Innherred samkommune 1 Dokumentsenteret Orientering samkommunestyre 15. mai 2008 Eva K. Lian Ove Haugrud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Advertisements

Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Samkommunestyret – Organisasjonsenheten v/Inger Johanne Uthus Presentasjon av organisasjonsenheten i Samkommunestyret 26 juni 2008 LØNNPersonalHMSAdvokattjenester.

Bruk av IKT i kommunal toppledelse
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Internkontroll i kommuner
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
samkommune.no Samkommunestyremøte – Ola Stene 1 Innherred samkommune Nye oppgaver i 2005? Orientering til Samkommunestyret
Det kommunale og det statlige barnevern
Ikt-enheten Status i dag.
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
Ikt-enheten 6,8 årsverk 7 personer + 1 lærling. Ikt-enheten – Samkommunestyret 28/ Litt om IKT-enheten  Enheten har.
Levanger formannskap – Ola Stene, rådmann – Levanger kommune Det Digitale Trøndelag (DDT) er et prosjektsamarbeid på digitale tjenester. Deltakere:
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Levanger kommune Kultur Service erklæring Bibliotektjenester - spørsmål Behov Formål med tjenesten Informasjonsbehov hos kommunens innbyggere Hjelpe brukeren.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL Berit Hakkebo 26. juni 2008.
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Dag Wiese Schartum, AFIN
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Administrasjonssjef Ola Stene – Innlegg konferanse, Røstad Effektiviseringspotensialet i samkommunen Innherred.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 13. – 14.mars 2007 ISK-ENHETENES KOMMENTARER TIL VIDERE ISK-SAMARBEID Meier Hallan, Johannes Bremer, Torbjørn.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
INFO- OG DOKUMENTSENTER Oppstart 15. August 2005.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Full åpenhet på nett Hvorfor kommunene og det offentlige må skjerpe seg.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Arbeid er førstevalget
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
25. desember 2018.
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

Innherred samkommune 1 Dokumentsenteret Orientering samkommunestyre 15. mai 2008 Eva K. Lian Ove Haugrud

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 2 Hvem er vi på Dokumentsenteret 4 årsverk post/arkiv 2 årsverk merkantiloppgaver 3 årsverk informasjon + lærling

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 3 Arkivtjenesten  Dokumenterer saksbehandlingen  Kommunenes interne hukommelse  Ansvar for drifting av sak- arkivsystemet  Vi har interne og eksterne henvendelser daglig 400 reg.brukere av systemet, betyr opplæring, opplæring… Håndterer daglige innsynskrav fra media  Papirløst arkiv er en lang prosess og ikke bare en ”arkivgreie” Gevinst: • Raskere tilgang til informasjon • Sikkerhet • Økonomisk gunstig: elektroniske originaler og minimal papirhåndtering

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 4 Felles arkivtjeneste gir b å de øk onomiske og faglige fordeler ! Aller først – kun en database å drifte Veldig mye å hente på felles rutiner (får sammenliknet hvordan rutinene er på de ulike fagenhetene – gir kjempestyrke i dialogen) Vi har fått – Redusert distribusjonstid på dokumentene – Rask dokumentgjenfinningstid – Redusert tidsbruk ved saksbehandling Mener også å ha fått forbedret – Kvalitet på saksbehandlingen – ”Fangsten” av elektronisk post i org.

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 5 Utfordringer  Vi skal bidra til at saksbehandlerne våre kan jobbe mer effektivt med dokumenthåndtering og dok.produksjon. Ulikt kompetansenivå er en stor utfordring !  Ny offentlighetslov – 50 % kommunalt eierskap eller finansiering krever offentlig journal !  Omfanget av e-post er stor og økende. Det stilles samme krav til e-post som til øvrige dokumenter organet mottar eller sender. Mangelfull håndtering av e-post er en trussel mot arkivet. Gode rutiner og oppfølging av at disse etterleves er avgjørende for danningen av et komplett og korrekt arkiv.

