Likestilling og regional utvikling: Muligheter på Sørlandet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Deltaking, inkludering og velferd
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hønefoss politistasjon
Fra kvinnekultur til hva
Likestilling mellom kjønnene
Samfunnskunnskap - Makt
Likestilling og likelønn i offentlig sektor Arbeidsmiljøkonferansen 11. og 12. mars 2009 Pål Schøne Instiutt for samfunnsforskning, Oslo.
Omsorg for barn og permisjon
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Blir morgendagens eldre annerledes enn dagens?
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Forelesning SOS1005: Terje Andreas Eikemo
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
Å lykkes eller være lykkelig?
Sør-Afrika KFUM Tensing
Språk og sosialisering
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Leken i et samfunnsperspektiv
Oversiktsforelesning-2003
Kjønnsforskjell i sykefravær
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
CEDAW og de deltidsansatte
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Hege Lundeby NTNU-samfunnsforskning/ISH, NTNU.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Ideelle organisasjoners plass i et samlet sosialt tjenestetilbud av Statssekretær Kjell Erik Øie
BARNAS BARNEVERN 2020.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Det fleksible arbeidslivet – barnevennlig? Brita Bungum NTNU.
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Levekår på Agder May-Linda Magnussen,
Ressursfokus vs mangelfokus
Forskjeller mellom gutter og jenter
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Likestilling og regional utvikling: Muligheter på Sørlandet May-Linda Magnussen, Agderforskning

Agenda Del 1: Begreper, likestillingsstatus, historie og offentlig debatt. Hvordan kan et sosiologisk blikk hjelpe oss å forstå den regionale likestillingsdebatten? Del 2: Om likestillingens betydning for regional utvikling på Sørlandet. Hvor og hvordan kan vi hente ut mer av landsdelens menneskelige ressurser og hvordan kan vi skape mer velferd? Del 3: Fremtidsscenarier: Hva er målet for det likestilte Sørlandet?

Hva er kjønnslikestilling? Kjønnsbalanse på alle samfunnsarenaer (også familien), antallsmessig og innflytelsesmessig Å dele goder og byrder i et samfunn likt mellom kjønnene

Sørlandet har stor kjønnsubalanse på sine samfunnsarenaer I forhold til landsgjennomsnittet har vi: Få kvinner i lokalpolitikken Få kvinnelige ledere Relativt færre kvinner med lang, høyere utdanning Noe færre kvinner i lønnet arbeid Relativt mange kvinner i deltidsarbeid Få menn hjemme med barn Mer kjønnsdelt utdannings- og arbeidsliv Konklusjon: Menn bruker mer tid - og har mer makt - på offentlige arenaer, mens kvinner bruker mer tid i familien. Kvinner har ikke nødvendigvis mer makt i familien enn hva menn har, men har ofte større definisjonsmakt over hva som er barns beste (Magnussen m.fl. 2001, Magnussen, Mydland og Kvåle 2005, Bengtsson 2001). Et stort potensiale for å unytte de menneskelige ressursene landsdelens kvinner representerer enda bedre. På viktige områder er landsdelen inne i en god utvikling.

Den regionale likestillingsdebatten Mer mangfoldig enn for noen år siden, men fremdeles preget av følgende tilbakevendende spørsmål: Hvorfor er manglende likestilling et problem når den er et uttrykk for uforanderlige, essensielle, biologiske forskjeller? Det er ikke «samfunnet» som presser oss til å velge tradisjonelt. Vi vil det selv. Kan det ikke bare være sånn da, når det fungerer greit? Skal alle bare jobbe så mye som mulig og ikke ha tid sammen med barna? Hvorfor underkjenner vi den viktige og krevende jobben barneomsorg er? Hvorfor skal vi ikke bruke økt velstand til å ha mer tid sammen? Hvorfor kan ikke kvinners deltidsarbeid være en god løsning på «tidsklemma»?

Forskjeller i menns og kvinners arbeid som historiske produkter Arbeid i førmoderne samfunn var «kjønnet» (Øye 2005, Sandvik 2005). Skillet mellom menn/offentlig sfære/lønnsarbeid og kvinner/privat sfære/ulønnet familiearbeid er et produkt av det moderne samfunn. Strukturelle forandringer Kulturelle forandringer Den største drivkraften: Romantikkens forestillinger om et fundamentalt skille mellom det ubarmhjertige storsamfunnet - inkludert økonomi og politikk - og hjemmet som et avsondret, hellig og «naturlig» sted, og om «hustrumoren» som hjemmets skapende engel (Solheim 2007, Hagemann 2005, Davidoff 1995).

«Tidsklemme», barndom og moderskap som historiske produkter Norske foreldre bruker mer tid til aktiv omsorg for barn enn noen gang, og nordmenn har svært mye fritid sammenlignet med andre europeere (Vaage 2005). Allikevel føler spesielt mødre at de har for lite tid til barna, selv om småbarnsfedre er den gruppen som jobber mest overtid. Hvorfor er det slik? Kan følelsen av tidsklemme ses som et objektivt mål på økt tidsnød og stress, og er det kun deltidsarbeid for mor som er løsningen?

