Filosofi og etikk etter KRL-boka 2005 Ralph Meier Høgskulen i Volda

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Advertisements

Etikk i basisutdanningen ved universitetene Rapport fra en undersøkelse gjennomført for Tekna Etisk råd september 2005.
- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Barns rettigheter - personvern
Filosofiske samtaler med barn
Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
Lederutvikling og skreddersøm
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Kapittel 10: Litt om norsk musikk, kunst og litteratur på 1900-tallet
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Etiske modeller - hva er det?
Antikkens Hellas f. Kr.
Mangfold og fellesskap
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Universell utforming fra ide til realitet Husbankens jubileumskonferanse Førde 3.oktober 2006 Seniorarkitekt Eli Holmefjord Clarke.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Bjørn Erik Korum Hansen
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Digitale mapper i førstelektorkvalifisering Helge Høivik & Vibeke Bjarnø Førstelektorprogrammet, Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar: Digitale mapper i høgre.
Etikk i pedagogisk arbeid
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Den entusiastiske lærer
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
Innføring i yrkesetikk for lærere
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Praktisk filosofi med ungdom
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
TEMA: VALG, ANSVAR, UTFORDRINGER LÆRINGSMÅL: -REFLEKTERE OVER ETISKE SPØRSMÅL KNYTTET TIL MELLOMMENNESKELIGE RELASJONER, FAMILIE OG VENNER -VITE HVA KONSEKVENSETIKK,
Filosofi Vi har sett i humanismen at det også utenfor religionenes verden finnes oppfatninger av hva som er viktig i livet og hvordan vi bør leve: Kompetansemål.
To tenkjemåtar i etikken  Etikk: handlar om å tenkje gjennom spørsmål om rett og gale  aka moralfilosofi  Forholdet mellom menneske  Heile samfunnet.
Anvendt filosofi Bachelor. Hva er anvendt filosofi? Filosofi kan sies å være studiet av det tilgrunnliggende for vår virkelighet, kunnskap, argumentasjon.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
MILL OG KONSEKVENSETIKK. Litteratur: Erik Brøntveit og Knut Duesund, Filosofi, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2. utg., 2004, kap. 9, 18 Jan-Olav.
Livssynshumanismen.
Stoisismen og kristendommen
Filosofiske samtaler med barn
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
Antikkens filosofer 8. trinn
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Moralske holdninger - Dydsetikk
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Filosofi og etikk etter KRL-boka 2005 Ralph Meier Høgskulen i Volda

Filosofi og etikk – ett hovedområde Ikke to selvstendige emner Rekkefølge omvendt sammenlignet med KRL-boka 2002 Etiske spørsmål blir tatt opp i forbindelse med filosofi

Kunnskapsperspektiv Filosofihistorie og etiske normer og verdier

Kunnskapsperspektiv Sokrates, Platon, Aristoteles og deres ideer Betydningsfulle filosofer og deres ideer Moralske forbilder fra fortid og nåtid Gjensidighetsregelen FNs barnekonvensjon FNs menneskerettighetserklæring Kjente forbilder for kamp om likeverd, likestilling osv.

Kunnskap og samtale Kunnskap skal bli brukt og anvendes i samtalen Kunnskap om filosofer, etiske normer og verdier skal anvendes, ikke bare gjengis Valgprinsipp: eksemplarisk og sentral Hovedfokus i emne filosofi og etikk ligger i den filosofiske samtalen

Filosofisk samtale På alle trinn med ulik nivå Ikke bare i KRL, men der i hovedsak Strukturert samtale med loggbok Alt som sies skal begrunnes og vurderes

Konsekvenser i utdanningen Filosofihistorie: eksemplarisk og sentral Filosofisk samtale: Flere praktiske øvelser i grupper Ulik nivå Flere eksempler Etisk samtale som særskilt type samtale? Litteratur om filosofisk samtale

Litteratur (utvalg) Beate Børresen/Bo Malmhester: La barna filosofere. Den filosofiske samtale i skolen. Oslo 2003 Erik Brøntveit/Knut Duesund: Filosofi, livssyn og etikk, 2004 (2. oppl). Guro Hansen Helskog: Dialogos. Filosofi for ungdomstrinnet. 2006