”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Fagreferentens roller
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
FORMATIV VURDERING.
Naturvitenskapelig allmenndanning - mer enn kunnskaper i naturfag?
Elevers argumentasjon: kunnskaper, verdier og meninger Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk, Universitetet i Bergen.
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Amanuensis Sidsel Tveiten, Høgskolen i Akershus
Mot Bachelor of Science/ Bachelor of Technology NIFs etatsforening for høgskolene sin høstkonferanse Oslo – København 8. – 10. November, 2001.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Institusjoner Nasjonale universiteter (40 i 2009) Delstatsuniversiteter (234 i 2009) Deemed to be universities (128 i 2009) Institutes of national importance.
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Respons- og prosessorientertskriving Vår 2010 Sist oppdatert 25.01/LM.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Malen for fotballmodellen
Tester i norsk skole Øystese ØKF. Ideologi eller pedagogisk nyvinning? Konkurranse Rangering Belønning Øket læringstrykk Endret ledelse Ytre.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Open access Tor A. Benjaminsen Noragric. Publiseringslandskap i endring De store forlagene tjener store penger på publisering. Fortjenesten økt kraftig.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
1 Grunnleggende ferdigheter i Naturfag – hva og hvordan Faglig-pedagogisk dag 3. feb Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
Tidlegare langtidssjukefråvær og noverande opplevd sosial støtte på jobben Marit Knapstad Psykolog, stipendiat HEMIL-senteret, Det psykologiske fakultet,
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Internasjonalt arbeid og studentutveksling Institutt for Matteknologi, IMAT, NTNU Universitetslektor Anne Feren Faglig ansvarlig for praksis.
1 Erfaringer og synspunkter Helge Klungland Det Medisinske Fakultet.
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Dialogkonferanse 3.juni 2014 Pasientmedvirkning – et vikende prinsipp? Førsteamanuensis Ann Karin Helgesen Høgskolen i Østfold.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
Vitenskapelig kvalitet og samfunnsnytte
Norskfaget som begivenhet
NTNU in International University Rankings 2017
Et kognitivt perspektiv på læring
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Hvordanskal vi lære elever å bruke vitenskap i deres egne liv?
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Miljø for Masteroppgaven?
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Noragric studier (de rare engelske studiene)
The Harvard System of Referencing
The Norwegian Centre for ICT in education
Fagsamtaler som vurderingsform i naturfag
Universitetet i Bergen, Institutt for Biovitenskap
Masteroppgaver ved ILS (og veiledere)
Utskrift av presentasjonen:

”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen

Økt deltagelse?

Utfordringen •Hvordan utvikles økt kompetanse i deltagelse? •Hvilken kompetanse vektlegges i skolens naturfag?

Anvendelse

Relevant? •Etiske dilemma knyttet til genteknologi –Naturvitenskapelige begrep som ”navn” på saker og konsekvenser?

”Det viser seg at genmodifisert mais utgir allergiske reaksjoner. Det er heller ikke sunt. ” ”synes at d kanskje kan oppstå noen problemer med kloning.”

Relevant? •120 kV til 300 kV: Høyspenning livsfare? •P = U I

”Layton-arbeid”

Læring gjennom deltagelse

Utvikler to sett kunnskaper •Hverdagsforestillinger •Kunnskap gyldig på skolen

Læring i skolens naturfag •Utvikler kompetanse i å være naturfagelev

Økt bruk av deltagelse? •Elevene selv lage innlegg? •Med læreren som veiledende mester?

Økt bruk av reelle kontekster? •Trekke aktuell brukskontekst inn i klasserommet?

Er analysen korrekt? Er problemet: –Undervisningsmetoden? –Relevansproblemet? –Tid?

”Hvis vi får tid!” •Vet vi at elevers argumentering og valg blir bedre med mer naturvitenskapelig kunnskap? •Vet vi at læring i og av reelle kontekster er bedre enn tradisjonell anvendelsestenkning? • Hvilken kunnskap kan premieres på prøver og eksamener?

Konklusjon Prioritering av ” allmenndanning gjennom deltagelse” er en risikosport for lærere og elever

Referanser •Layton, D. (1991). Science education and praxis: the relationship of school science to practical action. Studies in Science Education, 19, •Ryder, J. (2001). Identifying science understanding for functional scientific literacy. Studies in Science Education, 35, •Lave, J. & Wenger, E. (1991): Situated Learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. USA •Kolstø, S. D. (2000). Consensus projects: teaching science for citizenship. International Journal of Science Education, 22(6), •Kolstø, S. D. (2001). Scientific literacy for citizenship: tools for dealing with the science dimension of controversial socio-scientific issues. Science Education, 85, •Sjøberg, S. (1997). Scientific literacy and school science. Arguments and second thoughts. In E. Kallerud & S. Sjøberg (Eds.), Science, Technology and Citizenship. The Public Understanding of Science and Technology in Science Education and Research Policy (pp. 9-28). Oslo: Norwegian Institute for Studies in Research and Higher Education. •Jenkins, E. W. (1994). Public understanding of science and science education for action. Journal of Curriculum Studies, 26(6), •Irwin, A., & Wynne, B. (Eds.). (1996). Misunderstanding science? The public reconstruction of science and technology. Cambridge: Cambridge University Press.