange IT lærere pensjoneres nå 03.04.2017 MS kap. 10

Utviklingen framover Finanskrisen virker inn Men det er akkurat nå bedriftene burde satse på IT IT kan gi mer effektiv produksjon, høyere kvalitet og lavere kostnader 03.04.2017 MS kap. 10

Case - vedlikehold: Propellerprogram for Oshaug Metall Første versjon: fast antall målepunkt pr. blad, statisk brukergrensesnitt, inntasting av verdier Jobb-belønning: Se at systemet fungerer, meget stor produktivitetsgevinst, høyere kvalitet, fornøyde brukere Ny versjon: fritt antall målepunkt, dynamisk (generert) brukergrensesnitt, innlesing av verdier fra regneark - krever strukturelle endringer Jobb-gevinst: Ble stort sett tatt ut i første utgave. Men: motivasjonen for å gjøre arbeidet blir større når en ser dette som et ledd i bedriftens strategiske satsing på kvalitet 03.04.2017 MS kap. 10

Implementering av nytt system Ofte for stor fokus på teknologi og på nye innovative løsninger Bruker vil ha noe som fungerer! Det vil ha systemet nå! Endringer (fra gammelt til nytt system, fra gamle til nye måter å gjøre jobben på) kan være vanskelige for brukerne Lære nytt system (grensesnitt) Takle problemer med det nye systemet Lære å gjøre jobben på en ny måte Erfaringer fra tidligere blir mindre verd Motta klager i overgangsfasen Enklere med in-house utvikling 03.04.2017 MS kap. 10

Oppdatering - Case: Microsoft Office I begynnelsen hadde vi minimumsversjoner av Windows og Office Men for noen år siden begynte disse å bli komplette, dvs. de tilfredstilte de mest avanserte brukerne Nå er det mest garnityret som er endret i nyere versjoner Men det er en stor kostnad å tilpasse seg nye brukergrensesnitt Derfor blir mange værende i gamle utgaver, som XP og Office 2003 (i noen tilfeller kan dette også skyldes ren konservatisme) Mens utviklerne ofte har fokus på nye funksjoner, vil de som benytter systemene kunne ha fokus på helt andre områder, som for eksempel: Raskere oppstart Bedre batterier på bærbare enheter Lettere enheter Gode, enkle og sikre backuprutiner Enkel installasjon og oppsett av nye maskiner Dvs. på løsninger som gjør hverdagen enklere 03.04.2017 MS kap. 10

Min erfaring Av og til kan de kreative og avanserte programmene ha en gjennomslagskraft Men ofte etterspør brukerne små kosmetiske forandringer Siden disse virket ubetydelige for utvikler blir de ofte ignorert eller nedprioritert Men for en bruker som sitter ved systemet store deler av dagen kan små detaljer ha stor betydning Moralen er derfor: Lytt til brukerne

Organisere/styre endringer Sponsor Legitimerer endringene (nytt systemet, nye funksjoner, nye prosesser…) Gjøres gjerne av en i ledelsen, har ansvar for å motivere VIKTIG, ofte helt nødvendig! ”Change agent” Får endringene til å skje (ofte en IT person) Målgruppe Bruker (gruppe) som skal lære en ny måte å gjøre jobben på Viktig å få fram: Omfanget av det nye systemet/de nye funksjonene Grad av delaktighet (”commitment”) fra sponsor Dyktigheten til ”change agent” Støtte/motstand fra målgruppen 03.04.2017 MS kap. 10

Case: BOC (produsent av industrielle gasser) BPR prosjekt 9 team, hver team så på en prosess 6 måneder for bakgrunnsstudie, hvert medlem så på alt Bedriftslederen hovedsponsor for alle team, men avdelingsledere praktisk sponsor, praktisk vanskeligheter da disse var opptatt også med andre gjøremål Fikk opplæring i det å være sponsor Konsekvenser av endringer for de ansatte Hvordan ansatte skal tilpasse seg endringene Bygge ”sponsorsystemer” nedover i organisasjonen ”Hva med vår organisasjonskultur kan føre til at prosjektet ikke lykkes?” ”Ber vi om for mye?” ”Er prosjektet realistisk?” Ærlighet, realisme, finne mulige hindringer 03.04.2017 MS kap. 10

Case: BOC - ett endringsprosjekt Rutiner for gassleveranse (beholdere), regning, m.m. Papirbasert: sjåførene fikk kjøresedler av kontoret krysset av på leveranseseddel til kunden håndskrevne notater til kontoret Krevde mye etterarbeid Feilbefengt 03.04.2017 MS kap. 10

