samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Noen tanker om samhandling
HVORFOR ER VI HER? Fortid – Nåtid - Fremtid
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Veiledning av elever / lærlinger
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Hasjavvenningskurs Fredrikstad kommune «Ut av tåka 2010» Kristiansand.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Landsforbundet Mot Stoffmisbruk Kariann Tingstein Generalsekretær Evaluering av rusreformen Veien videre til gode forsvarlige tjenester.
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Helse Finnmark HF Eva Håheim Pedersen Samhandlingskonferanse 26. mai 2010.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandling i Indre Østfold
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Kommuneoverlege Madli Indseth
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Oslo kommune Sykehjemsetaten
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
Østre Toten Høstkonferansen 19. – 20. september 2012 Ordfører Hans Seierstad, Østre Toten kommune - livskvalitet ved Mjøsa.
Brukernes talerør i Helse Nord-Trøndelag
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
FRA HJEM TIL SYKEHJEM- VIA SYKEHUS
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Brukere for bedre helse
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Tidlig ute med elektronisk meldingsutveksling.  Informasjonsutveksling mellom sykehus og kommune angående pasienter som innlegges på sykehus eller skrives.
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Alf Johnsen Kommuneoverlege i Askim
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Pasientforløp alkohol
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Margareth Brødholt HVORDAN BLIR ELDRE MED PSYKISK LIDELSE, RUSMIDDELAVHENGIGHET OG OFTE DEMENS IVARETATT PÅ SYKEHJEM? - Resultater.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Samhandlingsreformen – tilsynsblikket Losby-seminaret, 21.november 2011 Petter Schou, fylkeslege.
Trond Jære Samfunnsengasjert innbygger – hobbypolitiker – pasient. Innlegget er tanker og meninger på fritt grunnlag, ment som et innspill til dere.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Brukere for bedre helse
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Brukermedvirkning ved UNN
Utskrift av presentasjonen:

samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen Mona Larsen Leder Brukerutvalget SØ

Litt mindre mer……….

Hvem er vi? Pasienter, pårørende, brukere, pasientorganisasjoner, somatikk, psykiatri, rus KUNDER?

Brukerutvalget sø Administrerende direktørs råd Vi skal gi og gir adm dir råd om alt som har innvirkning på tilbudet til pasienter og pårørende Deltakelse, involvering, inkludering Ta våre råd på alvor behandle oss som likeverdige

Hvor er vi med? observatører i styret for sykehuset østfold observatør i administrativt samarbeidsutvalg medlemmer i kliniske utvalg, råd, arbeidsgrupper, referansegrupper, prosjektgrupper, ad-hoc osv, osv Vår kunnskap er erfaringsbasert og verdifull 

Hva skjer a? Hvor skal tilbud gis? Hvem skal gi tilbud? Hvorfor skal andre gi tilbud? Når skal tilbud tilbys? KVALITET – KVALITET – KVALITET

Erfaringer så langt……. Ord og uttrykk som brukes er med på å skape forvirring Helsehus, distriktsmedisinsk senter, lokalsykehus, sykestue, skadepoliklinikk, legevakt, akuttpasienter, dagavdeling, poliklinikk, komm ø-hjelp, utskrivningsklar, liggetider, intermediær, kortidspost, avlastningsplass, langtidsplass, bo- og servicesenter, sykehjem, omsorgsbolig, frisklivssentraler, lavterskeltilbud, habilitering, rehabilitering osv osv hjelp

tilbakemeldinger…… USK pasient Jeg skrives ut for fort – føler meg veldig syk og utrygg Noen ganger er det bedre for alle parter at pasienten blir liggende et eller to døgn lenger på sykehus, det er ikke et nederlag for kommunehelsetjenesten men en styrke Kan jo tenkes at det er det beste…………………..

tilbakemeldinger…………….. Jeg ble sendt på sykehjem – det er jo bare en oppbevaringsplass! Uansett tilbud så skal det være kvalitet og tverrfaglighet det må og skal ha et godt faglig innhold

tilbakemeldinger……………… Hjelp – de vet jo ikke hva de driver med….. Pasienter som møter helsepersonell som ikke har nødvendig kompetanse, eller det oppleves som om de ikke har den kompetansen som behøves Dette skaper utrygghet og frykt

tilbakemeldinger…….. Jeg får ikke tilbud om rehabilitering Dette må på plass slik at forløpene blir gode og robuste og sikrer pasientene helhetlig tilbud ikke stykkevis og delt

tilbakemeldinger…….. Er det bare penger som styrer….. Det vedkommer ikke meg som pasient hva slags budsjett den enkelte behandler, avdeling må forholde seg til

tilbakemeldinger……… Fagfolk snakker ikke pent om hverandre, trekker hverandres kompetanse i tvil Vi som pasienter må forutsette at alle dere som er våre behandlere vil vårt beste og vil om søke bistand dersom det er påkrevet

oppsummering…….. De aller fleste er veldig godt fornøyd men tilbakemeldingene som gis må og skal tas alvorlig. Snakk pent om hverandre driv aktiv kompetanseoverføring på kryss og tvers

oppsummering…………… Takk for oppmerksomheten  Vi som pasienter må få den hjelpen vi trenger og med den kvaliteten som er nødvendig uansett tjenestenivå