GAMMEL OG NY Sofaen er årets modell. Stolen, Oxchair,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Risløkka kompetansesenter
Vurdering for læring.
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Studie forberedende formgivingsfag
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
INFORMASJONSTEKNOLOGI
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
LÆREPLAN I RØRLEGGERFAGET
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Teknologi og forskningslære
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Kunst i grunnskolens barnetrinn
Tidligere læreplaner.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
L97 kunst og håndverk tradisjon og fornyelse
Læreplanen Historie Vg2.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
Studiespesialisering med formgivingsfag
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Valgfag på Kastellet skole
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Studiespesialisering med formgivingsfag
Utdanningsvalg 10.klasse
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Velkommen til et nytt skoleår!
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
ARBEIDSLIVSFAG - ALF.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
STUDIESPESIALISERING ● PROGRAMOMRÅDE FORMGIVNINGSFAG ● SSP FO.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Kunst og Håndverk Gautesete Skole Skoleåret Trinn.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2016.
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

GAMMEL OG NY Sofaen er årets modell. Stolen, Oxchair, ble første gang presentert i 1960. FOTO: EIVIND YGGESETH Gammel og ny b65

KREATIV OG DYKTIG: - Et EJ-møbel er et kunstverk, sier møbeldesigner Tore Wroldsen. - Suksessen er en blanding av at Erik Jørgensen var en kreativ designer og en dyktig håndverker. En kunnskap som gjorde at han også knyttet til seg noen av Danmarks beste designere, sier Wroldsen. FOTO: EIVIND YGGESETH Kreativ b 64

Hva skal vi jobbe med? Hvem skal vi rette oss mot?

Grunnleggende ferdigheter Integrert i kompetansemålene I Design og Trearbeid forståes grunnleggende ferdigheter slik: Grunnleggende ferdigheter 1 b25 Vg2

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig innebærer å bruke tegninger, beskrivelser og annen dokumentasjon. Det innbefatter å kommunisere med leverandører, kunder, medelever, lærere, næringslivet og andre samarbeidspartnere, og å mestre faguttrykk. Grunn.leg ferdigheter 2 b 26

Å kunne lese i design og trearbeid innebærer å forstå arbeidstegninger, manualer, brukerveiledninger, faglitteratur og beskrivelser og bruke teknisk informasjon fra leverandørenes HMS-blad. Grunn.leg. Ferdigheter 3 b27

Å kunne regne i design og trearbeid innebærer å beregne materialforbruk, timeforbruk, areal-, og volumenheter og kostnader forbundet med produksjon, og å bruke geometri. Grunn. Leg. Ferdigheter 4 b28

Å kunne bruke digitale verktøy i design og trearbeid innebærer å arbeide med design, tegning, beregning og dokumentasjon. Det innebærer også å kommunisere med leverandører, kunder og andre. Grunn.leg.ferdigheter 5 b28

Hovedområder i faget Årstrinn 1. – 10. Grunnskolen Faget er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål innenfor. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng. Kunst og håndverk har kompetansemål etter 2., 4., 7. og 10. årstrinn i grunnskolen Kunnskapsløftet grunnskolen

Årstrinn Hovedområder 1. – 10. Visuell Kommunik asjon Design Kunst Arkitektur grunnskolen

Visuell kommunikasjon I visuell kommunikasjon er praktisk skapende arbeid med todimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge og komposisjon samt idéutvikling, problemløsning og symbolbehandling er sentrale emner i hovedområdet. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid visuell kommunikasjon i ulike medier. grunnskolen

Design I design står formgiving av gjenstander sentralt. Her videreføres håndverkstradisjonen i faget. Design omfatter både arbeid direkte i materialer og arbeid med skisser og modeller. Utforming av ideer, arbeidstegninger, produkter og bruksformer står sentralt. Kjennskap til materialer, problemløsning og produksjon kan danne grunnlag for innovasjon og entreprenørskap. grunnskolen

Kunst Tradisjonen med fritt skapende arbeid innenfor bilde og skulptur videreføres og utvikles i dette hovedområdet. Inspirasjon fra kunsthistorien, fra helleristninger via antikken og renessansen til dagens kunstverk i vårt flerkulturelle samfunn, danner utgangspunkt og referanse for elevens fantasi og eget skapende arbeid i ulike materialer. grunnskolen

