Hvordan øke forretningsverdien av dine data

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
Oppgave, rentemarkedet "Ta utgangspunkt i bankens rentesyn (eventuelt rentesyn beskrevet i avisartikler, rentesynet til andre analytikere eller kundens.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
STATISTISK GENERALISERING
Essbase for nybegynnere
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Anvendelse av verktøyene
Selge et produkt eller en tjeneste
Kap 5 - Prediksjonsmodeller
Prediksjon og modellering av kundeavgang fra Gjensidige
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Markedsstruktur - teori og empiri
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
STAR INFORMATION SYSTEMS
Hvordan skrive en god utredning?
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Anvendelse av verktøyene
Prognose av framtidig etterspørsel
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
Software Requirements Elicitation
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Inkassoprosessen er avansert kundebehandling
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Norsk Monitor Synovate Norge.
Kvalitative og kvantitative metoder
Diskrete stokastiske variable
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
Bayesiansk statistikk Petter Mostad Overblikk Tilbakeblikk på sannsynlighetsbegrepet Hvordan gjøre Bayesianske analyser Analyser ved hjelp.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Semantic Overlay Networks for P2P Systems Øyvind Reinsberg.
Siste forelesning er i morgen!
Forskningsopplegg og metoder
Regresjon Petter Mostad
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Digitalisering & finans
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Realtime analyse brukt til beslutningsstøtte
Selge et produkt eller en tjeneste
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan øke forretningsverdien av dine data Are Skaar

Agenda Hva er datamining Microsofts Løsning 1 (Table analysis Demo) Hvilke bruksområder har DM Datamining som prosess Crisp DM Microsofts Løsning 2 (Data Mining plugin Demo) Case, Kundeanalyse Casebeskrivelse Forretningsmessig utfordring Forventet forretningsverdi Funn

Hva er Data Mining? Forretningsdrevet bruk av matematiske og statistiske teknikker for å identifisere sammenhenger, mønstre og trender i data.

Demo... Microsoft SQL Server 2005 Data Mining Add-ins for Office 2007 Table Analysis Tools for Excel Data Mining Client for Excel Data Mining Templates for Visio

Klassifisering Klassifisérer til en av flere predefinerte klasser Kan benyttes for prediksjon av diskrete variable i et datasett. Algoritmer som kan benyttes til en rekke formål. F.eks prediksjon av enkeltkunders respons på en DM. Klassifisering er den mest brukte algoritmen til datamining. Menneskets natur å klassifisere data, eks. Hunderaser, bransjer osv. Eks: Klassifisering av nøkkelord i artikler Risikoklassifiseringer av kredittsøknader Beregne klassifiserende kundedemografi ved manglende data +++

Segmentering Inndeling av data i ”grupper”, hvor data i gruppene har sammenlignbare egenskaper eller adferd. Brukes ofte til gruppéring av kunder basert på demografi Kan benyttes for gruppéring i forkant av andre typer datamining Hovedforskjell mellom segmentering og klassifisering er at segmentering ikke trenger predefinerte klasser. Klassene dannes av algoritmen. Eks: Beregne segmenter av kunder som har lignende kjøpsmønster i forkant av en kampanje basert på klassifiseringsalgoritmer

Estimering/Prediksjon Prediksjon av kontinuerlige variable i et datasett. Brukes for å predikere tallverdier som f.eks Total kundeverdi, salgsforecast, varebeholdning, bemanningsbehov. Estimering kan benyttes for å berike eksisterende data med estimerte verdier. Estimering er likt klassifisering med unntak av at output er kontinuerlig. Prediksjon tar i tillegg hensyn til tidsdimensjonen for å predikere i henhold til trender

Assosiasjon ”Nytt på Nytt” algoritmen. Gir svar på hva som hører sammen. Regelbasert Er svært mye brukt for ”handlekurv-analyser” Benyttes for kryssalgs analyser Eksempel: En dagligvarekjede i statene fant at menn som kjøpte bleier på torsdager og lørdager også handlet øl. Dette gjorde at kjeden flyttet øl og bleier i nærheten av hverandre, og at de ikke kjørte kampanjer på øl torsdager og lørdager. Dermed økte ølomsetningen.

Sekvensanalyser Inndeling av data i ”grupper”, hvor data i gruppene har sammenlignbare sekvens Benyttes for klikkstrømsanalyser, og andre sammenhenger hvor man har en sekvens av hendelser.

