Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Minoritetsspråklige søkere
Læring på arbeidsplassen
Oppfølgingstjenesten
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Veien frem til fag-/svennebrev eller kompetanseprøve
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
Informasjon videregående opplæring 15.januar
Fra grunnskole til videregående.
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Samarbeid OT/NAV/skole
Orientering om søking til skole og læreplass
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rogaland Fylkeskommune
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Samling for systemansvarlige for OTTO 5. november 2014 Irene Hilleren, Udir.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Hva sier tallene oss?.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
APO-tilbudet Oslo.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Lærekandidatordningen
Inspirasjonsssamling ot
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
OT samling Bodø, 26. april 2017 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Utskrift av presentasjonen:

Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring

Om jeg vil lykkes Om jeg vil lykkes i å føre et menneske mot et bestemt mål, Må jeg først finne mennesket der det er, å begynne akkurat der. Søren Kirekegaard

Videregående opplæring Alle ungdommer som har fullført grunnskolen, har etter søknad rett på tre års heltids videregående opplæring

Videregående opplæring Det er tre mulig sluttkompetanser: studiekompetanse yrkeskompetanse grunnkompetanse

Videregående opplæring Det er mange veier fram til Rom Studiekompetanse: 3 år i skole Yrkeskompetanse: 2 år i skole + 2 år i bedrift (lærling) 1 år i skole + 3 år i bedrift praksiskandidat Grunnkompetanse: Skole + opplæringskontrakt velger mål fra læreplanen

§ 3-6 Oppfølgingstjenesta (OT) For unge mellom 16-21 år Oppfølgingstjenesten er forankret i opplæringslova (OLL) § 3-6 og forskrift til opplæringslova § 13 Formålet med oppfølgingstenesta er å sørgje for at all ungdom som høyrer til målgruppa, jf. § 13-2, får tilbod om opplæring, arbeid, andre kompetansefremjande tiltak, eventuelt ein kombinasjon av desse. Tilboda skal primært ta sikte på å føre fram til studiekompetanse, yrkeskompetanse eller grunnkompetanse innanfor vidaregåande opplæring.

Opplæringsloven § 13-2 Målgruppe. Målgruppa for oppfølgingstenesta er ungdom som er omfatta av den lovfesta retten til vidaregåande opplæring, og som det aktuelle skoleåret a) ikkje har søkt eller teke imot elev- eller læreplass, eller b) avbryt slik opplæring, eller c) ikkje er i arbeid, eller d) har tapt retten som følgje av vedtak om bortvising med heimel i opplæringslova § 3-8 eller som følgje av vedtak om heving av lærekontrakt eller opplæringskontrakt i samsvar med opplæringslova § 4-6.

Oppfølgingstjenesten Skal sikre tverretatlig samarbeid mellom kommunale, fylkeskommunale og statlige instanser Formidle og eventuelt samordne tilbud fra ulike instanser Skal bistå i arbeidet med å redusere frafallet fra videregående opplæring Finnes på alle de videregående skolene i STFK, men er ulikt organisert

Oppfølgingstjenesten Aktuelle samarbeidspartnere Ungdommen og foresatte Grunnskole og videregående skole samt PPT Fagenheten i STFK NAV (OT avtalen, Aksjonsteamene i Trondheim) Bedrifter og opplæringskontor Barne- og familietjeneste, helse- og velferd Fastleger, BUP, DPS og annet

Hva kan OT gjøre for ungdommen? Etablere kontakt med hver enkelt ungdom i målgruppa med sikte på råd og oppfølging. . Holde tråden, sikre overganger Gi informasjon om opplæring i skole/bedrift og arbeidsmarkedet for øvrig. Utdannings- og yrkesveiledning. Bistå i å skaffe arbeidspraksis eller arbeid, tenke langsiktig

Muligheter for de unge? Arbeidspraksis eller praksisplass (NAV) Jobbhuset (NAV) En løsning der jobb og skole og/eller arbeidspraksis kan kombineres Skolene strekker seg langt for holde ungdommene i skole, deltidselever, planlegger opplæring over flere år

«Den tredje vei» ved Strinda vgs Et planlagt opplæringsløp for lærekandidater innenfor yrkesveiene restaurant og matfag (RM) og helse- og oppvekstfag (HO) hvor hver enkelt elev har sin egen plan. Lærekandidat Grunnkompetanseløp med deler av læreplanen Kompetanseprøve Et bevis på alt det du kan !

