Musikk i Bibelen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
“Fra ord til liv” Februar
Profetene i Det gamle testamente
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Messa for travle familier
O store Gud, når jeg i undring Aner Hva du har skapt i verden ved ditt
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
HelligdommenHelligdommen. Joh 9:5 - Mens jeg er i verden, er jeg verdens lys. LysestakenLysestaken.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
1. Peters brev Kombinerer det daglige/praktiske med veldige syner og storarta framtidshåp Mange referanser til Skriften (GT): - Mosebøkene.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
Nye klær –nytt hus. Forandring Fryder - Klær Klær – synd og tilgivelse Sakarja 3,1-5 Så lot han (engelen) meg se Josva, ypperstepresten, som stod foran.
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
De 10 bud 10 måter å elske på.
Salme 45. Salme 45 Min tunge er som griffelen til en dyktig skriver. Mitt hjerte strømmer over av gode ord, jeg vil synge min sang for kongen. Min.
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Jødiske røtter… Kongenes konge.
Guds vrede.
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
En måte å lese Bibelen på
Menigheten Det er oss det….
Med sekken full av penger!
KVELDSAVSLUTNING Et lys – du kan være et lys DEN NORSKE KIRKE
lig velkommen til gudstjeneste og juletrefest i Hof menighetshus
Sterkere: Normisjons diakonale mulighet v/ Arne Kristian Rokseth.
Matteus 17,1-9 ”Forklarelsens berg”
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Gudstjeneste 1.søndag i advent 2008 i Gruben kirken Dra ut, dra ut gjennom portene og rydd en vei for folket! Bygg, ja, bygg en kongsvei og rens den vel.
Hva er vitsen med å gifte seg?
”Vi vil gjerne se Jesus”
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Kong David Salmene.
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Matteus 2,1-12.
Nattverden.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Jesus, døperen Johannes og jul
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
Åndenes og Åndens makt.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
TILBEDELSE … med og uten musikk.
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Levende vann Joh 4,10 Jesus svarte: "Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
I DINE HENDER ER NÅDE Å FÅ
Joh 10,36 kan dere da si om Ham som Faderen helliget og sendte til verden: Du taler gudsbespottelig, fordi Jeg sa: Jeg er Guds Sønn? Joh 5,18 Derfor forsøkte.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
100 lure ord å lære.
Lovsangssamling Lørdag 16. maj 2009 Storsalen Menighet
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Den store forsoningsdagen, 3.Mos.16
Tanker, tro og tvil i bibelen….
«Hei! Jeg vil gjøre avtale med deg!». Dersom (hvis) du/dere … så (da) skal jeg…»
Det gamle testamentet. 1) Loven - 5 Mosebøkene 2) Profetene - «de tidligere profetene» - «de senere profetene» 3) Skriftene - historier, - visdomsord,
Matt  I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? 2 Han kalte da et lite barn til seg og stilte det.
Utskrift av presentasjonen:

Musikk i Bibelen

Vies stor oppmerksomhet i Bibelen Henvisninger til dette forekommer mer enn 1.000 ganger. Vi hører om 4.000 sangere og musikere som David engasjerte til tjeneste ved Guds hus. Sangerne ved tempelet måtte ha 5 års musikkutdannelse før de kunne tre inn i tjenesten. Moses, som ble Israels første musikkleder, hadde sannsynligvis den høyeste utdannelse på dette feltet fra Egypt (Apg. 7.22).

Salmenes bok og Israels sang Salmenes bok var Guds folks «sangbok» i bibelsk tid Nesten 400 henvisninger til sang og musikk All opplesning av Skriftens Ord ble fremført i sang Profetene fremsa sine profetier i sang (2.Kong 3.15; 1.Sam 10.5.6). En stor del av fagkretsen i profetskolene besto av undervisning i sakral sang, musikk og poesi

Herrens sang Var vesentlig forskjellig fra de musikkarter som fantes blant Israels naboer. Den kom ikke fra Moses, men hadde sine røtter i fjern fortid. Guds folk hadde alltid sunget «Herrens sang». ’For de som hadde bortført oss bad oss om en sang, og de som plyndret oss, bad om glede og sa: ”Syng for oss fra Sions sanger!” Hvordan kan vi synge Herrens sang i et fremmed land?’ Salme 137;3.4

Sang fra Eden «Da hørte de Herren Gud som vandret i hagen i den svale kveldsvinden» (1 Mos 3,8). Englene blandet sine røster med Adams og Evas i hellige strofer av harmonisk musikk, og sangen ga gjenklang i det velsignede Eden..... Lovsangstoner fyller himmelens atmosfære. Og der himmelen kommer i berøring med vår jord, oppstår musikk og sang - 'takkesang og strengespill'. (Se også: Jes 51.3.)