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 6 Merkantil  Funksjoner opp mot: NAV - anvisning sosialstønad - arkiv Barnevern - post- arkiv - anvisning Rus- psykiatri - post- arkiv - anvisning (Finansieres av LK) Utfordring: Ulikt organisert i morkommunene

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 7 INTRANETTET Ledelsen har en informasjonskanal noe som skaper felles kultur i ISK Gevinst: Enkelt – krever lite eller ingen opplæring Papirbesparende Tidsbesparende Samme informasjon til alle på samme tid Definitivt en suksess !

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 8 Internett Hvordan skal vi nå våre innbyggere i nye kanaler Våre hjemmesider er blitt vurdert av Norge.no hvor LK fikk 4 stjerner og VK fikk 3 stjerner. ”Ingenting slår an før det er brukervennlig nok” Sentrale styrende planer for fagområdet: - eNorgeplan - eKommuneplan

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 9 Informasjon  Økende krav til tjenestene fra offentlig sektor • Økende krav fra innbyggere og forretningsliv om enkel tilgang til informasjon digitalt • Behov for samhandling på tvers av etater og enheter • Krav om økt effektivitet – mer for mindre • Større krav til oversikt på tvers av virksomhetene

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 10 eTjenestene:  gjøre flest mulig tjenester tilgjengelig på nett – Utvikle nye hjemmesider for Levanger/Verdal/ISK – prosjekt 2008  ivareta informasjonsbehovet for ulike brukergrupper på kommunens hjemmeside/portal – Ivareta svaksynte / hørselshemmede – Elmer-standarden  gi innbyggerne mulighet til å delta i demokratisk dialog på nettet om viktige samfunnsspørsmål – Lagt til rette for høringsuttalelser på nett – Generell tilbakemeldinger – Kommunestyre på nett  gi innbyggerne mulighet til å velge kommunikasjonskanal, men prioritere den digitale kanalen – Personlig oppmøte – Internett – SMS ?

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 11 Gevinst eTjenester: Faktiske prosess- og kost/nytte-analyser i norske kommuner viser at elektroniske tjenester kan være svært lønnsomme både for kommunen og mottaker Eksempel Mottak og behandling av søknad om ambulerende skjenkebevilling (timekostnad kr. 350,-): -Kostnad manuell behandling kr. 485,- -Kostnad elektr. Behandling kr. 35,- Saksbehandlingstiden redusert fra 14 til 2 dager !

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 12  Undersøkelse fra England viser at mottak av publikumshenvendelser ”face-to-face” koster kr. 175,-, mens henvendelse over Internett koster kr. 3,- !

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 13 Personvernombud Visjon:  Alle eksterne og interne brukere av kommunens tjenester, skal føle trygghet for at informasjon om enkeltindivider og grupper, blir behandlet på en slik måte at krav til rettssikkerhet, personvern og øvrig konfidensialitet blir forsvarlig ivaretatt.  Vi skal ha et akseptabelt risikonivå Behov for tilgang skal ikke gå på bekostning av behovet for konfidensialitet.

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 14 Personvernombudets oppgaver beskrives kort slik av Datatilsynet:  Føre oversikt over virksomhetens behandling av personopplysninger  Påse at ledelsen i virksomheten har etablert et system for internkontroll  Bistå personer som er registrert (kunder/borgere)  Besvare spørsmål om personvern internt i virksomheten  Påpeke brudd på personopplysningsloven overfor ledelsen  Være en kontaktperson ved henvendelser fra Datatilsynet

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 15 Utfordringer: Daglig vedlikehold eksisterende websider Nytt verktøy hjemmesider Valg av skjemaløsning Ny offentlighetslov – publisering / innsyn Integrasjonsløsninger Utarbeide interne rutiner for personvern Kontinuerlig opplæringsarbeid

Samkommunestyret Innherred samkommune – Dokumentsenteret v/Eva K. Lian, enhetsleder 16 Takk for oppmerksomheten !