Nytt system Over til PDA (personal-digital-assistant) eller en PODD (point-of-delivery-handheld device) Kjøreseddel lastes ned elektronisk til PODD om natten Gir informasjon til de som skal laste bilene Sjåførene tar med PODD, som også gir kjørerute Kunden signerer for leveransen rett på PODD enheten PODD skriver kvittering til kunden Sjåføren setter PODD tilbake i docking-stasjonen, og data overføres til fakturasystemet, osv. La vekt på å diskutere det nye systemet i organisasjonen; opplæring, scenario, testcase med stigende vanskelighetsgrad; hjelp og støtte 03.04.2017 MS kap. 10

Men I dette prosjektet ble helt ny teknologi innført, men rollene var stort sett de samme (laster, sjåfør, kunde). Andre prosjekter kan kreve at de ansatte lærer nye roller, f.eks.: Sjåfør, fra transportør til selger (når en bedrift overlater salgsansvaret til sjåførene) La studenter og ansatte utføre administrative oppgaver selv, istedenfor å bruke kontoransatte (større krav til brukervennlige system, opplæring?) Eller prosesser kan endres dramatisk: Selge over Internett istedenfor gjennom butikker (hva sier butikkeierne?) La journalister ta fotografier, og sette avisen selv (hva sier fagforeningen til fotografene og grafikerne) Da kreves det enda mer av sponsorer og de som skal være ansvarlig for å implementere endringene 03.04.2017 MS kap. 10

Forbedring av basissystemer ”Legacy systems” Y2K problemet viste oss i hvor lang levetid enkelte basissystemer har Mange systemer utviklet i 70-årene er f.eks. fortsatt i bruk Gjelder stort sett basissystemer: Flyovervåkning Store banksystemer Finansielle systemer Vedlikeholdssystemer Systemer for offentlig forvaltning (trygd, sosial…) 03.04.2017 MS kap. 10

Problemer Store og komplekse systemer Inneholder store mengder data Spesifikasjoner bygget inn i systemet (eksisterer ofte ikke utenfor disse) Store beløp investert i opplæring Ofte vanskelig å endre Ikke alltid så lett å lage et nytt system Systemene virker (”if it ain’t broke, don’t fix it”) 03.04.2017 MS kap. 10

Erstatt eller ikke? Mange mislykkede forsøk på å lage nytt Vanskelighetene ofte undervurdert Oppgradering ofte bedre løsning (nytt grensesnitt, konvertering til standarder, etc.) Men nytt system kan være beste løsning om systemet er basert på en teknologi som er i ferd med å forsvinne (maskiner, operativsystemer, basissystemer som ikke lengre blir vedlikeholdt..) Et alternativ er å simulere gamle maskiner eller gamle operativsystem på nye maskiner (skal se på dette under) Uansett, gjør analyse av: Kostnad-nytte for det nye systemet (vanlig å overdreve nytten og underkjenne kostnader) Risiko analyse for å mislykkes Framtidige problemer med å beholde dagens system Mulige løsninger: standardprogrammer, oppgradering, nyutvikling Kompetansen til IT personalet 03.04.2017 MS kap. 10

Case: Administrativt system for Oshaug System utviklet i DataEase (slutten av 80-årene) DataEase versjonen (DOS basert) vil ikke lengre bli utviklet Kostnadene ved konvertering til ny DataEase versjon NOK 250.000 Primitivt brukergrensesnitt Manglet sentrale funksjoner Ikke integrert med andre systemer Kostnadene ved utvikling av nytt system anslått til NOK 500.000, men dette hadde moderne grensesnitt, langt større funksjonalitet og var basert på standarder (programmeringsspråk, database) og kunne integreres med andre systemer Nyutvikling besluttet. Dette arbeidet ble betydelig forenklet ved at det gamle systemet kunne danne utgangspunkt for en kravspesifikasjon. 03.04.2017 MS kap. 10

Nyutvikling Oshaug Nyutvikling gikk lettere og ble rimeligere enn antatt, spesielt gikk det enkelt å overføre data fra gammelt til nytt system (god planlegging) Andre bedrifter som valgte konvertering fikk store problem, vanskeligere enn antatt, problemer med ny versjon, ga opp. Prisforskjellen mellom konvertering og nyutvikling forsvant. 03.04.2017 MS kap. 10