En arv fra skapelsen «Herrens sang» ble gitt til mennesket i Eden og har siden blitt holdt i hevd fra slekt til slekt av gudfryktige mennesker. Adam selv gjorde sitt i over 900 år med å formidle denne sangen til sine etterkommere: Den gudfryktige Noah førte så denne arven videre til Guds folk etter syndfloden.

Ble sangen glemt? Gud ga mennesket musikken og evnen til å synge om de store sannhetene og erfaringene slik at de kunne feste seg i sinnet og aldri glemmes. «Herrens sang» var alltid der! « De (som seirer).. synger Guds tjener Moses’ sang og Lammets sang.. » Åp. 15,3

Gud gir sanger til sitt folk! ’Derfor skal du nå skrive ned denne sangen for dere, og lære den til Israels barn.... Derfor skrev Moses ned denne sangen samme dag, og lærte den til Israels barn.’ 5.Mos 31;19.22 Han (Herren) la i min munn en ny sang Salme 40;4

Israels sangstil Israels sangstil (kantlllasjon) var vesentlig forskjellig fra naboenes musikalske ytringer. Jødenes sang i forbindelse med tempel og synagoge fortsatte å bli praktisert i den første kristne kirke, hvor den senere fikk betegnelsen «gregoriansk sang». De fleste musikkforskere anerkjenner denne utviklingen og understreker at denne type sang dannet ryggraden i den vestlige verdens musikkutvlkling. Til og med folkemusikken l Europa bærer preg av gregoriansk sang

Kristi etterkommere sang «La Kristi ord Få rikelig plass hos dere, så dere med visdom kan lære og rettlede hverandre med salmer, hymner og åndelige sanger; syng for Gud av et takknemlig hjerte» (Kol 3,16) ......bli fylt av Ånden og si fram for hverandre salmer og hymner og åndelige sanger; syng og spill av hjertet for Herren» (Ef 5.18.19).

Luicifer var skapt med store, musikalske evner ”I Edens hage bodde du…. Dine trommer og fløyter var i fullt arbeide hos deg. Den dag du ble skapt, stod de rede.” (Esekiel 28; 13)

Hedensk musikk Da Moses kom ned fra fjellet og slo lag med Josva, som hadde ventet på ham, sa denne at han syntes han hørte «hærrop» fra leiren. Moses, derimot, sa at det var «sang og skrål» han hørte. (2. Mos 32; 17.18) Dansen forbundet med de hedenske ritualene var vill og orgiastisk og inkluderte ofte nakendans. Musikken var sterkt rytmisk, vill, høy og repetitiv. ”Så snart dere hører lyden av horn, fløyte, sitar, harpe, lutt, sekkepipe og alle andre slags musikkinstrumenter, skal dere falle ned og tilbe gullbildet som kong Nebukadnesar har stilt opp.” (Daniel 3,5)

En snare for Israel Betatt av musikk og dans og fristet av de hedenske kvinnenes skjønnhet, vraket de troskapen mot Jehova. Idet de deltok i lystighet og festing, bedøvet vindrikkingen deres sanser og brøt ned selvkontrollen. Lidenskapen tok fullstendig over. Og med samvittig-heten besudlet av uanstendighet og Iidderlighet, ble de overtalt til å bøye seg ned for avguder. De ofret på hedenske altere og tok del i de mest degraderende ritualer.