Arkitektur I arkitektur står kunnskap om det fysiske nærmiljøet sentralt. Dette innebærer kunnskap om hvordan bygningskulturen, inne- og uterom, kan påvirke vår hverdag. Tegning og bygging av modeller i målestokk inngår i hovedområdet og danner grunnlag for å forestille seg tredimensjonale rom ut fra tegninger og dataanimasjoner. grunnskolen

Timetall i faget Timetall oppgitt i 60-minutters enheter: BARNETRINNET 1.–7. årstrinn: 477 timer UNGDOMSTRINNET 8.–10. årstrinn: 150 timer Kunnskapsløftet grunnskolen

Grunnleggende ferdigheter i faget Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne lese i kunst og håndverk Å kunne regne i kunst og håndverk Å kunne bruke digitale verktøy Kunnskapsløftet grunnskolen

Design faser i prosessen Informasjon- & analysefase - ” Samle inn og analysere fakta om eksisterende mobiltelefon og nasjonalromantikken - Lag skisser av det karakteristiske” Situasjon/oppgave: ”Utvikle et nytt formkonsept” faser i Design prosessen 2. Problem- formuleringsfase Spør etter hva du skal gjøre og hvordan du skal gjøre det… 3. Idéfase Sette sammen elementene til mange ideer skissenivå 2 Skissenivå 3 skissenivå 1 4. Konseptfase - Presentasjon av 3 konsepter - Velge det beste konseptet 5. Løsningsfase - Gjennomføre/ realisere ideen - ”Lage presentasjons-tegning” Velge ut de 3 beste ideene utvikle dem videre til 3 form konsepter Modell av Thomas Dypevik

TREARBEIDSFAG v/ Wenche Strand Utdanning Møbelsnekkerlinje v/Bergen yrkesskole Tegne og malerskole 1 årig kurs i trearbeid. Lærerhøgskole Blaker 3 årig Lærerhøgskolen i formgivning ,Blaker. Tre, metall og tegning Migrasjonspedagogikk Tegnspråk Undervist på Krohnsminde / Årstad.vidg. Skole siden 1987. Design 1

PROGRAMOMRÅDE FOR DESIGN OG TREARBEID LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG VG2 Gjelder fra 1. august 2007.

Formål Bearbeiding av tre har lange tradisjoner i norsk og samisk kultur. Fagområdet spenner fra tradisjonelt håndverk i små bedrifter til moderne produksjon av ulike trebaserte produkter. Opplæringen i programfagene skal legge grunnlag for å dekke samfunnets behov for håndverks- og industriprodukter. Design 3 formål 1 Har bilder som visualiserer formålene.

Bidra til utvikling av nye produkter i tråd med etterspørsel. Formål nr.2 desin 4

Formål videre Opplæringen skal stimulere til kreativ formgivning av produkter i tre eller trebaserte materialer. Opplæringen skal gi kunnskap om ulike materialer og teknikker innen design og trearbeid, og ferdigheter i bruk av verktøy og maskiner. Opplæringen skal bidra til utvikling av evne til å se sammenheng mellom form og funksjon og evne til praktisk problemløsning, og utvikling av evne til selvstendig arbeid med ulike produkter. Formål 2 design 5( visualiseres med bilder)7 bilder

TREBASERTE MATERIALER Opplæringen skal stimulere til kreativ formgivning av produkter i tre eller trebaserte materialer. Opplæringen skal gi kunnskap om ulike materialer formål 2 design 6

Opplæringen skal gi kunnskap om ulike materialer og teknikker Formål 3 design 7

FORM OG FUNKSJON Opplæringen skal bidra til utvikling av evne til å se sammenheng mellom form og funksjon Formål 4 design 8

Og evne til praktisk problemløsning Formål 4b b 9

Og utvikling av evne til selvstendig arbeid med ulike produkter. Formål 5 design10

Og ulike teknikker Formål 6 design b 11

Ferdigheter i bruk av verktøy og maskiner.                       Ferdigheter i bruk av verktøy og maskiner. Formål 7 design b 12

Formål 3 I opplæringen skal det legges vekt på praktisk arbeid ved framstilling av håndverksprodukter, og det skal legges til rette for utvikling av estetisk forståelse for emner knyttet til fagområdet. Formål 3 b 13