Prioritizing Web usability Jakob Nielsen og Hoa Loranger New Riders, 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Internett for nybegynnere
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Praktisk info til prosjektkunder
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
E-tjenester hos Stavanger bibliotek. Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Hvem er Jesus?.
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Informasjonssikkerhet – en forutsetning for elektronisk forretningsdrift “Sikkerhet i programvareindustrien” Guttorm Nielsen Utviklingsdirektør SuperOffice.
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Kvalitativ metode i markedsforskning
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Tidligere eksamensspørsmål
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
10 regler for å skrive for web
Kvalitative og kvantitative metoder
Diskrete stokastiske variable
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Hovedoppgaveforberedende seminar
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Brukbarhetstesting og feltstudier
Utskrift av presentasjonen:

Prioritizing Web usability Jakob Nielsen og Hoa Loranger New Riders, 2006

Kap. 1 Brukerstudie  Boka er delvis basert på en brukerstudie der en har latt et antall personer teste ut et sett av Web-sider  Slike brukertester er sentrale når vi skal teste ut brukergrensesnitt  Hvordan hva er målsettingen en slik studie, skal vi legge den opp ?

Formål med en brukerstudie  Finne feil og mangler, kontrollere at siden oppfyller mål  Vil vi kunne lage en god Web-side ut fra en slik studie?  Nei, men vi vil få en ide om hvordan siden fungerer  og, kunne forbedre siden

Vi starter med  Å definere mål for siden  Analysere brukergrupper  Analysere innholdstyper  Utvikle siden på en faglig god måte  - altså en faglig tilnærming  Vi kan velge å få siden vurdert av andre fagfolk  Uansett må vi teste siden mot brukerne!

Testing er viktig  Vi møter de virkelige brukerne (eller representanter for disse)  Vi får tall – ingen synsing  Går en godt opplagt brukerstudie bra, vet vi at systemet er bra  Det koster lite å gjennomføre en slik studie  Likevel: Det virker som om de fleste av de Web-sidene som tilbys ikke har vært brukertestet.  F.eks:

Men testing finner ikke alt  Gjennom testing kan vi finne mange feil og mangler på siden  Men skal vi finne alt må vi gjennomføre svært grundige tester  F.eks. SAS sine nettsider mangler oversikt over kundens tidligere bestillinger – ikke lett å oppdage dette med testing.  Hvordan finner en slike mangler?  evaluering av fagfolk  ha et system for tilbakemeldinger fra kunder)

Utgangspunkt for testing  Vi har en Web side. F.eks  og andre  Skal gjennomføre en studie/test  Hvordan skal vi gjennomføre testen?

Opplegg  Utvalg av testpersoner  Hvordan skal vi kunne rekruttere disse?  Hva skal de teste?  Hvor mange må vi ha?  Hvordan skal vi legge opp testen i detalj?  Hvordan skal vi få inn data?  Hvordan skal disse registreres?  Analyse

Før vi tester  Må vi vite:  Hva er målene for Web siden?  (igjen ser vi hvor viktig det er å ha klare mål for hva vi skal oppnå med en Web- side, eller et datasystem)  Hvem er den ment for (viktigste brukergrupper)?  Hva skal de få ut av siden?

Eksempel: Hvilket er best? New ticket: >MOLBGO*2:08/17 Hvilket system er best til billettbestilling. Det til venstre eller det under?

I boka  Implisitte forventninger/mål  69 brukere, 57 fra USA, 12 UK  32 menn, 37 kvinner  Alder 20 – 60  $100 for å delta  Forskjellige yrkesgrupper, ikke IT relatert  Minst 1 års erfaring

Hvorfor ikke nybegynnere?  Få nybegynnere til vanlige Web sider (de fleste starter på de mest kjente sidene)  Nybegynnere har spesielle problemer  Få av dine kunder er nybegynnere  Dessuten: Med nybegynner blir testen lett fokusert på operativsystem, browser, tastatur, musbruk - ikke på egne Web-sider.

Utstyr  Har det utstyret testpersonene bruker betydning?  Skjermstørrelse  Båndbredde  Dette kan vi sjelden kontrollere i den virkelige verden:  En god løsning er derfor at testpersonene benytter vanlig utstyr, det som mange har  Også interessant å teste bruk av mer og mindre avansert utstyr, f.eks. små og store skjermer  Utstyret får mindre betydning i og med at det blir bedre –unntaket er at vi må ta hensyn til nye medier som mobiltelefon, tablet, etc.

