”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen
Økt deltagelse?
Utfordringen •Hvordan utvikles økt kompetanse i deltagelse? •Hvilken kompetanse vektlegges i skolens naturfag?
Anvendelse
Relevant? •Etiske dilemma knyttet til genteknologi –Naturvitenskapelige begrep som ”navn” på saker og konsekvenser?
”Det viser seg at genmodifisert mais utgir allergiske reaksjoner. Det er heller ikke sunt. ” ”synes at d kanskje kan oppstå noen problemer med kloning.”
Relevant? •120 kV til 300 kV: Høyspenning livsfare? •P = U I
”Layton-arbeid”
Læring gjennom deltagelse
Utvikler to sett kunnskaper •Hverdagsforestillinger •Kunnskap gyldig på skolen
Læring i skolens naturfag •Utvikler kompetanse i å være naturfagelev
Økt bruk av deltagelse? •Elevene selv lage innlegg? •Med læreren som veiledende mester?
Økt bruk av reelle kontekster? •Trekke aktuell brukskontekst inn i klasserommet?
Er analysen korrekt? Er problemet: –Undervisningsmetoden? –Relevansproblemet? –Tid?
”Hvis vi får tid!” •Vet vi at elevers argumentering og valg blir bedre med mer naturvitenskapelig kunnskap? •Vet vi at læring i og av reelle kontekster er bedre enn tradisjonell anvendelsestenkning? • Hvilken kunnskap kan premieres på prøver og eksamener?
Konklusjon Prioritering av ” allmenndanning gjennom deltagelse” er en risikosport for lærere og elever
Referanser •Layton, D. (1991). Science education and praxis: the relationship of school science to practical action. Studies in Science Education, 19, •Ryder, J. (2001). Identifying science understanding for functional scientific literacy. Studies in Science Education, 35, •Lave, J. & Wenger, E. (1991): Situated Learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. USA •Kolstø, S. D. (2000). Consensus projects: teaching science for citizenship. International Journal of Science Education, 22(6), •Kolstø, S. D. (2001). Scientific literacy for citizenship: tools for dealing with the science dimension of controversial socio-scientific issues. Science Education, 85, •Sjøberg, S. (1997). Scientific literacy and school science. Arguments and second thoughts. In E. Kallerud & S. Sjøberg (Eds.), Science, Technology and Citizenship. The Public Understanding of Science and Technology in Science Education and Research Policy (pp. 9-28). Oslo: Norwegian Institute for Studies in Research and Higher Education. •Jenkins, E. W. (1994). Public understanding of science and science education for action. Journal of Curriculum Studies, 26(6), •Irwin, A., & Wynne, B. (Eds.). (1996). Misunderstanding science? The public reconstruction of science and technology. Cambridge: Cambridge University Press.