Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Vurdering planlegging i Kunnskapsløftet en motbølge til testkulturen?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Vurdering - meldinger Inger Langseth Program for lærerutdanning NTNU.
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Forslag til ny vurderingsforskrift
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Vurdering for læring på Linderud skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Om å skrive om litterære tekster
FORMATIV VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Analyser en sakprosatekst
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Vurdering for læring i Kunnkapsløftet en motbølge til testkulturen?
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Nasjonale prøver.
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
VURDERING Musikk trinn.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Relevant questions for the Reference Group
Økonomiske forutsetninger
EiT Landsby.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Innføringsprosjektet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU

Innhold Hva vil dere ha ut av dagen? A Vurderingskriterier lytting muntlig produksjon muntlig samhandling B Arbeid med muntlige ferdigheter Vaner basert på erfaring er fantastiske stillas for vurdering, men de er også kilder til fossilisering, og kan føre til endringsvegring dersom de ikke utsette for kritisk analyse. But habits are both marvelous scaffolds for complex behavior as well as dangerous sources of rigidity and perseveration... They persist even when they begin to lose their utility, precisely because they are habits with few countervailing forces.” (Shulman, 2004, p. 56 Vaner basert på erfaring er fantastiske stillas for vurdering, men de er også kilder til fossilisering, og kan føre til endringsvegring dersom de ikke utsette for kritisk analyse. But habits are both marvelous scaffolds for complex behavior as well as dangerous sources of rigidity and perseveration... They persist even when they begin to lose their utility, precisely because they are habits with few countervailing forces.” (Shulman, 2004, p. 56

Kontekst • Opplæringsloven • Forskrift til opplæringsloven • Rundskriv med forklaringer • Skoleeier ( Fylkeskommunene og kommunene) • Skoleleder (rektor) • Kunnskapsløftet 2006 (revideres 2010 Utdanningslinja)

Begrep 1. Hva ligger i ”en god muntlig presentasjon” (3minutters individuelt arbeid) 1. Sammenlign din egen definisjon med andre. Er definisjonene like? 2. To elever får samme oppgave og begge får en tilbakemelding om at de har godt innhold, god struktur og godt språk I presentasjonen sin. En av elevene er Nivå 1, mens den andre er nivå 2. Betyr begrepene som er brukt i tilbakemeldingen forskjellige ting for de to nivåene? Hvis det er tilfellet, hva består forskjellen i? Forbered deg på å forklare forskjellen

Active student engagement Passive student engagement Informal activities and inputs Formal activities and inputs 1.Tradisjonell Modell 2.Erfaringsbaserte vurderingsformer som læres uformelt over lang tid Praksisteori / taus kunnskap 2. Eksplisitt Trad. Modelen Det utarbeides standarder/ kriterier for vurdering og de deles med elevene med en enkel forklaring. Eksplisitt kunnskap 3. Sosial- konstruktivistiskt Modell Elevene aktiviseres I arbeidet med å få frem en felles forståelse for hvilken kompetanse de skal oppnå Over tid 4. Lærende Nettverks Model Erfaringsbasert kunnskap deles og videreutvikles mellom lærere og elever i fellesskap Over tid The Past The Future Etter modell av O’Donovan, Price & Rust 2008

• Gjør det lettere å vurdere med karakter (reabilitet) • Gjør det lettere å gi tilbakemeldinger til elevene • Viser tildels hvilken kompetanse som etterspøres (from research with staff and students: Price & Rust, 1999; O’Donovan, Price & Rust, 2001) MEN Vurderingskriteriene fungerer ikke dersom de ikke diskuteres og brukerne kommer frem til en felles forståelse Utfordringer o Kriteriene blir forstått på flere måter o All kunnskap kan ikke skrives ned i en rubrikk o De samme kriteriene brukes for elever på forskjellige nivå uten ( Nivå I og II) Vurderingskriterier

Vurdering - washback Læreren kan forberede elevene for vurdering ved aktivt å inkludere elevene i vurdering • standarder ( modellering) • Kriterier (scaffolding) • tibakemeldinger og fremovermeldinger (egenvurdering) • A key issue in assessment is that students often do not understand what is a better piece of work and do not understand what is being asked of them particularly in terms of standards and criteria (O’Donovan et al., 2001)

Modellering • Skole i praksis muntlig eksempel Skole i praksismuntlig eksempel • Fremmedpråksenteret lenkerlenker • Bergen kommunenkommunen • Europarådet coecoe • Språkpermen lenkerlenker

Tolkningsfellesskap Rammene for muntlig eksamen Vurderingskriterier for muntlig eksamen -ikke gradbøyning av adjektiv - Positive beskrivelser ( sjkkliste, rubrikk) - Innhold (generelt), språk og struktur

Vurderingskriterier Grunnlagsmateriale: • Europarådet 11 • Nasjonale prøver 22 • Oslo Kommune • Bedre vurderingspraksis • Utkast Inger 3 Oppgave: Lag vurderingskriterier Lytting Muntlig presentasjon Muntlig samhandling 1 side totalt