Fra kvinnekultur til hva

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Advertisements

Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Noen utfordringer for skolene
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Likestillingsarbeid i barnehagen fokus på menn
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Oslo Kommune Karen Lassen
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Ungdomsskolegutter i barnehagen
Barnehagene – det første og viktigste skritt i oppvekstspolitikken Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Tidlig innsats for livslang læring
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
MiB-Fredrikstad Molde Program: MiB – Fredrikstad ”Vi oppdrar sammen” Tiltak i ungdomsskolene – Film Fra befalsutdanning til HiO.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
”En likestilt barnehage” -
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Kjønnsnøytral ledelse – er det ønskelig? Politiske strategier for ledelse Hvordan vektlegges kjønnsperspektivet? Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og.
Felles innsats gir resultater Barnehagekonferanse 23. oktober 2006
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Lek og Læring i barnehagen
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Likestilling på norsk – og internasjonalt Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Definisjoner.
Barnehagens samfunnsmandat
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Likestilling og likeverd i barnehagen
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
Side 1 omsorg solidaritet samhold Fagforbundet SKKO Vest-Agder Menn i barnehager Det er så altfor få av dem.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
► For deg som skal bli helsesekretær
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Barnehagens egensart – hva må til?
Forskjeller mellom gutter og jenter
Jenter i elektrofag.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Fra kvinnekultur til hva Fra kvinnekultur til hva? Om likestilte og likeverdige jenter og gutar, kvinner og menn i barnehagen. Barnehagekonferanse Molde 3.-4.nov Mimi Bjerkestrand Utdanningsforbundet

Soria Moria ”Regjeringen vil at barnehager blir sett som en frivillig del av utdanningsløpet”

Fra § 2 i barnehageloven Omsorg, oppdragelse og læring i barnehagen skal fremme menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse, helse og forståelse for bærekraftig utvikling

Utdanningsforbundet er opptatt av sammenhengen og helheten i barns oppvekst. Vi ønsker en likestilt barnehage i utdanningssystemet. Barnehagens familiepolitiske tilknytning og ideen om moderskapet har både bidratt til byggingen av sektoren, men også svekket legitimeringen av barnehagen som samfunnsinstitusjon. Vi i Utdanningsforbundet ønsker aksept for en ny og framtidsrettet barnehagekultur i utdanningssystemet

I utkastet til rammeplan, kapitel 4 om Omsorg og oppdragelse Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i omsorgen og oppdragelsen av barna og i den pedagogiske virksomheten. Personalet må ha et aktivt og bevisst forhold til å fremme likestilling mellom gutter og jenter. Både kvinner og menn i barnehagen må utføre alle arbeidsoppgaver slik at de ikke bidrar til å opprettholde stereotype kjønnsrollemønstre

Fagområdet Nærmiljø og samfunn Gjennom arbeid med området nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna -         - får oppleve at gutter og jenter får like muligheter og oppmerksomhet For å arbeide i retning av disse målene må personalet i barnehagen - arbeide med likestilling mellom gutter og jenter

BFDs handlingsplan har to hovedområder Flere menn i barnehageyrkene – 20 prosent menn i barnehagene innen utgangen av 2007. Likestilling og likeverd skal ligge til grunn for all virksomhet og pedagogikk i barnehagen

SSB og KOSTRA for 2004 Møre og Romsdal Av 3239 ansatte var bare 160 eller 4,94 prosent menn Landsgjennomsnittet har de par siste årene økt med 0,9 prosent til 8,0

”Observant og rettferdig” Erfaringene og kunnskapene som er utviklet i Bjerkealleen barnehage er at for å skaffe seg menn, er det nødvendig med en åpen barnehagekultur. Videre sies det: Det er antatt at et økt antall menn øker kvaliteten i barnehagen, og vi anser det som helt nødvendig å dokumentere en slik påstand. At det er nødvendig med kunnskap om hvordan menn skal bidra til økt kvalitet i barnehagene, og kunnskap om hvordan jenter og gutter kan gis de samme gode utviklingsmulighetene

Utdanningsforbundets politikk har målsettinger som Anerkjennelse for at barnehagen er en læringsarena og en likeverdig del av utdanningssystemet Likeverdige lønns- og arbeidsvilkår i private og offentlige barnehager Fortsatt satsing på kvalitetsutvikling og økt pedagogtethet Styrking av barnehageforskningen

Medlemsundersøkelsen 2003 I alt 70 prosent av dem som arbeider i barnehage, trives svært godt i jobben sin. I tillegg oppgir 28 prosent at de trives ganske godt.