Larm, skrål, støy «La meg slippe dine støyende sangere (Amos 5,23) «Dine støyende sanger og lyrer» (Esek 26,13). «(de) synger all slags tull til harpens toner» (Amos 6,5) «Det er løgn og bedrag, det som skjer på haugene, den ville larm på fjellene» (Jer 3,23). «Religiøse ritualer til Ba'als ære besto av ville sexorgier, barneofringer gjennom ild og mye vill musikk som akkompagnement til uhemmet dans.» (Grauman: «Music of My Bible», s. 79)

Musikk med negative trekk Spotteviser (Job 30.9) Nidviser (Mika 2,4) Sang av dårer (Fork 5.7) Skjøgens lyre og sang (Jes 23,16) Sangen av voldsmenn (Jes 25,5)

Musikk i tempelet David etablerte et profesjonelt musiker-system. Mer enn 10% av levittene (4000) var musikere. Et profesjonelt kor på 288. Man måtte øve intenst i 5 år for å kunne bli med. Dette var fulltids geskjeft, på linje med prestene, og de ikledde viktige roller i tempeltjenesten – det daglige offer. De skulle tjene folket. De var også betalt av tienden. Musikken var ikke et mål i seg selv – men et middel for å opphøye Gud og for å understreke hans ord som ble lest.

Instrumentene i tempeltjenesten var trompeter, cymbler, lyre (sitar) og harper. (2. Krøn. 29, 25) De to første markerte innledningen og slutten på versene. Cymblene (ett par) ble aldri brukt rytmisk. Lyre og harpe (strengeinstr.) skulle støtte sangen – aldri overdøve denne. Andre instrumenter – som trommer, tamburiner og fløyter – ble tillatt utenfor tempelet. Disse var til festivaler og sosiale sammenkomster.

Kvinner var ikke med som musikere i tempeltjenesten. Hvorfor Kvinner var ikke med som musikere i tempeltjenesten. Hvorfor? Fordi de hadde ansvar for den ’sosiale’ musikken på de ’andre’ instrumentene. Denne musikken var ikke akseptabel som et uttrykk for det guddommelige. Kvinnene slo for det meste på håndtrommer. Det var altså intet jødisk ”rocke-band” i tempelet. Tempelets musikk skulle skilles klart fra den verdslige

Musikken i synagogene var vokal, ingen instrumenter bortsett fra et signalhorn. Dette er tilfelle helt opp til i dag. (unntatt i ’liberale’ synagoger). Det virker som om hele GT var ment til å skulle synges. Den første kristne kirken var er videreføring av synagogens tradisjoner. Paulus oppfordrer til balanse mellom sang og forstand. ”Jeg vil lovsynge i ånden, men jeg vil også lovsynge med forstanden.” 1. Kor. 14,15. Man skulle synge til oppbyggelse og til opphøyelse av Gud. (Kol. 3,16) Det var ingen instrumentalmusikk i den første kristne kirke. Til og med harpe og sitar ble holdt utenfor, på grunn av relasjonen til de hedenske kultene og bruken av disse instrumentene der.

Dans i Bibelen Dans var ingen komponent i tempeltjenesten. I de 28 referansene til dans i GT, omhandler bare 4 religiøs dans, derav ingen knyttet til tilbedelse i Guds hus. Kvinner, som utførte det meste av dansen, var ekskludert fra musikktjeneste i tempelet, synagogen og den tidlige kirke.

Det var heller aldri noe sensuell eller romantisk dans – aldri pardans Det var heller aldri noe sensuell eller romantisk dans – aldri pardans. Det var heller mer prosesjonsbevegelser til sosial markering. Det å ’prise hans navn med dans’ i Salme 149, 3 er trolig feil oversatt. Det skal være en slags ’fløyte’. (machowl).

DISHARMONISK BRUK = konfliktfylt ELEMENTER I MUSIKKEN HARMONISK BRUK = ok DISHARMONISK BRUK = konfliktfylt Melodi: Lett å oppfatte, kan stå alene. Lite eller ingen melodi, trenger hjelp. Tonefarge: Mild, klar og ren. Dynamisk. Skurrende og uklar. Forvrengt. Harmoni: Rene, harmoniske akkor-der, korrekt intonasjon. Dissonerende akkorder, slurvete intonasjon. Rytme: Støtter hovedslagene, melodien og teksten.Trykk på 1 og 3. Variasjon. Stadig og gjentatt synkope eller beat/polyrytmikk. Trykk på 2 og 4. Monoton. Tempo: Mellom 60 og 120 (For det meste mellom 70 og 80) slag/min. Frasert. For rask eller for sakte. (Under 60 eller over 120). Ikke variert. Lyrikk: Positiv, variert, klar og oppbyggende. Poetisk. Repeterende, alt for sentimental, destruktiv. Presentasjon: Naturlig, uaffektert, rett fra hjertet. Ydmykt. Dramatisk, affektert og oppkonstruert. Vulgært.