Den store parkeringskonferansen 23.—24. mai 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Parkeringspolitikken i fem norske byer
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Forus næringsområde og boligsoneparkering i Stavanger
Støtte til fjernvarme Fjernvarmedagene oktober 2012.
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
BankID i Vital Forsikring ASA
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Handels- og servicenæringens rolle i sentrumsutviklingen Adm.direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening deler sine erfaringer og peker på utfordringer.
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
400 ladepunkter på 4 år for EL-motorvogner
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Susanne Nordbakke (TØI) Lisa Hansson (VTI) Bilens rolle for bevegelseshemmedes mobilitet og velferd. Muligheter.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
1 Ny parkeringspolitikk ved NTNU Status - november 2013 LOSAM UL.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Asak Miljøstein AS.
”Be The Change You Want To
Medlemskap i folketrygden ved opphold i utlandet
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
Foto: Geir Hageskal Mobilitetsuka Viktigste arrangement  Åpning av første smarte gangfelt.  Kampanje for mer sykling.  Demonstrasjon av el-sykler.
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
VERDENSARVFORUM 2014 Finansiering av fellesgodene Noen eksempler på muligheter for verdensarvområdene Hjelp! Legg pengene her! John A. Bryde.
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Sykkel og varelevering i by
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Nye rutiner for ID-kontroll av utenlandske arbeidstakere
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Sykkelbynettverket, Oslo Lars Erik Sira, Statens vegvesen, Miljøpakken Sykkelbynettverket 2. februar 2015 v/ Lars Erik Sira,
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
En kort introduksjon til byplanlegging
ÅRSHJUL - ET VERKTØY FOR FYR-ARBEID
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
BÆREKRAFTIG MOBILITET I OSLO BYMILJØETATEN DIALOGKONFERANSE RUTER
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
DIALOGKONFERANSEN TIL RUTER Olav Madland, Acando 1.
Petter Christiansen Bisek 13. september
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Jomar Lygre Langeland, byplansjef Drammen ATM-rådet, 10. mai 2010
Bertel O. Steen – Dialogkonferanse Ruter –
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Vurderinger av boligtallet
Trondheim sentrum fram mot 2040
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

Den store parkeringskonferansen 23.—24. mai 2013 Parkeringsregulering Verktøykassen er større enn du tror – særlig i utlandet Innlegg v/sjefingeniør Bjørn Sandelien Statens vegvesen Vegdirektoratet Trafikksikkerhets-, miljø- og teknologiavdelingen

Grov oversikt over parkeringspolitikk i noen storbyer Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger har gitt informasjon om bruken av ulike parkeringsvirkemidler på samme måten som det er gjort i rapporten: «Europe’s Parking U-turn: From Accommodation to Regulation» (se figur 1 på side 22) se http://www.itdp.org/library/publications/european-parking-u-turn-from- accommodation-to-regulation Rapporten handler om virkemidler som kan redusere trafikkarbeidet og endre reisemiddelvalget fra personbil til mer miljøvennlige transportformer Kommentarer Utslippsavhengige avgifter er lagt til som en egen kategori. Det er krysset av for de fire norske byene på grunn av gratis parkeringen for elektriske kjøretøyer Frikjøpsordninger er også lagt til I et eget pdf-dokument finnes noen mer detaljerte kommentarer fra byene 23.05.2013 The Great Parking Conference May 23-24, 2013

Prisinstrumenter Virkemiddelbruk Parking Cash-Out   Virkemiddel/ Policy Oslo Bergen Trondheim Stavanger Amsterdam Antwerpen Barcelona København London München Paris Stockholm Strasbourg Zürich Avgifter på gateparkering x Progressiv takst struktur  x Utenfor gategrunn - prisharmonisering Boligsoneparkering Utslippsavhengige avgifter avhengig av kjøretøytype Avgift på arbeidsplass parkering Øremerking av parkeringsavgifter i et område til transportformål Parking Cash-Out 23.05.2013 Den store parkeringskonferansen 23.-24. mai

Regulerende virkemidler Virkemiddelbruk Regulerende virkemidler   Virkemiddel/ Policy Oslo Bergen Trondheim Stavanger Amsterdam Antwerpen Barcelona København London München Paris Stockholm Strasbourg Zürich Tilbudstak antall plasser x Minimumsnormer (x) Maksimumsnormer Reduksjon av min/maks-norm avh av kollektivtilbud Frikjøpsordning NA Adgangs restriksjoner Mål om utslippsreduksjoner Offentlig privat samarbeid 23.05.2013 Den store parkeringskonferansen 23.-24. mai

