Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Kunnskapsløftet og Naturfag
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Nye læreplaner – nye utfordringer?! Fysikermøtet 2005
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Teknologi og forskningslære
Nytt fra naturfagfronten
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Arbeidsmåter i naturfag
Fagartikkel – øvelse i fagskriving
Veiledning av studenter
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nye læreplaner – Føringer og konsekvenser –”Grunnleggende ferdigheter”
Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Vurdering og eksamen 10. trinn Oslo kommune 17. september 2007
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Askøy 11. november 2005 – del 2 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Grunnleggende ferdigheter - ikke bare et ansvar for norsklæreren
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
1 Grunnleggende ferdigheter i Naturfag – hva og hvordan Faglig-pedagogisk dag 3. feb Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
Formål med naturfaget 1 Naturfaget har vokst fram som en følge av menneskenes nysgjerrighet og behov for å finne svar på spørsmål om sin egen eksistens,
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Skriving i begynneropplæringa
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Valgfaget design og redesign
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål? Stein Dankert Kolstø Inst. for fysikk og teknologi Universitetet i Bergen

Forskerspiren som Hovedområde Naturvitenskapen framstår på to måter i naturfagundervisningen: Som et produkt som viser den kunnskapen vi har i dag og som en prosess som dreier seg om naturvitenskapelige metoder for å bygge kunnskap. Ref: Ny læreplan i Naturfag

Forskerspiren som Hovedområde Prosessene omfatter hypotesedanning, eksperimentering, systematiske observasjoner, åpenhet, diskusjoner, kritisk vurdering, argumentasjon, begrunnelser for konklusjoner og formidling. Forskerspiren skal ivareta disse dimensjonene i opplæringen. Ref: Ny læreplan i Naturfag

Formål med faget Naturvitenskapens lover og teorier er modeller av en sammensatt virkelighet, og disse modellene endres eller videreutvikles gjennom nye observasjoner, eksperimenter og ideer. En viktig del av allmennkunnskapen er å kjenne til at naturvitenskapen er i utvikling, … Ref: Ny læreplan i Naturfag Både pålitelig og i endring???

Hvordan lære naturvitenskap som prosess? Å arbeide både praktisk og teoretisk i laboratorier og naturen med ulike problemstillinger er nødvendig for å få erfaring med og utvikle kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter. Dette kan bidra til utvikling av kreativitet, kritisk evne, åpenhet og aktiv deltakelse i situasjoner der naturfaglig kunnskap og ekspertise inngår. Ref: Ny læreplan i Naturfag

Allmenndanning? Kompetanse i å forstå ulike typer naturvitenskapelige tekster, metoder og teknologiske løsninger gir et godt grunnlag for yrkesfaglige utdanninger, videre studier og livslang læring i yrke og fritid. Ref: Ny læreplan i Naturfag Planer, logg og rapport som naturvitenskapelige sjangre elevene kan møte i ulike livssituasjoner?

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i naturfag innebærer å presentere og beskrive egne opplevelser og observasjoner fra naturen. I naturfag er skriftlige rapporter fra eksperimenter, feltarbeid, ekskursjoner og fra teknologiske utviklingsprosesser sentrale. Å kunne formulere spørsmål og hypoteser og å bruke naturfaglige begreper og uttrykksformer inngår i dette. Å argumentere for egne vurderinger og gi konstruktive tilbakemeldinger er viktig i naturfag. Ref: Ny læreplan i Naturfag

Kompetansemål etter 7. årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne formulere spørsmål om noe han eller hun lurer på, lage en plan for å undersøke en selvformulert hypotese, gjennomføre undersøkelsen og samtale om resultatet publisere resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy

Men i tillegg … (7. trinn) Mål for opplæringen er at eleven skal kunne forklare hvorfor det er viktig å lage og teste hypoteser ved systematiske observasjoner og forsøk, og hvorfor det er viktig å sammenligne resultater Dvs. eksplisitt kunnskap om naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte

Kompetansemål etter 10. årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne planlegge og gjennomføre undersøkelser for å teste holdbarheten til egne hypoteser og velge publiseringsmåte skrive logg ved forsøk og feltarbeid og presentere rapporter ved bruk av digitale hjelpemidler

Men i tillegg… (10. trinn) Mål for opplæringen er at eleven skal kunne forklare betydningen av å se etter sammenhenger mellom årsak og virkning og forklare hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen Dvs eksplisitt fokus på kritisk tenkning og sosiale dimensjoner i naturvitenskap

Kompetansemål etter Vg1 Mål for opplæringen er at eleven skal kunne planlegge og gjennomføre undersøkelser i samarbeid med andre der en identifiserer og varierer parametere forklare og vurdere hva som kan gjøres for å redusere usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater

Men også … (Vg1) Mål for opplæringen er at eleven skal kunne vurdere og argumentere for gyldighet og kvalitet av egne og andres observasjonsdata Vurdere andres data? Trening i kritisk tenkning?

Oppsummering Elevene skal utvikle kunnskap om naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte - gjennom egne også erfaringer Elevene skal ha kunnskaper om utvikling og vurdering av naturvitenskapelige påstander

Agenda fram til 12.00 1 Hva kjennetegner naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte? 2 Læring gjennom åpent forsøk 3 Utprøving og diskusjon Planlegging av egne forsøk Argumentering og kritisk vurdering 4 Hva kan vi lære fra denne samlingen?