TELEMARK FYLKESKOMMUNE Økt gjennomføring i videregående opplæring Begreper Tall Hva gjør vi i Telemark? Mer informasjon
Begreper: Frafall Bortvalg Økt gjennomføring (Gjennomstrømming) Drop-out
Hvorfor er økt gjennomføring i videregående opplæring viktig? * For den enkelte * For samfunnet som helhet * Unngå utstøting fra arbeidslivet SSB: Antall andel ufaglærte 3.5% i 2025, mot 11% i 2004 * Større sjanse for å blir ufør (Telemark har en relativt større andel uføre enn andre fylker, flere unge på sosialhjelp og de er der lenger….)
3 år 5 år Nasjonalt Fremdeles i opplæring 5 år etter
Telemark og nasjonalt Normert tid, etter fem år og fremdeles i VGO
2007/ /2009 SkoleElever pr Slutta%Elever pr 1.9. Slutta%Reg 1.10 % Bamble Croftholmen Hjalmar Johansen Porsgrunn Skien Skogmo Kragerø Bø Lunde Notodden Søve Vest-Telemark Rjukan Sluttere fra videregående skoler
Etter noen år…. 80,4 % av åringene og 84 % av åringene har fullført og bestått videregående opplæring
Hva gjør vi spesielt? * Karriereveiledning (i full gang) * Prosjekt Grunnkompetanse (delvis fulgt opp) * Sos. ped/kontaktlærere (kommer) * Ung i Telemark med NAV, Fylkesmann, NHO og andre (underveis) Skolene satser stort på mange egne tiltak spesielt retta mot Økt Gjennomføring: Elevsamtaler/skolestartsamtaler tidlig på året Kontaktmøte med foreldre, konferansetimer raskt «Tette rundt eleven» Vurderingspraksis, tett oppfølging av fravær «Ta raskt tak», eleven i sentrum. Det er derfor vi alle er her! Kontaktlærerrollen er i fokus hos samtlige skoler Fravær rask oppfølging av kontaktlærer Gjennomgang av fravær året før. Kartlegging av basisfag Etablering av lærerteam
Skolene satser stort på mange egne tiltak spesielt retta mot Økt Gjennomføring forts : Delt rådgivningstjeneste Bruk av assistenter/miljøarbeidere Parallellegging av fag Nært samarbeid med næringslivet Samarbeid med politiet og rusteam Elevsamtaler for alle VGI med avd. leder og rektor Avdelingsvise elevrådsmøter Aggression replacement training Lærere og assistenter på «flyt» kan bestilles ved behov Ekstra fokus på tilrettelegging Tiltak OPS og VOKS sammen med NAV Tett på den enkelte Generelle tiltak som virker sammen «Læreren som leder» Lese og skrivekurs/kartlegging
Skolene satser stort på mange egne tiltak spesielt retta mot Økt Gjennomføring forts : Hyppige rapporter til hjemmet første tida Systematisk tilbakemeldinger/ Individuelle utviklingsplaner Miljøskapende aktiviteter Voksenkontakter i friminutt Ukentlig møter i klasseteam Tilbud om leksehjelp Grunnkompetanseklasser Prosjekt det gode hybelliv (varsel om fravær første dagen) Kursopplegg Psykiatri Deltakelse i nærmiljøgrupper Nært samarbeid med grunnskolen Nært samarbeid PPT og OT
Mer informasjon? Utdanningsdirektoratet.no –statistikk, gjennomføring Utdanningsdirektoratet.no – Utdanningsspeilet 2008 Tall og analyse av grunnopplæringen i Norge St.meld. nr. 44 ( ) Utdanningslinja