Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport kjønn 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Foreldrenes betydning
Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Senter for barns deltagelse og kompetanseutvikling - HIL
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiske utfordringer ved MS
Ung i Sandnes 2010 Hverdagsliv og Psykisk Helse Masteroppgave 2012
UNG I VESTFOLD Levekårsundersøkelse om ungdom Ungdata 2013
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Hva er aktivitet og deltakelse?
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Overgangsprosjektet.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Barn og unges helse Levanger kommune
Et økende problem i skolen?
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Fysisk aktivitet i institusjonen
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
”BARNAS PROBLEMER ER IKKE INNDELT I FAG- OMRÅDER, FORVALTNINGSNIVÅ ELLER I KONTORER. UTFORDRINGEN ER DERFOR Å SE HELE BARNET OG I TILLEGG Å FLYTTE KOMPETANSEN.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Idrettsungdom Åse Strandbu Idrettshøgskolen. 2 1.Endringer? 2. Hvem deltar? 3. Betyr trening noe annet i dag enn før? Seippel, Strandbu og Sletten (2011):
NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus
-  Hvor går grensen mellom helse og uhelse?  Når er det på tide å bli bekymret for seg selv eller andre? -
Victoria og Victoria.  Når begynte vi å skulke?  Hvorfor skulket vi? ◦ U planlagt ◦ Planlagt  Hva gjorde vi når vi skulket? ◦ Sove ◦ Ruse seg ◦ Alene?
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Barn og unge med funksjonsnedsettelser- En folkehelse utfordring? Nick Williams,
ER IDRETTEN FOR ALLE? Er idretten blitt for dyr? Har alle mulighet for å delta? Innlegg på seminar Asker idrettsråd 27. mai 2015 Åse Strandbu, Norges idrettshøgskole.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Ungdata-undersøkelsen i Folldal 2015 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: 56.
1 Ungdom og rusmidler - noen utviklingstrekk. Debutalder, drukket en enhet alkohol, Norge Øl14,514,615,0 Vin14,915,115,6 Brennevin15,1 15,5.
Hva er Ungdata Randaberg den 13. april 2016Sven Gustafsson, KoRus Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser.
1 Unge voksne på trygd – hva betyr lese- og skrivevansker? Stipendiat Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin, NTNU Prosjekt: Individual, cultural.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Ungdomsskoleelever og skolemotivasjon Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Øia, T.: Ungdomsskoleelever.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Sosial ulikhet på ungdomstrinnet Temaseminar om ungdomstrinnet UTDANNING november 2011 Anders Bakken, NOVA.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Utvalgte resultater for SVGS
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
– kvantitativ metode & kunnskap om ungdom
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Denne rapporten er unntatt offentlighet fram til offentliggjøring av fellespresentasjonen for alle kommuner i regionen.
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Ungdomsskoleelever i Agder
Ungdata-undersøkelsen
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid Fellesmøte i rammeplanutvalgene for LU 8 - 13 19. oktober 2011 Anders Bakken, NOVA

Sammenheng mellom skoleprestasjoner 7. og 10. trinn

Grunnskolepoeng etter foreldres utdanning og tidligere prestasjoner Foreldres utdanningsnivå

Grunnskolepoeng etter kjønn og tidligere prestasjoner

Grunnskolepoeng etter minoritetsstatus og tidl. prestasjoner

Kjønnsgapet over tid

Grunnskolepoeng 7

Utdanningsgradient

”Minoritetsgapet”

Noen utviklingstrekk ved dagens unge Medievaner og nye kommunikasjonsformer Relasjoner til foreldre Skole og utdanning Idrett og fysisk aktivitet Kriminalitet og rus Psykisk helse

Tilgang til teknologi på eget rom Kilde: NOVA, Ung i Norge 2010

Foreldrene mine pleier å vite hvor jeg er i fritida Kilde: NOVA, Ung i Norge 2010

Skoletrivsel Kilde: NOVA, Ung i Norge

Skolekonflikter Kilde: NOVA, Ung i Norge

Skolemotivasjon Kilde: NOVA, Ung i Norge

Trening i idrettslag og på treningssenter Kilde: Ung i Norge

Endringer i rusmiddelbruk Kilde: Ung i Norge (ungdomstrinnet)

Endringer i atferdsproblemer Kilde: Ung i Norge (ungdomstrinnet)

Veltilpasset ungdom Generelt framstår dagens ungdomsgenerasjon som vellykket og godt tilpasset arenaer som er viktige i ungdomstida. Skole og utdanning er viktig, og det meste av fritida leves i tett tilknytning til nærmiljø og familie. Hjemmet ser ut til å være det aller mest sentrale møtestedet ungdommer imellom. Båndene til familien er sterke og mer preget av samarbeid og gjensidig tillit enn av konfrontasjoner og protestholdninger

Psykiske plager i ungdomsskolen Kilde: Ung i Norge 2010

Endringer i psykiske plager blant ungdom Bruk av helsetjenester økt Bruk av medikamenter har økt Andel unge uføre har økt Vet lite om problemene faktisk har økt Kan handle om andre ting enn psykisk helse

Tilpasning på ulike arenaer Ungdomstid Familie Fritid Skole 80 % klarer seg bra 5 % klarer seg dårlig 15 % i gråsonen

Indikatorer på manglende skolemotivasjon Vil heller jobbe enn å gå på skole Konsentrasjonsvansker Skulket skolen en hel dag Kilde: NOVA, Ung i Norge 2010

Hva kjennetegner ungdom med manglende skolemotivasjon? Liker seg dårligere på skolen, de er oftere i skolekonflikter og har lavere utdanningsplaner Mange lever et avsondret liv fra familien De har færre venner, blir oftere mobbet og har flere psykiske plager De spiller mer data-/pengespill og leser færre bøker De involverer seg oftere i kriminalitet og ruser seg mer

Rus og skolemotivasjon

Et velkjent mønster? Svak hjemmeforankring Svak skoleforankring Utgjør risikoungdommene de ”samme” ungdommene nå som før? Svak hjemmeforankring Svak skoleforankring Tilknytning til ”negative” ungdomsmiljøer

Hva er viktig for å få respekt fra venner? Kilde: Øia og Strandbu 2010: 15-åringer – hvem drikker?

Oppsummering av utviklingstrekk En mer veltilpasset ungdomsgenerasjon? Økende skoletilpasning Økte sunnhetsidealer Mindre bruk av rusmidler Færre atferdsproblemer

Forklaringer? Nye medievaner og kommunikasjonsmønstre Grunnlaget for en ny ungdomssosialitet? Tette relasjoner mellom generasjonene Generasjonskonflikten som ble borte? Lite motstand mot skolen som institusjon Økning i psykiske plager blant tenåringer? Begrenset kunnskap