Tenke høyt metoden  Testpersonene sier høyt hva de tenker  ”Jeg skal bestille billett så jeg leter etter et sted å starte”  Observatører (skjult om nødvendig)  Video av bruker og skjerm

Automatisk registrering  Med en plug-in i Browser kan systemet måle tider, tastetrykk, m.m.  Slik automatisk registrering er billig å gjennomføre  Data kommer også i utgangspunktet i elektronisk form  (ble f.eks. brukt i testen av Internettbanker)

Valg av testsider  Tilfeldig utvalg i boka  Normalt vil testen være konsentrert om en side (kundens, vår egen)  Men vi kan være interessert å også teste andre for sammenligning (konkurrentenes)  Det er ofte lurt, da kan vi få basisdata. F.eks., hvor lang tid bruker en vanligvis på å foreta en billettbestilling.

Oppgaver brukt i boka  Gå til og finn ut hvor mye det koster å sende et postkort til Kinawww.usps.com  Finn en bystyrerepresentant for et område i San Diego.  Du vil besøke J. Paul Getty museet. Gå til og finn åpningstider og billettpriserwww.getty.edu

Oppgaver Hurtigruten  Finn ut navnet på sørgående hurtigrute som kommer til Bergen i dag  Normal og billigste billettpris med og uten lugar fra Molde til Bergen  Hva det koster å ta med bilen i tillegg  Hva en ferietur fra Bergen til Kirkenes vil koste, med fly på returen  Hvilke skip som har konferansefasiliteter og hvilken kapasitet disse har

Oppgaver Posten  Hva koster det å sende et vanlig brev?  Hvor tungt kan dette være?  Hvis brevet veier 320 gram, hva koster det?  Hva er billigste måte å sende en pakke på 20 x 20 x 60 cm på 2,3 kg?

Åpne tester  Tester kan være åpne, dvs. vi dirigerer ikke brukeren til en bestemt site  Kan være interessant for å se om de velger eller eller om de finner disse fra søkemotorenewww.hurtigruten.no

Tester fra boka  Finn ut hva ”let” er i tennis?  I august 2003 var det store strømbrudd i USA og Canada. Finn hovedårsaken.  Finn beste måte å beskytte PC en din mot virus.  En venn klager over sterk smerte som radierer ut fra øye til pannen og kinnet. Forsøk å finne ut hva dette kan være  Du og familien planlegger en ferie i Mazatlan, Mexico. Finn et tilbud.

Tester vi kan bruke  Du er interessert i et cruise i nordlige farvann, se hvilke tilbud du finner.  Du er interessert i en sjøreise langs norskekysten, se hvilke tilbud du finner.  Er det mulig å kombinere hurtigruteturen med fly.  Er det mulig å bli i Tromsø noen dager før en reiser videre.  Du skal besøke en tante i Tromsø. Studer alternative reiseruter.  Du skal sende en sykkel fra Bergen til Oslo. Hvilke alternativer har du?

Hvorfor teste  Generelle prinsipper om brukervennlighet er basert på:  Generell kunnskap om Web brukere  Kunnskap om bruk av spesielle typer av Web sider (som aviser), og spesielle brukergrupper (f.eks. barn)  Kunnskap om bruk av en spesiell Web side  Vi vil ha data om bruk av vår side

Begrensninger  Det er viktig å ha et større antall testpersoner  Ofte ser vi tester med 10 eller færre personer  I orden om vi kun leter etter feil, men ikke om vi er ute for å bevise noe.  F.eks om det skule være den minste skjevhet i utvalget kan dette få stor betydning  Med flere testpersoner reduserer vi risiko for skjevheter i utvalget

Årsaker til skjevhet i utvalget  Hvordan valgte vi testpersoner?  Er det frivillig kan vi risikere f.eks. at de som er god på det som skal testes melder seg, andre ikke  Et eksempel: I en test i England ville en sjekke om folk ble forkjølet av å være kald på bena. En lot derfor en gruppe testpersoner (studenter) vasse rundt i kalde bekker. De fant da ingen sammenheng.  Men, folk som ofte blir forkjølet vil kanskje unngå å være med på en slik test. Altså får en skjevhet i utvalget.

For bred opplagt test  La oss anta at vi vil sjekke om folk er mer effektiv med Windows 7 enn XP.  Problemet med å teste dette er at et operativsystem kan brukes på mange måter, det er derfor vanskelig å fokusere på det en tester.

Til tross for dette  Tester er viktig  De gir kvantifiserbare data  Forteller ikke hele sannheten, men kan gi data for videre tolkninger  På formaliserte og fokuserte områder vil også data langt på vei kunne forklare hva som skjer og hva som kan forbedres