Tredje kveld Folkevalgtopplæring 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Advertisements

Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
 Samarbeidsavtalen med Moss kommune  Arbeidet med Scene 2 (Parkteateret)  Tilsetting av administrativ/daglig leder  Hjemmeside for MOM.
Folkemøte Aksjon 2004 Torsdag 30.september 2004.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
8 Det politiske systemet i Norge
Hvordan styrer de folkevalgte? Politikerne Årshjulet i Andebu
Viktige lover og regler
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Andre kveld i Folkevalgtopplæringen 2012
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
1 Samhandlingsreformen: Utfordringer og påvirkningsarbeid - fysioterapeutenes plass i ny kommunehelsetjeneste? NFF
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Skolen – en kommunal virksomhet
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
Styringsprinsipper Styringssystem
SWOT-analyse.
Rådmann i Modum kommune
Stab økonomi Ansvarsområder:
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
« KUNNSKAP HJELPER BRIKKENE Å FALLE PÅ PLASS » VELKOMMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN NORSKE KIRKE Valgt til å styre, Del 1.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
En innføring i politisk og administrativt system Bystyrets organer
B YRÅDETS FORSLAG TIL BUDSJETT FOR Ikke akkurat en fantastisk opplevelse.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Den gode skoleeier I Nes.
Den politiske styringskjeden
Samhandling for effektive planprosesser
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Kommunen og Fylkeskommunen
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Seksjon byggesak.
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Prosjekt Nye Narvik kommune - roller, arbeidsoppgaver og milepæler -
Utskrift av presentasjonen:

Tredje kveld Folkevalgtopplæring 2012 Hvor mye kan bydelspolitikere påvirke lokalpolitikken?

Rammebetingelser 1 De folkevalgtes arbeid reguleres hovedsakelig av:   De folkevalgtes arbeid reguleres hovedsakelig av:  lover og regler, økonomiske rammer politiske prioriteringer fra bydel, kommune og stat Lover og regler: Kommuneloven – spilleregler for organisering av kommunalt arbeid Bydelsreglementet – gjelder for Oslos bydeler, vedtatt av bystyret Forvaltningsloven – gir retningslinjer for offentlig forvaltning Lov om offentlighet i forvaltningen – stiller krav til offentlighet og innsyn, regulerer forholdet mellom bydelen og media Plan- og bygningsloven – kjøreregler på areal- og oversiktsplanlegging, kommuneplan, fylkesplan, sektorplaner Særlover Forskrifter, rundskriv, rikspolitiske retningslinjer fra statlige organer Andre politiske styringsdokumenter som eks regjeringserklæringer, avtaler og stortingsmeldinger mv

Rammebetingelser 2 Økonomiske rammer: Kommuneproposisjonen (våren) Revidert nasjonalbudsjett (våren) Statsbudsjettet (fremlegg oktober, hovedrammer for kommunene november, behandles i desember) Oslo kommunes budsjettdokument Bydelens vedtatte budsjett Politiske prioriteringer fra bydel, kommune og stat: Vedtak i enkeltsaker i statlige organer (Storting, Regjering, departement, direktorat) Vedtak i Oslo kommune – bystyret Vedtak i etatene Vedtak i bydelen Usynlige føringer som påvirker det politiske arbeidet tradisjon, sedvane, lokale føringer, særinteresser, tidligere konflikter mm

Handlingsrommet De folkevalgtes muligheter og begrensninger Lovpålagte oppgaver Økonomiske rammer Politiske vedtak

Handlingsrom – se mulighetene Ikke bryt lovverket Hva skal være normen? (Dekningsgrad og kvalitetsgrad på tjenestene) Forholdet BU og bydelsdirektør Forholdet mellom BU og bystyret

Handlingsrom Hvordan kan dere løse utfordringene med rød bydel – blått byråd? Forholdet mellom lovbestemte oppgaver og ikke-lovpålagte oppgaver: kan dere nedlegge barnehager (og hvor mange – hvor går grensen?) og bruke pengene på kultur? Hvilket handlingsrom har BU?

Kommunelovens krav til budsjettet Kommunelovens § 46 har overskriften årsbudsjettets innhold. Den er delt inn i åtte punkter: Årsbudsjettet er en bindene plan Årsbudsjettet skal omfatte hele virksomheten Årsbudsjettet skal være realistisk Årsbudsjettet skal være oversiktlig Årsbudsjettet skal være delt i en (investeringsdel) og en driftsdel Driftsresultatet må kunne dekke renter og avdrag og nødvendige avsetninger Midler kan avsettes til seinere budsjettår Departementet kan gi nærmere regler om årsbudsjettet - forskriftshjemmelen

Samhandlingsarena Hvilke grupper i og utenfor bydelen bør BU ha samhandling med? Hvilke arenaer kan vi skape for samhandling? Eks spørretime, høringer, folkemøter, deputasjoner, beboerfora, næringslivet, rådene, TV/aviser/radio, cafeer, frivillighetssentralen, kulturfolket, internett, posten, rimi, kundetorg….

