Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSarah Bråten Endret for 7 år siden
1
1 Unge voksne på trygd – hva betyr lese- og skrivevansker? Stipendiat Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin, NTNU Prosjekt: Individual, cultural and structural causes for sick leave and exclusion form work in early age (18 – 40 yrs)
2
2
3
3 Hva vet vi? Lese-/skrivevansker er vanlig hos barn og unge Barn og unge med lese- /skrivevansker/dysleksi har oftere psykiske plager enn andre Det er en sammenheng mellom leseferdigheter og yrkesdeltakelse hos voksne Hva vil vi vite? Er det en sammenheng mellom lese-/skrivevansker hos ungdom og eksklusjon / manglende inklusjon i yrkeslivet som ung voksen? Beskytter høy foreldre- utdanning ved lese- /skrivevansker? Hvilken rolle spiller psykiske helseforhold? Lese-/skrivevansker og eksklusjon / manglende inklusjon i arbeidslivet Kilde: Bratsberg: Lese- og tallforståelse, utdanning ogarbeidsmarkeds- suksess. Lesesenteret (Stavanger)
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8 35% 23%
9
9
10
10 Statistisk metode
11
11
12
12 Logistisk regresjon. Modell justert for alder, mors utdanning, livssituasjon, somatisk helse og psykisk helse 19%23%16%33%
13
13 Konklusjon? Jenter med lese-/skrivevansker har omtrent dobbelt så høy risiko for å bli mottaker av langtids trygdeytelser i perioden fra 24 til 28 år sammenlignet med jenter uten lese-/skrivevansker; OR 2,1 (95% konfidensintervall 1,51 – 2,86). Gutter med lese-/skrivevansker har omtrent 50% økt risiko for å bli mottaker av langtids trygdeytelser i perioden fra 24 til 28 år sammenlignet med gutter uten lese-/skrivevansker; OR 1,5 (KI 1,13 - 1,99). 3112 søsken 8,2% L&S ingen OR 1,1 (KI 0,5 – 2,4) 0,9 – 5,0
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.