GNU Science A Bergartenes kretsløp
tirsdag 5. november 12.00 - 12.20: Samling i klassene - Gjennomgang av PowerPointpresentasjon, utdeling av materiell 12.20- 12.50: Arbeid i gruppene etter malen for presentasjon 12.50- 13.00: Oppsummering av hva de har gjort til nå. Hva skal de gjøre videre 13.00- 13.20: Elevene evaluerer dagens arbeid og blir enige om hva de har behov av å gjøre hjemme for å nå målet. De norske elevene skriver dette ned og får i oppgave å skrive det inn som et innlegg i gruppas blogg. "Tittel: 3. møte - tirsdag 5. november"
MÅL: - å forstå modellen «Bergartenes kretsløp» og kunne forklare begrepene for hverandre. Elevene må få tilgang til jpg-versjonen av denne modellen slik at de kan bruke den til sin blogg/presentasjon
Arbeid i gruppene - del 1 Skriv ned hva dere tror (lag en hypotese) - Kan man finne noen av de samme bergartene i Norge og Danmark? - Hvorfor? Hvorfor ikke? Denne skal skrives rett inn i bloggen av de norske elevene Lage sider til presentasjonen. Start med det ordet dere selv valgte og jobb dere rundt modellen. Jeg tror at elevene må ha endrede tilganger til bloggen for å få gjort dette. De har kun i dag forfattertilgang. Litt usikker på om de har lov til å opprette sider. Dette MÅ vi få sjekket før tirsdag.
Arbeid i gruppene – del 2 - Blogg (husk å skrive i sammenhengende tekst som gir mening uten spørsmålene) VIKTIG!!!! Tittel: «3. møte: tirsdag 5. november» Hva har dere fått gjort? Hvor langt har dere kommet? Hvordan planlegger dere å arbeide videre? Hva skal dere gjøre før neste møte (i tillegg til fellesleksa?)Hvordan er arbeidsfordelingen? Har det tekniske fungert bra? Hva har ev. ikke fungert? Skriv en ting som var bra med gruppearbeidet deres. Les gjennom hypotesen dere skrev på starten av dagen. Har dere endret mening?
Lekse til neste time Du skal før neste time lære deg og kunne forklare følgende ord: De norske elevene skal (muntlig) forklare de danske elevene: - Hva er en flyttblokk? Tips! Dere må finne ut hva dette er på dansk! De danske elevene skal (muntlig) forklare de norske elevene: Hva er porfyr? Gi noen eksempler.