Filosofi og etikk etter KRL-boka 2005 Ralph Meier Høgskulen i Volda
Filosofi og etikk – ett hovedområde Ikke to selvstendige emner Rekkefølge omvendt sammenlignet med KRL-boka 2002 Etiske spørsmål blir tatt opp i forbindelse med filosofi
Kunnskapsperspektiv Filosofihistorie og etiske normer og verdier
Kunnskapsperspektiv Sokrates, Platon, Aristoteles og deres ideer Betydningsfulle filosofer og deres ideer Moralske forbilder fra fortid og nåtid Gjensidighetsregelen FNs barnekonvensjon FNs menneskerettighetserklæring Kjente forbilder for kamp om likeverd, likestilling osv.
Kunnskap og samtale Kunnskap skal bli brukt og anvendes i samtalen Kunnskap om filosofer, etiske normer og verdier skal anvendes, ikke bare gjengis Valgprinsipp: eksemplarisk og sentral Hovedfokus i emne filosofi og etikk ligger i den filosofiske samtalen
Filosofisk samtale På alle trinn med ulik nivå Ikke bare i KRL, men der i hovedsak Strukturert samtale med loggbok Alt som sies skal begrunnes og vurderes
Konsekvenser i utdanningen Filosofihistorie: eksemplarisk og sentral Filosofisk samtale: Flere praktiske øvelser i grupper Ulik nivå Flere eksempler Etisk samtale som særskilt type samtale? Litteratur om filosofisk samtale
Litteratur (utvalg) Beate Børresen/Bo Malmhester: La barna filosofere. Den filosofiske samtale i skolen. Oslo 2003 Erik Brøntveit/Knut Duesund: Filosofi, livssyn og etikk, 2004 (2. oppl). Guro Hansen Helskog: Dialogos. Filosofi for ungdomstrinnet. 2006