Case: Planleggingssystem for Oshaug Utviklet i 1997 Den gang: Relativt få ordrer; fram til nå: svært mange ordrer - kapasitet belagt i mer enn ett år framover; finanskrisen: noe færre ordrer Ønske om et kjappere system, men vi ser at systemet må være fleksibelt Tungt å gjøre store endringer, krever nesten samme innsats som den gang systemet ble utviklet Løsning: Bygge inn de viktigste forbedringene med minimale endringer i programmet 03.04.2017 MS kap. 10

Valgmuligheter (basissystemer) Ny plattform Reengineer ? ”restructure” (bedre: oppgradering av kode), automatiske program som reorganiserer koden, f.eks. ved å fjerne unødige GOTO, optimalisering, m.m. ny plattform (boka bruker galt ord her). Flytte eksisterende kode og data til ny hardware og software plattform (kan kreve at translasjon av koden fra et språk til et annet) ”refurbish”, utvid med ny funksjonalitet, Web brukergrensesnitt, etc. ”rejuvinate”, vesentlig utvidelse ”package”, erstatt systemet med standardprogrammer. Bør brukes i alle tilfeller der dette er mulig! ”rewrite/reengineer” 03.04.2017 MS kap. 10

Reengineering ”Reverse engineering”, ta ut informasjon (”business logic”, prosesser, grensesnitt, datastrukturer ...) fra eksisterende systemer Vi går altså baklengs, istedenfor å gå fra kravspesifikasjon/design til implementasjon (forward engineering) går vi motsatt vei, vi lager kravspesifikasjonen på grunnlag av det eksisterende systemet. Analyse fra utsiden (grensesnitt, dokumentasjon, forretningslogikk) og fra innsiden (datastrukturer, algoritmer, …) 03.04.2017 MS kap. 10

“Jukse” løsninger Om systemet kjører på en maskin/operativsystem som er i ferd med å bli avleggs kan denne maskinen og operativsystemet emuleres på en ny maskin Bygge et nytt grensesnitt (f.eks. Web-basert) over et gammelt program

Lønner IT seg? Store kostnader: Ikke alltid målbare resultater Utstyr Programvare Support Opplæring Ikke alltid målbare resultater Beste resultater der IT bare er en del av nyutviklingen (nye metoder, nye prosesser, nye produkter – men IT driver dette) Vi har sett at Toyota kuttet ut ordrer, ordremottak, fakturaer, etc. relatert til sine leverandører. Er dette et resultat av en IT investering? 03.04.2017 MS kap. 10

IT investeringer? Det investeres mye i IT, effektene er ikke alltid målbare: Flere ansatte etter IT-prosjektene enn før Høyere totalkostnader, kanskje også høyere transaksjonskostnader Mye tid går tapt til opplæring, vedlikehold, utvidelser, installasjon Feil og mangler skaper problemer 03.04.2017 MS kap. 10

Hvorfor lønnsomheten ikke er der Problemene kan være: Innfører IT men beholder ”manuelle” prosesser Regelverket og forretningslogikken tilpasses ikke ny teknologi IT brukes ikke alltid der effekten er størst (ofte mer til administrasjon enn i produksjon) Lav IT-kompetanse hos ledelse, utviklere og/eller brukerne Isolerte systemer Lite effektive systemer (Excel til drift) 03.04.2017 MS kap. 10

Enklere å få lønnsomhet nå? De store effektene kommer kanskje nå: Internett, brukerne gjør jobben selv Standarder og nett, bedre integrasjon mellom systemer Applikasjoner, stor tilfang av programvare med høy kvalitet Bedre opplæring, mer kompetent IT personale Data er elektronisk Men igjen, poenget er å tenke nytt 03.04.2017 MS kap. 10

Hvordan kan fordelene med et system måles? Skill mellom de forskjellige oppgavene til et system Effektivitet (transaksjonskostnader, …) Kvalitet (levering til deadline, høyre produktkvalitet,…) Markedsandeler (hvilken innvirkning har IT systemet) Fortjeneste (større inntekter, lavere kostnader) Ikke alle deler er like lett å måle, men vi kan: Studere virkelig bruk av systemet Intervjue ansatte, kunder, leverandører Utføre før-etter studier Sammenligne avdelinger som har nytt IT system mot de som ikke bruker IT eller har det gamle systemet Må se på helheten! 03.04.2017 MS kap. 10