Medlemsundersøkelsen 2003 Tre grunner skiller seg ut som viktigst for å bli i yrket: Høyere lønn 29 prosent Flere pedagoger 24 prosent Mindre barnegrupper 23 prosent

Medlemsundersøkelsen 2003 Omkring en tredjedel av medlemmene som arbeider i barnehage, regner med å skifte yrke før pensjonsalder. Av disse oppgir i alt 80 prosent at de ikke blir værende i yrket i mer enn ti år.   Blant medlemmer under 35 år oppgir 41 prosent at de regner med å skifte yrke, mens kun 21 prosent av medlemmene over 45 år gjør regning med det. Dårlig lønn er en svært viktig grunn for 28 prosent av medlemmene for å skifte yrke, mens 41 prosent mener dette er ganske viktig.

Førskolelærermangelen I 2004 manglet det 2053 førskolelærere Menn med pedagogisk utdanning er 1155.   Full barnehageutbygging i 2006 og redusert makspris trengs cirka 5000 flere førskolelærere for å opprettholde dagens nivå 20 prosent av dette tilsier 1000 nye mannlige førskolelærere i løpet av 2006.

Arbeid med praktisk likestilling må starte med de ansatte i barnehagen Arbeid med praktisk likestilling må starte med de ansatte i barnehagen. Vi må bli utfordret på våre egne holdninger og erfaringer om hva som er kvinnelig og mannlig og unngå å dyrke tradisjonelle forestillinger om hvordan gutter og jenter skal eller bør være. På denne måten kan en på lengre sikt unngå bl.a. at jenter blir tapere i kampen om posisjoner i samfunnet, eller at gutter blir tapere på skolen.

Likestillingsproblematikken i barnehager handler ikke bare om de ansattes holdninger og arbeid. Det dreier seg like mye om en verdimessig snuoperasjon, der samfunnet tydelig viser at arbeid med de yngste blir verdsatt.

”Starting Strong” fra OECD Barnehagen kan best utvikles som en helhetlig læringsarena, for gutter og jenter, menn og kvinner, innenfor en felles utdanningsadministrasjon. Og vi må øke satsinga på FOU virksomhet, sentralt og lokalt.   Påpeker at det er for få førskolelærere i våre barnehager. Vi ønsker selvfølgelig at mange flere nye menn tar førskolelærerutdanning og begynner å arbeide i barnehagen, men først å fremst trenger vi flere førskolelærere, uansett kjønn.

Ny regjering har ambisjoner Barnehagen – en del av utdanningsløpet Individuell rett til barnehageplass Tiltaksplan for flere førskolelærere i barnehagen Forventet økt fokus på barnehagens innhold og kvalitet Forventet økt fokus på likestillings området

Hva må til for å lykkes? Full utbygging til rimelig pris Lovfestet rett til barnehageplass Flere førskolelærere, både menn og kvinner Økt status gjennom høyere lønn og reell anerkjennelse av barnehagen som del av utdanningsløpet Tydeligere vekt på likeverd og likestilling i rammeplan Kompetanseheving på området barnehagens betydning for likestillingsarbeid Aktivitetsplikten til kommunene Forskning og FOU-arbeid med vekt også på likestilling

Vi skal fortsette med å gi våre barn både RØTTER OG VINGER Fra hvilken kvinnekultur – til hvem sin kultur? Vi skal fortsette med å gi våre barn både RØTTER OG VINGER