TELEMARK FYLKESKOMMUNE Økt gjennomføring i videregående opplæring Begreper Tall Hva gjør vi i Telemark? Mer informasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Noen utfordringer for skolene
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Brukerforum for VigoVoksen Bodø 4.9
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
VURDERING.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Økt gjennomføring i vgo – ansvar på tvers av forvaltningsnivåer Fylkesmannens utdanningsmøte
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Rådgiversamlingen høsten 2009
Karrieresenteret, siden sist… Organisatorisk –Gått over i ordinær drift som en partnerskapsorganisasjon –Fått vårt administrative hjem i TFK –Nedskalering.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Videregående skoler i Skien
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
Internasjonale og nasjonale undersøkelser: OECD 2012: (Tallene er fra skoleåret 2009/ 2010.) For første gang sammenligner man gjennomføringen i 25 land.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
FUG-konferanse for tillitsvalgte
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
F raværs O ppfølgings T eam Odny Kjelbergnes og Mette Foseid Brattgjerd.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Tett på! – kvalitetsdokument 4
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Utskrift av presentasjonen:

TELEMARK FYLKESKOMMUNE Økt gjennomføring i videregående opplæring Begreper Tall Hva gjør vi i Telemark? Mer informasjon

Begreper: Frafall Bortvalg Økt gjennomføring (Gjennomstrømming) Drop-out

Hvorfor er økt gjennomføring i videregående opplæring viktig? * For den enkelte * For samfunnet som helhet * Unngå utstøting fra arbeidslivet SSB: Antall andel ufaglærte 3.5% i 2025, mot 11% i 2004 * Større sjanse for å blir ufør (Telemark har en relativt større andel uføre enn andre fylker, flere unge på sosialhjelp og de er der lenger….)

3 år 5 år Nasjonalt Fremdeles i opplæring 5 år etter

Telemark og nasjonalt Normert tid, etter fem år og fremdeles i VGO

2007/ /2009 SkoleElever pr Slutta%Elever pr 1.9. Slutta%Reg 1.10 % Bamble Croftholmen Hjalmar Johansen Porsgrunn Skien Skogmo Kragerø Bø Lunde Notodden Søve Vest-Telemark Rjukan Sluttere fra videregående skoler

Etter noen år…. 80,4 % av åringene og 84 % av åringene har fullført og bestått videregående opplæring

Hva gjør vi spesielt? * Karriereveiledning (i full gang) * Prosjekt Grunnkompetanse (delvis fulgt opp) * Sos. ped/kontaktlærere (kommer) * Ung i Telemark med NAV, Fylkesmann, NHO og andre (underveis) Skolene satser stort på mange egne tiltak spesielt retta mot Økt Gjennomføring: Elevsamtaler/skolestartsamtaler tidlig på året Kontaktmøte med foreldre, konferansetimer raskt «Tette rundt eleven» Vurderingspraksis, tett oppfølging av fravær «Ta raskt tak», eleven i sentrum. Det er derfor vi alle er her! Kontaktlærerrollen er i fokus hos samtlige skoler Fravær rask oppfølging av kontaktlærer Gjennomgang av fravær året før. Kartlegging av basisfag Etablering av lærerteam

Skolene satser stort på mange egne tiltak spesielt retta mot Økt Gjennomføring forts : Delt rådgivningstjeneste Bruk av assistenter/miljøarbeidere Parallellegging av fag Nært samarbeid med næringslivet Samarbeid med politiet og rusteam Elevsamtaler for alle VGI med avd. leder og rektor Avdelingsvise elevrådsmøter Aggression replacement training Lærere og assistenter på «flyt» kan bestilles ved behov Ekstra fokus på tilrettelegging Tiltak OPS og VOKS sammen med NAV Tett på den enkelte Generelle tiltak som virker sammen «Læreren som leder» Lese og skrivekurs/kartlegging

Skolene satser stort på mange egne tiltak spesielt retta mot Økt Gjennomføring forts : Hyppige rapporter til hjemmet første tida Systematisk tilbakemeldinger/ Individuelle utviklingsplaner Miljøskapende aktiviteter Voksenkontakter i friminutt Ukentlig møter i klasseteam Tilbud om leksehjelp Grunnkompetanseklasser Prosjekt det gode hybelliv (varsel om fravær første dagen) Kursopplegg Psykiatri Deltakelse i nærmiljøgrupper Nært samarbeid med grunnskolen Nært samarbeid PPT og OT

Mer informasjon?  Utdanningsdirektoratet.no –statistikk, gjennomføring  Utdanningsdirektoratet.no – Utdanningsspeilet 2008 Tall og analyse av grunnopplæringen i Norge  St.meld. nr. 44 ( ) Utdanningslinja