Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Foreldremøte 3b – våren 2013 Oppmøte:
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
LEK - Livsstilendringskurs
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Kroppsøvingsdidaktikk
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
Gjennomføring av unge&rus Nordseter skole 2008/09 Lena Bjørnsen Hoff.
Bjørnsletta Ungdomsskole 198 elever, 18 ansatter.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Drop-In metoden i skolen
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Skole-/hjemsamarbeid - HiO Arild Storm 1 Skole-/hjemsamarbeid Høgskolen i Oslo Arild Storm.
Informasjon om videregående opplæring Tirsdag 8. nov Magnus Hugdahl, rådgiver Vikhammer ungdomsskole.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Slåtthaug ungdomsskole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Hva er viktig for elevers læring?
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Oslo kommune Utdanningsetaten Foreldremøte Midtstuen skole høsten trinn.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Velkommen til Oslo Handelsgymnasium Foreldremøte 1SEA Onsdag 2. september 2015.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Gruppelederopplæring Nord-Troms oktober 2008
Innhold Sak 1: Velkommen v. teamleder. Kort presentasjon av team 9
Skole- hjem samarbeid.
Velkommen til foreldremøte!
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Velkommen til Apalløkka
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Lekser.
Kristianslyst skole 3. september 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
Utskrift av presentasjonen:

Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole

Unge & Rus  Innhold  Kort presentasjon av vårt arbeid med Unge & Rus AK  Fremmende faktorer AK  Hemmende faktorer OHH  Negative erfaringer OHH  Positive erfaringer AK  Egen rolle i prosjektet OHH

Unge & Rus  Vårt arbeid med Unge & Rus  Foreldremøte #1  Deltakere: Foresatte  Felles gruppelederopplæring med to andre skoler  Deltakere: 5-7 elever fra hver klasse på 8.trinn  Selve gjennomføringen med oppgaver, diskusjon mm  Deltakere: Samtlige elever på 8.trinn  Inkl. Elevens mening  Foreldremøte #2  Deltakere: Foresatte og elever  Unge & Rus plakat

Fremmende faktorer  Tid til gjennomføringen  Årvollmodellen  Fire søyleklasser med fire timer satt av hver uke innenfor sitt tema;  Idrett  Unge entreprenører  Media og kommunikasjon  Forsker  Kontaktlærer underviser i Temafaget  Disse fire timene var for oss en avgjørende faktor for gjennomføringen av prosjektet.

Fremmende faktorer  Tid til gjennomføringen  Motivasjon  Nyutdannede- idealister?  Etterutdanning  To kursdeltagere- sammen er vi dynamitt!  SALTO koordinator tok kontakt for felles gruppelederopplæring.

Fremmende faktorer  Tid til gjennomføringen  Motivasjon  Skolens sosiokulturelle sammensetning  Foresatte & elevmassen  Ressurssterke elever og foresatte i hver klasse

Fremmende faktorer  Tid til gjennomføringen  Motivasjon  Skolens sosiokulturelle sammensetning  Unge & Rus  Seminar I med praktiske eksempler   Oppgaver  Faglitteratur  Elevens mening- database med inspirasjonsmateriell

Fremmende faktorer  Tid til gjennomføringen  Motivasjon  Skolens sosiokulturelle sammensetning  Unge & Rus

 Forankring  Hos ledelsen  Lite kunnskap og få forventninger  Hos kolleger  Mottakelse, mangel på interesse  Rammebetingelser for samarbeid Hemmende faktorer

 Forankring  Hos ledelsen  Lite kunnskap og få forventninger  I fagplanene  Tydelig innenfor hvert fag  Hos kolleger  Mottakelse, mangel på interesse  Rammebetingelser for samarbeid Hemmende faktorer

 Forankring  Tid  Tidsklemme  Til kursing av lærere – seminar  Til opplæring av kolleger  Til samarbeid med andre skoler  Til forberedelse av alle deler av prosjektet.

Negative erfaringer  Tungt å gjennomføre  Tid  Læreravhengig  Stor andel umotiverte elever  Liten forståelse fra minoritetsspråklige elever.  IKT prosjekt  Lærere med liten IKT kompetanse mister motivasjonen av oppgaver & info på nett.  Vanskelig med ressurser  Tilgang til datarom etc.

Positive erfaringer  Hjem-hjem-samarbeid  Stort oppmøte og engasjement  Konstruktive diskusjoner  Befriende å snakke med andre foresatte i samme situasjon.  Prosjektet ble en plattform- og naturlig start for samtale rundt et ellers vanskelig tema.  Elevens mening  Ny arena for mestring.

Egen rolle  Etterutdanning  ”Presset” til å prestere  To kursdeltagere  Godt samarbeid  Kunstige pådrivere?  Unge og nyutdannede  Gjorde mye ut av prosjektet