Fordelingsproblemer?

BU: Vurdering av måloppnåelse og resultater fra foregående år Årshjul (eksempel) BU: Budsjettmøte 20. november: Bydelsdirektørens budsjettforslag legges fram Tertialrapport/ Årsrapport og årsregnskap pr 1.1 BU: Vurdering av måloppnåelse og resultater fra foregående år BU: Møte med adm./ ”politiske delegasjoner” Befolkningsstatistikk Legges fram av finans – Grunnlaget for kriteriefordelingen 4. oktober: Statsbudsjettet BU: Dialogmøter: brukerråd Ansatte i virksomhetene, Politikere og brukere Dialogseminar: Administrative Ledere og politikere i BU 24. september: Byrådets budsjettforslag legges fram Hva ønsker du som folkevalgt å vite om resultatene i bydelen? Hvordan ønsker du at disse resultatene skal presenteres for deg? Hva er viktig for at dialogmøter og dialogseminar skal være gode elementer i bydelens styringssystem? Hvor forpliktende bør de styringssignaler som bydelsutvalget gir i dialogseminaret, være for senere budsjettbehandling? Når gode prosesser er gjennomført og verdier, planer og budsjetter er vedtatt, er det da en fare for at du som folkevalgt blir bundet på hender og føtter, slik at ditt engasjement og din kreativitet rett og slett forsvinner? Når gode prosesser er gjennomført og verdier, planer og budsjetter er vedtatt, er det da en fare for at nye saker dukker opp og frister deg som folkevalgt til å fravike det du nettopp har vedtatt? Hvordan kan ditt bydelsutvalg finne god balanse mellom å utnytte folkevalgtes engasjement og kreativitet og bydelens prosesser, verdier, planer og budsjetter? BU: ”politisk verksted: hva kan vi gjøre sammen? (handlingsrom) Tertialrapport pr 30. april Kommuneprop. Legges fram Tertialrapport BU: Sektorplaner/ delplaner? BU: Hva koster våre politiske vedtak? BU: ”Budsjettkonferanse uten penger” – hva trenger vi?

SOFT-ANALYSE SOFT er en forkortelse for fire engelske ord: Styrker (Strength), Svakheter (Faults), Muligheter (Opportunities) og Trusler (Threats) Indre forhold: Styrker: hva er bydelens styrke? Svakheter: hva er bydelens svakheter? Ytre forhold: Muligheter: hva er bydelens framtidige muligheter? Trusler: hvilke trusler kan bydelen komme til å møte? Sett opp i rammene nedenfor, det du mener er bydelens styrker og svakheter, muligheter og trusler

Framtid (Økonomiplan) Dialogarena Inviter administrasjonen (virksomhetsledere, sektorsjefer, etc) til en dialogkonferanse. La de i felleskap lage en swot-analyse etter følgende modell: Nå-tid (Budsjett) Framtid (Økonomiplan) Styrker Muligheter Kritiske forbedringsbehov (prioritert) Spesielle utfordringer (prioritert)

Plenumsrefleksjon Normalt flytter man på mindre enn 0,5% av budsjettet i budsjettprosessen. Betyr det at politikerne ikke styrer? Hvor mye informasjon og hvor detaljert trenger den å være for at der skal kunne styre?

Diskusjon: Trang økonomi Bydelen har fått direktiv om innsparinger på 30 mill. Bydelens politikere i forrige periode hadde et høyt aktivitetsnivå og etablerte flere nye tilbud. Noen av tjenestene i bydelen drives inneffektivt. En rekke tiltak for kostnadskutt er innført: stillingsstopp, reduksjon av portoutgifter (BU-repr. henter sine dokumenter i administrasjonen), det gis ikke mat på BU-møtene, antall komitémøter er redusert til absolutt minimum m fl. Samtidig er antall stillinger i hjemmetjenesten inndratt. Hvordan kan bydelen snu den negative utviklingen? Dette er et eksempel. I tillegg kommer andre saker for øvrige grupper

Verktøykasse for større handlingsrom Bruk realkunnskapen dere alle har og samarbeid om: Hvordan øke aktiviteten? Hvordan skaffe midler utenfor budsjettrammene?