Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Generelt ved medarbeidersamtaler
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Ungdomstrinn i utvikling
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Forventninger til oss som skole:
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Bokpresentasjon Oslo.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Samarbeid mellom skole og hjem
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Cafédialog – elevmedvirkning
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Finsk skole møter svesk
Opprettholdende faktorområder
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Drop-In metoden i skolen
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Slåtthaug ungdomsskole
Ungdomsskolen u-trinnet
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Finsk lærer i svensk skole
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til Engebråten skole
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Utskrift av presentasjonen:

Kjennetegn på god undervisning Skolevandring som metode for observasjon og veiledning

Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …

Å Skape forventninger til kvalitet hos elevene Vi er her for å lære mye Vi holder arbeidsro På Seiersten er det mobbefritt Alle skal få oppleve vennskap

FORVENTNINGER TIL DEG SOM ELEV At du gjør ditt beste i alle fag At du kommer presis til timene At du leverer alle arbeider i tide med din beste kvalitet At du bidrar til at ingen elever eller lærere blir forstyrret når vi har undervisning eller skal arbeide At du bidrar til godt miljø i klassen At du varsler en voksen hvis du eller andre ikke har det greit på skolen At du fører et hyggelig språk At du bidrar til at skolen er fri for forsøpling og hærverk At du gir ditt bidrag til at klassen din er mobbefri At du tar ansvar og rydder opp etter deg hvis du kommer i konflikter At du er en god representant for Seiersten, på skolen, på turer og ekskursjoner

Forventninger til LÆRERNE gir resultater Forventningene: Godt planlagt undervisning Variert gjennomført undervisning (varierte metoder, praktiske arbeidsmåter i alle fag) Gode underveisvurderinger som er læringsdrivende Profesjonelle sluttvurderinger Profesjonell klasseledelse Ledelsen arbeider for å sette av tid du trenger til kjerneoppgavene dine, og du har ansvar for å prioritere tid til de samme oppgavene fra «din» tid til for- og etterarbeid.

Måltall for offentlig eksamen Måltall Off. eksamen, skriftlig og muntlig MÅLTALL 2013 Norsk skriftlig, hovedmål 3,5 Norsk skriftlig, sidemål 3,3 Engelsk skriftlig 3,9 Matematikk skriftlig Norsk muntlig 4,6 Matematikk muntlig 4,0 Engelsk muntlig 4,5 Spansk muntlig 4,2 Fransk, muntlig Tysk, muntlig Samfunnsfag, muntlig Natur- og miljøfag, muntlig. 4,3 RLE, muntlig Gjennomsnitt   4,1

Skolevandring en god metode for observasjon og veiledning Skolevandring har vært et lederverktøy i Norge siden 2005. Hensikten er skoleledere som har fokus på kjernevirksomheten og kjenner praksisvirkeligheten på egen skole. Oppfølging og utvikling av medarbeidere står sentralt. Skolevandring gir mulighet for tettere oppfølging av vedtatte satsings- og utviklingsområder. Virker dette? Følger alle opp? Får vi det til i praksis? Hva trenger du for å komme videre? Skolevandring bidrar til utvikling og dyktiggjøring av læreren. Skolevandring er ikke et satsingsområde i seg selv, men et element i utøving av ledelse.

Hvorfor skolevandring? Nyere forskning, John Hattie, Clearinghouse m.fl. er tydelige på lærerens betydning for elevens læringsutbytte. Oppfølging og utvikling av den enkelte medarbeider blir derfor den viktigste lederoppgaven. Skolevandring har et utviklingsperspektiv mer enn et kontroll-perspektiv. Utgangspunktet er at vi i hovedsak har kunnskapsrike, kreative og ansvarlige lærere som ønsker å dyktiggjøre seg i sin yrkesutøvelse. Skolevandringens hovedmål er at elevene skal får sin undervisning av lærere som har faglig, didaktisk og relasjonell kompetanse.

Skolevandring som system har en enkel struktur Rektor, inspektør eller avdelingsleder) har 2-4 (7) avtalte, men uanmeldte besøk/observasjoner av ca. 5-10 minutters varighet hos medarbeideren. Hun/han ser kun etter avtalte kjennetegn for hva som er god praksis Denne observasjonsperioden strekker seg over 2-4 uker. Når alle besøk er gjennomført, har leder oppfølgingssamtale med medarbeideren. Skolevandring har tre hovedfaser: 1. Finne ut og bli enige om hva vi ønsker å se etter, hva som er viktig Hva man ser og hører under vandringene på avtalte områder/kjennetegn 3. Hvordan dette følges opp i samtale med medarbeideren

Skolevandring en god metode for observasjon og veiledning Målgrupper er både kontaktlærere, faglærere, assistenter og spesialpedagoger Utførere er rektor eller inspektør/avdelingsleder To modeller utprøvd i Frogn: Modell 1: Korte uvarslede observasjoner (oppstart og/eller avslutning av økta) og oppfølgingssamtaler Modell 2: Varslet observasjon gjennom en hel økt eller dobbeltøkt + 10 min. uvarslet + oppfølgingssamtale/medarbeidersamtale i etterkant

Fokusområde Observasjoner   Inntrykket av planleggingen av timen Oppstart og avslutning Det faglige innholdet  Klasseledelse God relasjon lærer-elev Tydelige beskjeder og instruksjoner Et positivt klima og arbeidsro Støttende dialog Læringsstrategier Varierte metoder Muntlige tilbakemeldinger Tydelig og god struktur

Uttalelse fra en av inspektørene:   Fokusområde Observasjoner Den ansattes eget valg av fokus    Uttalelse fra en av inspektørene: «Vi har sett ulike lærer- personligheter på våre vandringer, rolige lærere som «overser» kommentarer, lærere som tar tak i det meste, masse energi, og de får det til!»

Fokusområde Observasjoner Inntrykket av assistentens arbeid i timen   I hvilken grad får eleven hjelp  I hvilken grad får elev arbeide selvstendig  I hvilken grad arbeider assistenten med andre elever Er oppgavene klargjort ved avtale mellom lærer og assistent God relasjon assistent-elev Tydelige beskjeder og instruksjoner Et positivt klima og arbeidsro Støttende dialog Muntlige tilbakemeldinger

Hva har medarbeiderne bedt om observasjon / veiledning i? Lærere har blant annet bedt oss se på følgende: Tema innenfor klasseledelse (100%) Klare og tydelige beskjeder og instruksjoner (ca. 90 %) Er det god relasjon mellom meg og elevene? (ca. 90 %) Overgang fra en aktivitet til en annen Er opplegget mitt tilpasset alle i klassen? Hvordan formidler jeg budskapet? I hvilken grad ser du et positivt læringsmiljø i klassen min? Har jeg en støttende dialog med elevene mine?

Barn og unge først! Study more, get smarter! Vi åpner nye dører …