Samfunnskunnskap - Makt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fagforeningens arbeid for mangfold
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Sosiologi i barnehagen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
Hovedtyper av ledelsesteorier:
5. Organisasjoner, individer og grupper
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Nyere sosiologisk teori
Goffman, Garfinkel og Giddens
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Mangfold og fellesskap
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
OU.
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Samhandling og kommunikasjon
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Dårlig økonomi, omorganiseringer og nedbemanninger på Forskningsinstituttene Hvilke erfaringer har vi?
Lek og Læring i barnehagen
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Tidlig psykologisk antropologi:
Strategi- og aktivitetsplan
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
MAKT OG ORGANISASJONER
Organisasjonsteori - omgivelser
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Innvandrere som ressurs eller problem? Maihaugenkonferansen Rolf Rønning.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Tidlig psykologisk antropologi:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnskunnskap - Makt Ronald Nolet HVO

Makt Makt kan bety mye: vold, tvang, herredømme, myndighet, autoritet, sterk innflytelse, overtak Makt har en negativ klang Men makt er både nødvendig og ønskelig Makt er verken postivt eller negativt Det det dreier seg om er hvordan makt brukes (misbrukes), til hvilken formål m.m

Makt Makt kan også ses på som evne til å nå sine mål Studier av makt av sentrale aktører i offentlig politikk og næringsliv gir interessante opplysninger Denne tilnærmingen fokuserer på koblingen mellom økonomi og politikk Den fokuserer på eliten i samfunnet Den individualiserer maktutøvelsen

Makt og økonomi (Posisjonsskolen - Tangen 1975) Det er nyttig å granske sammenhengen mellom økonomi og politikk Men denne tilnærmingen er ikke uten problemer Det vil alltid være noen som ikke inkluderes Det vil videre være vanskelig å bedømme hvem som faktisk utøver makten Det er vanskelig å bevise empirisk

Makt og renommé I ulike undersøkelser (Hunters, USA 1953) er det foretatt studier av makt gjennom rennomé Journalister, redaksjoner, organisasjons-ledere osv. Også denne “skolen” har vært gjennom kritikk som den posisjonsskolen fikk Ett unntak: forkeren selv foretok ikke utvelgelsen i empiriske studiene

Makt og intensjonalitet Det kan være nyttig å få avklart begrepet makt (Dahl, 1957) “A har makt over B når A får B til å gjøre noe som B ellers ikke ville ha gjort” Makten i et samfunn er ofte fordelt over flere områder/personer En enkel elite fins ikke - lederskap er som regel pluralistisk

Makt som et bytteforhold En beslutningsorientert tilnærming tar utgangspunkt i “den rasjonelle aktørens ideologi” Siden en aldri kan ha full kontroll over alle virkemidler vil det oppstå en avhengighet mellom aktørene Fremming av egne interesser kan skje gjennom bytte-situasjoner i samhandling med andre aktører

Makt og bytte En kan øke sin makt ved å redusere interesse for det andre kontrollerer En kan øke sin makt ved å øke kontrollen over det andre er interessert i En kan øke sin makt ved å øke den andres interesser for det en kontrollerer En kan øke sin makt ved å minske andres kontroll over sine interesser

Makt og ikke-beslutninger Makt kan også utøves utenfor beslutnings-prosesser A kan hindre B å ta opp ubehagelige spørsmål (forhold) bevisst eller ubevisst Ulike “spilleregler” vil fremme interesser på bekostning av andre Eks. eiendomrettsspørsmål og ideen om at “eiendom er tyveri” skaper nye dagsordener i samfunnet

Ikke-beslutningsskolen Denne skolen utvider perspektivene i makt begrepet Den retter søkelyset mot spilleregler og organisering Den studerer makt som ligger i strukturene i samfunnet Den kan likevel kritiseres for problem med å identifisere konflikter og aktører vanskelig å skille det bevisste fra det ubevisste begrenser seg til saker som holdes utenfor

Tredimensjonale maktstudier Retter søkelyset på forhold som ikke uttrykker konflikter S. Lukes (1974) lanserer ideen om at makt også ligger i etablerte verdier og strukturer selvom det fins konsensus (enighet) Strukturell makt hviler f.eks på forventninger om andres reaksjoner Vi tilpasser vårt fysiske rom Johansen (1981) kaller dette kulissens regi Marxister snakker om fremmedgjøring Feminister om patriakatet

Makt som relasjon Makt behøver ikke være suverenitet, besittelse eller kontroll hevder Foucault (1984) Makt er en relasjon Makt er ikke noe en besitter men utøver Derfor er det viktig å studere hvordan makt utøves

Foucault - makt er Et mangfold av styrkeforhold Prosessen som gjennom kamp endrer eller vender på disse styrkeforhold Den støtte som styrkeforholdene finner i hverandre (statsapparat, lovene m.m) Strategier i hvilke styrkeforhold får effekt Er lokale og allestedsnærværende, bevegelige og ustabile (dynamisk) Produktivt Kommer nedenfra Motstands avlende

Grunnlag for makt og innflytelse Hvilken ressurser gir makt? Ressurser er som makt et relativt begrep Det er noe som en har i forhold til en bestemt arena F.eks utdanning og arbeidsmarket, hvor utd. er en ressurs og arb.market en arena Vi kan bare illustrere hva som kan gi makt