Algoritmematrise Estimering Segmentering Prediksjon Text Analysis Avansert Data utforskning Segmentering Prediksjon Klassifisering Estimering Assosiasjon Text Analysis Association Rules Clustering Decision Trees Linear Regression Logistic Regression Naïve Bayes Neural Nets Sequence Clustering Time Series

Prosessen

Datamining teknikker Hypotesetesting Top-down Bottom-up Rettet Knowledge Discovery in Databases (KDD) Finne forklaring på verdiene i et felt Resultatorientert Urettet Knowledge Discovery in Databases (KDD) Slipp algoritmene løs, og se om de finner meningsfulle sammenhenger i data. Resulterer ofte i hypoteser, eller behov for å forklare verdiene i et felt Hypotesetesting: Forretning fremlegger hypoteser som senere søkes bekreftet eller avkreftet gjennom statistiske dataanalyser Rettet KDD: Hvilke produkter vil øke som følge av at vi fjerner et spesifikt produkt? Hva vil Livstidsverdien på denne kunden være? Urettet KDD: Clustering, og handlekurvanalyser er eksempler på denne teknikken. Resulterer ofte i et behov for å benytte en av de andre teknikkene

Demo... Microsoft SQL Server 2005 Data Mining Add-ins for Office 2007 Table Analysis Tools for Excel Data Mining Client for Excel Data Mining Templates for Visio

Hvem bruker Data Mining Selskaper med fokus på Retail Finans Forsikring Telecom Salgs/markedsorganisasjoner

Hvordan kan datamining hjelpe deg? Identifisere dine beste prospects, og beholde dem som kunder. Gjennom å fokusere på dine beste prospects, effekiviseres markedsføring og salg, som igjen fører til økt lønnsomhet. Endringer i kundeadferd kan varsle om at kunden er i ferd med å falle fra, slik at du kan sette i verk tiltak for å forhindre avgangen. Finne kryssalgsmuligheter og tilby anbefalinger. Hjelp kundene å finne produkter som har relevans for dem, samtidig som du øker verdien av kommunikasjonen med kunden. Finne hvilke parametre som påvirker trender i salg og marginer. Tradisjonell analyse forutsetter at du vet hva som påvirker nøkkeltallene dine. Det kan være helt andre parametre enn du tror. Segmentére kunder og marked og skreddersy kommunikasjonen. Kundene dine kan være svært forskjellige. Pensjonister i Alta og tenåringer i Bergen vil skjelden treffes av samme kampanje.

Case Sperre Industrier er et industriselskap som leverer startluftkompressorer til skip. Lønnsomheten ligger i reservedeler og tjenester i ettermarkedet Klarer ikke å analysere ettermarkedet pga store datamengder og forskjellige datakilder som ikke er integrert Individkartotek for 25.000 kompressorer plassert om bord i cirka 8.000 skip Lloyds Fairplay: Oppdatert informasjon for samtlige 40.000 skip og 15.000 redere (>1 skip)

Forretningsmessig utfordring Selskapet har behov for å vite mer om sine kunder Utstrakt bruk av piratkomponenter truer markedsandelene i ettermarkedet Handler på etablerte hypoteser og magefølelse

Forventet forretningsverdi Sperre kan benytte egne salgstall i kombinasjon med markedsdata fra Fairplay. Hensikten er å øke lønnsomheten på kundeporteføljen gjennom anvendt bruk av Data mining.

Funn Enkelte etablerte sannheter viser seg å være feilaktige. Sentrale forretningsregler viser seg å være unøyaktige. Modellene klarte med rimelig god nøyaktighet å treffe på valideringsdata. Vil gi kunden mulighet til å plukke ut de potensielt mest lønnsomme kundene basert på offentlig tilgjengelig kundedemografi.

Funn 2 Forretningens definisjon av ”pirat”-kunde er sannsynligvis feil, basert på en hypotese om at offshore næringen ikke benytter pirat-deler. Det ble påvist at offshore-næringen benytter piratdeler gitt definisjonen, men i betydelig mindre grad enn gjennomsnittet. Andre parametre var betydelig mer signifikante.

Funn 3 Flåtestørrelse var mest signifikant. Denne parameteren er høyt korrelért med geografi, spesiellt for Norge. Kunder med veldig små, og veldig store flåter er betydelig mer eksponert for bruk av piratdeler enn kunder med flåtestørrelser på 2-54 skip. Hvis en kunde har en større andel av flåten som allerede har produkter fra vår leverandør inne, vil denne kunden være mindre eksponert for bruk av piratdeler Rabattordninger/pris er signifikant. Rabatt reduserer sannsynligheten for bruk av piratdeler.

Screenshots

Naive Bayes Dependency network

Dependency network Viser hvilke parametre som har sterkest betydning for hvorvidt en kunde vil benytte piratkomponenter.

Descision tree viewer

Descision tree viewer Viser en trestruktur av parametre med verdier som beskriver statusen på en kundes sannsynlighet for å benytte piratdeler

Naive Bayes Attribute Characteristics

Naive Bayes Attribute Characteristics Sorterer parametre og verdier etter sannsynlighet. I dette tilfellet for at en kunde benytter piratdeler

Alle Modeller

Modeller med alle parametre

Modeller med markedsdata

Hypotesemodell kompressoralder

Classification matrixes