«Den tredje vei» Etablert som et prosjekt høsten 2012 på bakgrunn av tidligere erfaringer og bekymringer Ikke istedenfor, men i tillegg til Ikke søkbart i vigo, fortløpende inntak gjennom hele skoleåret Gripe ungdommen i det øyeblikket ungdommen sier ja til å prøve

«Den tredje vei» Målgruppe Ungdom med opplæringsrett og som av ulike årsaker ikke nyttiggjør seg det allerede eksisterende opplæringstilbudet Ungdom som er i OT, men uten aktivitet Ungdom som er i ferd med å slutte skolen Ungdom som har valgt feil Ungdom med et klart yrkesvalg, men som av ulike årsaker ikke går for full kompetanse

«Den tredje vei» Organisering Styringsgruppe Egen klasse (15 stk) med kontaktlærer og faglærere Vekselløp mellom inn på skole og ut i bedrift, eller noe helt annet…… Skoleuka består av fire dager praksis og en dag praktisk teori, eller noe helt annet….. Tett på, håndsøm, stor fleksibilitet !

«Den tredje vei» Erfaringer så langt Elevene er stolte av seg selv ! Forskningsrapporter fra NTNU/PLU Små, sikre, synlige suksesser Økte ressurser gir bedre oppfølging Tre elever er ferdige og har kontrakter Fire nye elever er klar for kontrakt, og de er nesten på plass Den gylne vei?

Grunnkompetanseløpet på Tiller Høsten 2013 startet Tiller videregående skole et tilbud som bygget på erfaringene fra Den tredje vei Årsaken var at flere (15) av elevene hadde grunnkompetanse som mål Elevene trengte alternative opplæringsformer og arenaer

Grunnkompetanseløpet på Tiller Høsten 2013 var alle elevene fra Service og samferdsel Tiller videregående startet et opplæringsløp der elevene skulle ha store deler av opplæringa si i bedrift

Grunnkompetanseløpet på Tiller Forbausende positiv respons fra bedrifter Bedriftene har fått tilstrekkelig informasjon om de ungdommene de har tatt inn i bedriften

Grunnkompetanseløpet på Tiller Elevene har ulike planer for uka, noen er de fleste dager i bedrift, andre har flere dager på skolen Følges tett opp av lærer når de er i bedriften

Grunnkompetanseløpet på Tiller Flere av elevene har fått opplæringskontrakt fra skoleåret 2014-2015 De som ikke har fått opplæringskontrakt, får et Vg2-tilbud på Tiller vgs

Grunnkompetanseløpet på Tiller STFK ser at forsøket har vært positivt, og ønsker å fortsette dette Kommende skoleår vil elever fra flere utdanningsprogram få samme tilbud Tilbudet er ikke søkbart, men elevene får mulighet til å være med på det etter avtale med elev og foresatte

Spredning STFK ønsker at flere av de videregående skolene skal få mulighet til å starte tilsvarende tilbud Primært skolene i Trondheim

1965 har vært registrert i OTTO pr. 15.11.2012. Det har ikke lyktes OT å få kontakt med ungdommen. 1965 har vært registrert i OTTO pr. 15.11.2012. OT jobber aktivt med ungdommen. Registrert OT ved en feil Er i ordinært arbeid. Elev ved vg i eget fylke. Elev ved vg i annet fylke. Elev ved privat vg. Læreplass i eget eller annet fylke. Flyttet til utlandet. Flyttet annet fylke. Fylkeskommunalt tiltak. Arbeidsrettet NAV-tiltak Kombinasjonstiltak, NAV- FK. Elev ved vg i eget og andre fylker. Elev ved vg i utlandet. Læreplass i eget og andre fylker. Takket nei til OT. Er i militæret. Har barn Syk/oppfølging i institusjon.