SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
AD/HD konferansen mai 2006 Anne Marie Willesen sosionom
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
NINJAKOLL EN MÅTE Å INFORMERE PÅ SOM VIRKER.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Etiske modeller - hva er det?
Teknologi og forskningslære
Sverre Nesvåg Forskningsleder
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Psykiatrisk og psykosomatisk fysioterapi
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Problemer i miljøterapeutrollen Få rollemodeller – eller for mange? Vanskelig å definere….
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
”Med hodet over vannet…”
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
TILBUD OM KOLLEGASTØTTE OG HELSEHJELP
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Pasientforløp alkohol
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til nye studenter 15. august 2005 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Helsesøster Hanne Gry Marthinsen Fremme psykisk og fysisk helse Fremme gode sosiale og miljømessige.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Moderne psykologi.
SAMLING FOR KOORDINATORER
Kunnskapsoppsummering om helsefremmende og resiliente lokalsamfunn
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN? IKKE ENTEN ELLER, MEN BÅDE OG ! Landskonferansen 2006 Harald E. Ringås

En biopsykososial modell Helsetilstand Kroppsstruktur/funksjon Ferdigheter Deltakelse Personlige faktorer Miljømessige faktorer

Kroppen Den psykiske bro Tanker og følelser Miste kontroll over livet Miste kontrollen over kroppen Vedvarende fysiske plager Biokjemisk bro Vedvarende psykiske plager

NOEN BEGREPSAVKLARINGER Akademia: Hagen i Athen der Platon underviste Senere knyttet til undervisning ved universiteter og høyskoler Vitenskap: En systematisk ordnet mengde av kunnskaper Virksomheten som frembringer slike kunnskaper

MEDISIN SOM EKLEKTISKE PRAKSIS Møte med pasienten i en situasjon hvor vedkommende søker hjelp Undersøkelser for å finne frem til helseproblemet (diagnostisering) Samfunnsmessig kontroll (ulike erklæringer) Verktøykassen: Anatomi Biokjemi Vurdering av pasientens egen beskrivelse av sin situasjon Sykehistorie Henvisning til spesialist

SOSIALT ARBEID Møte med klienten i en hjelpesøkende situasjon Kartlegging av situasjonen Samfunnsmessig kontroll (tildeling av goder) Verktøykassen: Psykologi Sosiologi Juss Økonomi Vurdering av klientens beskrivelse av sin situasjon Livshistorien Henvisning til andre instanser

TO GRUNNLEGGENDE HISTORISKE UTGANGSPUNKT Mary Richmond: Sosial diagnose Jane Addams: Utdanning som grunnlag for praktisk sosialt arbeid

UTVIKLINGEN AV SOSIALT ARBEID I NORGE Eilert Sundt og fattigdomsproblemet Norsk sosialarbeiderforbund av 1959 Akademisering fra 1970-tallet Det bærende akademiske element er forskning på praksis

DAGENS AKADEMISKE SITUASJON Over 200 sosialarbeidere har tatt hovedfag i sosialt arbeid 20 til 30 av våre kolleger arbeider med doktorgradsavhandlinger

SOSIALARBEIDERNES FORSKNINGSINTERESSE Teoretisering av sosialarbeiderpraksis generelt Å vinne aksept for at sosialt arbeid er en akademisk disiplin hvis man kan forklare praksis i teoretiske termer Teoretisering av eget praksisfelt

KAN SOSIALT ARBEID TEORETISERES? ”Homo ad juventum parates”: Mennesket er beredt til å hjelpe andre. Harald Swedner (1983). Sveriges første professor i sosialt arbeid. Edgar Marthinsen: Sosialt arbeid startet med det moderne prosjektet der man endret sin forståelse av mennesket i samfunnet: ”Alle mennesker måtte ha tilgang til det samme mulighetsrommet, utgangspunktet måtte ikke være avgjørende” (Marthinsen 2001)

FRA DET GENERELLE TIL DET SPESIELLE Sosialt arbeid er ikke en ensartet disiplin Det er en feilslutning å tro at sosiale problemer er et ensartet fenomen Sosiale problem er avhengig av klientens individuelle situasjon

DEN FORSKNINGMESSIGE UTFORDRING Å etablerer sosialt arbeid som en selvstendig akademisk disiplin i somatiske sykehus

GRUNNLAGSFORSKING Grunnlagsforskning er utgangspunktet for å vinne innpass i akademia Det er å avklare begreper og å dokumentere at disse begrepene (beskrivelsen av virkeligheten) er empirisk etterprøvbare Denne empirien må knyttes til fagspesifikke ferdigheter

AKTUELLE FORSKNINGSSPØRSMÅL I Hva er sykdom ? Hva er sosiale problemer knyttet til helsemessige vansker? Hva legitimerer sosialfaglig kunnskap i helsevesenet?

AKTUELLE FORSKNINGSSPØRSMÅL I I Hva er den helsemessige betydning av sosial intervensjon i somatisk helsetjeneste? Hvilke sosiale vurdering tas med i epikrisen ved utskriving?