PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Status selvvalg i NorgesGruppens kjeder
«Strykebrettcover og stativ»
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Konseptualisering - bakgrunn
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
TUSEN TAKK!. ”NMS i Gjenbruk” NMS i Gjenbruk  NMS Gjenbruk er NMS sitt ansikt utad - NMS Gjenbruk er en NMS butikk - Bevisstgjøring til butikkstaben.
Korpset sett utenifra Hvordan tar vi oss ut, og hvordan ønsker vi å ta oss ut?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser
HEKK 4 ans Hege B.G.Osebakken Elisabeth Krogstad Kari Lønvik Kicki Palmquist Work shop HiAk HEKK , Work shop HiAk 08.
Norske museers omdømme
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Belysning i Private hjem
Dokumentasjon av en prosess
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Overnatting i Slottsparken De bostedsløse Av Birthe D.N.
TEKSTIL TEKSTIL DESIGN & HÅNDVERK.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Work shop mars 08 ide utvikling
FORSKNINGSTORG – april 2012Berit Rødsand3 Hva «får» dere av arrangørene Telt Strøm Møbler Nettilgang Kaffe og pizza og hyggelig samvær.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Valgfag på Kastellet skole
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Øving 1 - Forretningsideen
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
Østre Toten folkebibliotek Globale Døråpnere 2 - Storytelling.
Smarte energiløsninger ved oppussing Lavenergiprogrammet presenterer ulike måter samarbeidspartnere kan benytte seg av materiellet Hvordan selge energitiltak.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2 Fredag.
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
| Kultur, inkludering og deltaking – The Nordic Library Conference 2012.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
1 EiT 2006/2007 Halvdagsseminar VISUELL KOMMUNIKASJON ditt landsbytema på webben.
Markedsføring.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
SMÅ SCENER En liten reise gjennom det vakre landet vårt. Der vi besøkte 7 bibliotek, snakket med bibliotekarer, noen ganger kultursjefer, andre ansatte.
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Velkommen til Service og samferdsel
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Enkel brukerveiledning
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Tips og triks Slide slettes!
PROTO.IO INTERAKTIV PROTOTYPING.
Tips og triks Slide slettes!
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Utskrift av presentasjonen:

PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON

ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring, utstillinger, aktiviteter, vareeksponering i butikk og danner det visuelle ansiktet utad. For butikkansatte i det daglige betyr dette hvordan varene presenteres for kunden rent praktisk: på vegg, på bord, i vindu etc. Eksponeringsdesigere tilbyr merchandising til butikker for å hjelpe til med varepresentasjonen på en ny måte. Det er lett å se seg blind i egen butikk, og vi bidrar til å se produktene med nye øyne og endre produktplasseringen for å fremme nyhetsverdien på produktene. I denne prosessen er det viktig med et tett samarbeid med de butikkansatte om endringene som gjøres, og for å lære av endringene som gjøres er før og etter bilder viktig.

ERFARINGER Hvordan kan dette knyttes til dere? -Alle har godt av å tenke nytt “utenfor boksen” -Innholdet av bøkene i fokus, det er viktig: men hvordan friste ytterligere? -Hvem er kundene/besøkende? Kan man nå andre grupper? -Besøksopplevelsen, hvordan skape en positiv opplevelse? -Konkrete gode løsninger på plassering av informasjon og merchandising. -Bibliotekets fremtid? -Ansattes kunnskap kan være et konkurransefortrinn, hvordan kan dette brukes aktivt i eksponeringen av bøker temadager/kvelder og eventer?

ERFARINGER -Bibliotekerfaring kan huskes som traust -Hvordan bedre opplevelsen av å være der – gjøre det mer spennende? -Alle besøkende er ikke like “beleste”

EKSPONERING Å eksponere betyr å vise frem. Riktig ekponering skal gjøre det enklere å finne de riktige varene. - Skape oppmerksomhet. - Gjøre området mer spennende, og den skal lette arbeidet for de ansatte i det daglige med praktiske og gjennomtenkte plasseringer av produktene. - Alt materiell og interiør i lokalet er en del av profilen. Det gjelder å bevare det helhetlige preget. -Eksponering er mer enn tilleggseffekter – handler om alt man presenterer

HVA KAN MAN GJØRE?

- Visualisere avdelinger; barn -Vise bredde med utgangspunkt i en tittel -Visualisere temaer med tilleggseffekter -Aktuelle saker -Skape hvilepunkter for øyet -Eksponeringer på endereoler -Bordeksponeringer -De ansattes favoritter? -Topp 10 -Ukjente skatter -Blind-date?

EKSPONERING - Hva ønsker dere å vise frem? -Ta bevisste valg! Hva skal vi vise og hvorfor? -Hvor skal det vises - Hvordan?

HVORDAN GÅ FREM? -Ikke ”pynte” -Ta et bevisst valg FØR dere starter, dere må ikke ville for mye. Tydeligere resultat med enkel plan -Spar på ideer -Finne riktig plassering -Riktig verktøy - bukk for større plakat - en pleksiholder for å holde et inforamjonsskriv - brosjyreholdere - “usynlig tape” - henge opp plakat (sene, strekkfisk, c-kroker, avstandskroker)

HVORDAN GÅ FREM? -Dette må endres kontinuerlig, og enkelt kunne vedlikeholdes -Det finnes mer en 1 ”riktig” løsning. -Samle fargene -Det er ofte mindre tidkrevende å starte ”på nytt” enn å etterfylle torg – og resultatet blir mye bedre -Gjør rent og fjern alle gamle rester av både produkter og materiell, samt feste av dette -Gjør dere kjent med innredningen og hvilke muligheter den gir. -Husk å etterstille lys om det er mulig.

VERKTØY