Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
UTGANGSPUNKT FOR STATELIG OVERTAGELSE • Økt kvalitet – bedre faglig tilbud • Gi barn og ungdom god omsorg og utviklingsmuligheter • En ny godkjennings-
Hvem styrer i kommunen?.
Møteoffentlighet Åpenhetstinget Hvordan unngå å bli satt på gangen?
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
KOMMUNESAMARBEIDET I VESTFOLD (9-K) LAHOLMEN 14. MARS 2003 Oppsummering Referat styringsgruppen vedlegg 6.
7 Demokrati.
PÅRØRENDE RETTIGHETER
BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse.
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Informasjonsplikt og uttalerett
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
TILSETTINGER.
Samspill mellom de nye plantypene
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Personopplysningsloven
Skolen – en kommunal virksomhet
Møteoffentlighet Åpenhetstinget Hvordan unngå å bli satt på gangen?
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
FRIVILLIGHETSREGISTERET En presentasjon fra Frivillighet Norge.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
1 Quality Hotel Gardermoen Airport 14. og 15. februar 2011 Konstituerende møte og valg av folkevalgte organer Ved rådgiver Steinar Dalbakk.
Reglement for driftsstyrer ved skolene i Stavanger Driftsstyreskoleringen 2015.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
© 2015 Deloitte AS Kommunereformarbeid Kommunikasjonsplan som del av en god prosess 1.
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Opplæring av rektorene
Seniorråd og ny Kommunelov
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6

Kommuneloven § 31  Utgangspunkt : Møter i folkevalgte organer er åpne  Unntak: Det følger av lovbestemt taushetsplikt  Unntak: Vedtak om lukking av møtet etter kommunelovens bestemmelser

Universitetsloven § 9-6  Utgangspunkt: Styrets møter skal holdes for åpne dører  Unntak: Styret kan vedta at møtene holdes for lukkede dører, eller at bestemte saker skal behandles for lukkede dører

Kommuneloven § 31 - Hva er et møte i et folkevalgt organ?  Loven gir ingen definisjoner  Det avgjørende vil i hovedsak bero på to forhold:  Hensikten med møtet  Hvem som er møtedeltakere

Konsekvenser hvis et møte uten tilstrekkelig grunn holdes lukket  Kommuneloven § 31  Ugyldighet?  Klageadgang?  Andre reaksjoner?  Universitetsloven § 9-6  Klageadgang?  Reaksjoner fra overordnet myndighet?