Fysisk utforming Virkemiddelbruk   Virkemiddel/ Policy Oslo Bergen Trondheim Stavanger Amsterdam Antwerpen Barcelona København London München Paris Stockholm Strasbourg Zürich Pullerter x Spesielle oppmerkete felt Bruksendring til annet offentlig areal 23.05.2013 Den store parkeringskonferansen 23.-24. mai

Avanserte teknologiske løsninger Virkemiddelbruk Avanserte teknologiske løsninger   Virkemiddel/ Policy Oslo Bergen Trondheim Stavanger Amsterdam Antwerpen Barcelona København London München Paris Stockholm Strasbourg Zürich Elektroniske visningssystemer x «Smart meters» Mobiltelefon betaling Elektronisk registering av kjøretøy 23.05.2013 Den store parkeringskonferansen 23.-24. mai

Prisharmonisering på og utenfor gategrunn Case Strasbourg Prisharmonisering på og utenfor gategrunn Gateparkering i innerbyen er dyrest, mens offentlige plasser i periferien er billigst En vellykket prisharmonisering er oppnådd mellom parkerings- avgiftene på og utenfor gategrunn Suksessen tilskrives egne forhandlinger og spesielle OPS- kontrakter Innsats over en 18 års periode En meget sammensatt tiltakspakke er gjennomført og har resultert i reisemiddelendringer 23.05.2013 Den store parkeringskonferansen 23.-24. mai

Tilbudstak på antall parkeringsplasser Case Zürich Tilbudstak på antall parkeringsplasser Der Historischer Parkplatz Kompromiss 1996 Antall parkeringsplasser i sentrumsområdet skal holdes på 1990-nivået Anlegg av en ny plass utenfor gategrunn betinger fjerning av en gateparkeringsplass Dette er regulert i lokal lovgivning for Zürich Har ført til forbedringstiltak i gatemiljøet og nye offentlige plasser med parkering under Min og max kravet reduseres (som en prosent av antall kvadratmeter) avhengig av tilgjengeligheten til kollektivtransport og luft forurensningssituasjonen Område Min (%) Max (%) *Max 2 (%) A 10 B 25 45 50 C 40 70 75 D 60 95 105 Øvrige 115 130 23.05.2013 Den store parkeringskonferansen 23.-24. mai

Tiltrekkende virkemidler (Pull) Anton Paar støtter og belønner ansatte som er i bevegelse. Den som stempler inn med den såkalte "Ökotaste" vil automatisk motta € 1,70 på sin lønnskonto. Utbetalingen skjer hver måned samtidig med resten av lønnen. I løpet av et år vil det være mulig å tjene inntil € 357. For ansatte som bruker offentlig transport til arbeid, vil kostnadene for billetten bli refundert. Utbetaling skjer også til de som kommer til fots. Parkeringsplassene for biler var bare halvfulle etter kampanjestart. Ca. 20 % av de ansatte bruker sykkel til/fra arbeidet) Sykkelparkeringen er moderne og overbygget med en solcelle ladestasjon. Dusj og verksted der de ansatte kan gjøre reparasjoner selv, tilbys. Selskapet har tilgjengelig både firmabiler, sykler og elektriske sykler. Eltis case study juli 2007 http://www.eltis.org/index.php?id=13&study_id=1473 23.05.2013 Den store parkeringskonferansen 23.-24. mai

Parking Cash-Out i California Arbeidsgivere som tilbyr sine ansatte en subsidiert parkeringsplass må tilby en kontant utbetaling i stedet for parkeringsplassen. Kravet gjelder for arbeidsgivere med 50 eller flere ansatte og som ligger i områder som ikke tilfredsstiller forskriftsmessige krav til luftkvalitet. Kravet gjelder også bare for p-plasser som firmaet leier dvs. ikke eier Fra 2009 er det mulig å bøtelegge arbeidsgivere som ikke oppfyller lovens krav Shoup forteller mer om opplegget http://www.amazon.com/Parking-Cash-Out-Donald-Shoup/dp/1932364099 23.05.2013 Den store parkeringskonferansen 23.-24. mai