«Tidsklemme», barndom og moderskap som historiske produkter «Det grenseløse moderskapet» (Ellingsæter 2005): Samfunnet er mer barneorientert enn tidligere (Gillis 2003), og barns behov fremstår som «naturaliserte» og grenseløse (Ellingsæter 2004, 2009). Kravene til sosiale relasjoner og til moderskapet spesielt er intensiverte (Hochschild 2003, Giese 2004). Moderskapet blir et grenseløst prosjekt og mengde tid er selve målestokken på morskjærlighet (Ellingsæter 2009), samtidig som relasjonen også skal være mer intim enn tidligere. «Tidsklemme»-diskusjoner må ikke monopoliseres av «mødres arbeidstid», og kun ha fokus på tid som «mengde»: økt tilgjengelighet, økt behov for planlegging og organisering, tv-titting, fars arbeidstid, arbeids- og ansvarsfordeling i hjemmet... Økte muligheter og forventninger skaper en forventningskrise (Ellingsæter 2009). Det finnes ikke belegg for at hverdagslivet blir mer hektisk (Gershuny 2000). Fortiden: «The way we never were». Husmorperioden som et historisk komma, men med en enorm kulturell kraft.

Hvordan påvirker «samfunnet» oss? Sosialisering påvirker ikke bare holdningene og tankene våre (hodet), men gjennomtrenger hele kroppen. Det skapes lyst og ulyst, at vi føler oss bekvemme med noe og ubekvemme med andre ting. (Bourdieu: habitus). Til tross for økt likestilling er menns og kvinners ansvar (Smart 1999) og ære (Hochschild 2003) knyttet til ulike sfærer.

Hvordan kan økt likestilling bidra positivt til regional utvikling? Økt rettferdighet Mer demokrati og deltakelse Økt personlig handlingsrom Økt velferd Økt ressursutnyttelse og innovasjon Viktig: Likestilling eller mangel på likestilling på en arena påvirker og påvirkes av likestilling eller manglende likestilling på andre arenaer.

Økt kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv = likere utdanningsnivå, mer mangfoldige utdanningsvalg, likere arbeidstid, mer mangfoldige yrkesvalg, flere kvinnelige ledere og styremedlemmer Økt handlingsrom, selvutfoldelse og muligheter for innflytelse. Deltidsarbeid gir mindre innflytelse (Falkum m.fl. 2009) Bedre levekår: Økt evne til selvforsørgelse (Kjeldstad 1998), lavere risiko for uførhet (Dahl 2005, Fevang og Røed 2006), mors utdanning og arbeid avgjørende for barns levekår (Rønning 2001). Obs: Blekesaune 2012. Bedre helse: Manglende likestilling har negative helsemessige omkostninger for både menn og kvinner (Lilleaas 2007, Magnussen under publisering). Økt livskvalitet: Økt yrkesaktivitet for kvinner gir økt livskvalitet, betinget at arbeidet er «familievennlig» og arbeidsdelingen hjemme ikke er veldig skjev (Boye 2008). Mer mangfoldige utdanningsvalg vil kunne motarbeide kjønnede arbeidstidskulturer. Eksempel: NODE og Eyde.

Økt kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv Bedre match mellom arbeidstilbud og arbeidskraftsbehov (Teigen 2006), Muligheter for økt innovasjon (Torchia, Calabrò og Huse 2010) = Økt konkurransekraft og verdiskaping

Økt kjønnsbalanse i familien = likere deling av arbeid, ansvar og innflytelse i hjemmet Likestilling virker stabiliserende på parforhold (Holter, Svare og Egeland 2007) Mer tid med barn knytter fedre og barn tettere sammen og gir fedre økt livskvalitet. 75 % av unge fedre ønsker mer tid sammen med barna sine (Ibid). Samtidig er småbarnsfedre den gruppen som jobber mest overtid. Av voksne som har savnet en av foreldre i oppveksten, er det over dobbelt så mange som har savnet far enn som har savnet mor (Ibid) Barn som har mye og god kontakt med begge foreldre har et læringsmessig fortrinn og gjør det bedre på skolen (Mor og barn-undersøkelsen). De har også bedre fysisk og mental helse (Gottman 1999). Økt deling av arbeid og ansvar hjemme betyr økt livskvalitet også for kvinner (Holter, Svare og Egeland 2007, Boye 2008)

Fremtidsscenarier Ting er i bevegelse og det nytter å gjøre noe. Eksempel: Jenter og teknologi. Kvinner i prosess- og olje-/gassindustri legitimerer logikken i Fritt valg. Hvor vil Sørlandet? Tradisjonell modell: Barn får for lite tid sammen med foreldrene, derfor må mødre jobbe mindre. Postmoderne modell: Barn trenger ikke så mye omsorg. Begge foreldre kan jobbe mye og mer uten at det gjør noe. Kald moderne modell: Så å si all omsorg kan skje i institusjoner. Varm moderne modell: Omsorg skjer både i institusjoner og i regi av familien, og menn og kvinner deler på lønns- og familiearbeid. Innenfor denne modellen er det viktig med gode barnehager og å jobbe for et samfunn hvor begge foreldre kan finne en god balanse mellom familie og arbeid. Modellen er moderne fordi den forutsetter likestilling, varm fordi den anerkjenner verdien av foreldreomsorg (Hochschild 2003). Kimmel: Menn må komme hjem! Vi lider under at vi bare har hatt en halv revolusjon. NEW Facts: Kan Sørlandet videreutvikle og markedsføre seg som en region hvor det er mulig for både menn og kvinner å finne en god balanse mellom arbeids- og familieliv?