Parking Cash-Out Case – Pfizer i Kent, Storbritannia Et finansielt insitament for ikke å kjøre bil til arbeidet Krav om bruk er gitt som vilkår til bygge- tillatelsen for å dempe trafikkvirkningene av ny utbygging Gjennomføring vil være en del av en «Travel plan» (mobilitetsplan) for utbyggingen Kontant bidrag til ansatte er skattepliktig. Dette er omgått gjennom bruk av et poengsystem Poeng gis for miljøvennlig transportmiddel- valg, mens poeng trekkes ved bilbruk. Månedsvis oppgjør da poeng omgjøres til kontanter Verdien utgjør 2£ til 5£ per dag Administrert med «smart card» adgangskort Reisemåte 1998 (%) 2001 (%) Bilfører (SOV) 66,7 58,8 Bilpassasjer 17,7 20,4 Buss 6,7 11,8 Sykkel 5,7 5,2 Gåing 1,5 1,4 Tog 0,3 Annet 0,1 13 % SOV reduksjon 15 % økning i samkjøring 76 % økning i bussbruk http://publikationswebbutik.vv.se/upload/7117/2013_047_parkering_i_storstad.pdf 23.05.2013 Den store parkeringskonferansen 23.-24. mai

Utslippsavhengige parkeringsavgifter Case - Camden Borough i London Utslippsavhengige parkeringsavgifter Gjelder beboerparkering Elektriske kjøretøy betaler også, men har 75 % rabatt Diesel kjøretøy har et generelt tillegg på 10 £ Egen progressiv avgift for å registrere kjøretøy 2 (50 £) og 3 (75 £) Personer som frasier seg sin tillatelse til beboerparkering gis ett års gratis medlemskap i bilklubb og kjøretid for 50 £ Personer med 3 eller flere uoppgjorte parkeringsbøter får ikke beboerparkering Håndheving vha. kameraer både faste og håndholdte ved lesing av kjøretøyers registreringsnummer http://www.camden.gov.uk/ccm/content/transport-and-streets/parking/permits/resident-permits/twocolumn/charges-for-residents-parking-permits.en;jsessionid=B2AA0D98833C96508C39CF01667CFAC4.node2 23.05.2013 Den store parkeringskonferansen 23.-24. mai

Parkeringsregulering Parkering i storstad – Trafikverkets 3 års prosjekt Parkeringsregulering «Fleksible parkeringstal» - Innebærer reduserte parkeringsnormer der en byggherre velger å tilby mobilitets-tjenester f.eks. som bilpool som en del av et boligprosjekt. Vil være hovedtema i et nytt FOU-prosjekt «Innovativ Parkering» www.innpark.se «Parkeringsreservat»/ Avventende parkeringsregulering En gradvis etablering av p-plasser i nye utbyggingsområder for å unngå at markedet oversvømmes av et unødvendig stort antall plasser «Fiktiva parkeringstal» koplet til Reguleringsplan eller byggetillatelse der byggherre kan velge å bygge færre p-plasser ved å betale en gitt sum penger til et fond som senere benyttes til å sikre transportmuligheter ved for eksempel tilgang til bilpool eller kollektivtransport http://publikationswebbutik.vv.se/upload/7117/2013_047_parkering_i_storstad.pdf 23.05.2013 Den store parkeringskonferansen 23.-24. mai

Anbefalinger om videre arbeid Parkering i storstad – Trafikverkets 3 års prosjekt Anbefalinger om videre arbeid Utvikle rutiner og arbeidsmåter for regulering og overvåking av parkering - For eksempel ved IKT-støtte, kameraer, håndholdt utstyr, gps mm. Tydeliggjøre rutiner som styrer mot at parkering skal betales av de som bruker parkeringen særlig gjelder det for garasjer ved bolig Vedta tiltak som bevist tar i bruk parkeringstiltak for styre trafikkfordelingen i rushperioder bort fra privatbil Heve kvaliteten på eksisterende sykkelparkering. Trenden med dyrere sykler og el-sykler gjør det viktig med bedre tyverisikkerhet særlig ved kollektivtrafikk knutepunkt Utvikle robuste avtaleformer knyttet til fleksible parkeringsantall, bilfri utbygging og avventende parkeringsregulering Faglig nettverksbygging for erfaringsutveksling Evaluering av tiltak http://publikationswebbutik.vv.se/upload/7117/2013_047_parkering_i_storstad.pdf 23.05.2013 Den store parkeringskonferansen 23.-24. mai