Ikke en spurv faller… Tema: De bostedsløse-Overnatting i Slottsparken Arbeidskrav 3.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Demens - Test.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Fra tegning til fortelling
Teknologi i klasserommet
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Gangen inn i ”nybygget” sett fra trappa opp til Kuha-avdelingen.

De dårige følelsene. Veiene ut..
«Strykebrettcover og stativ»
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Fra ord til liv Mars 2011.
IKKE NO’ KRØLL BRETT, RETT OG SLETT.
Fra geometriske former til abstrakt design.
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
1. Dette portrettet er originalbildet som vi skal se hvordan vi kan forbedre ved å gå tettere på motivet, gjøre bildet skarpere og lysere. Deretter skal.
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Fra geometriske former til abstrakt design
Sett inn riktig tid/form av verbet
Godt verktøy er halve jobben
ROM I SLOTTSPARKEN FOR BOSTEDSLØSE
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Dokumentasjon av en prosess
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Hva er vitsen med å gifte seg?
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
Overnatting i Slottsparken De bostedsløse Av Birthe D.N.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Bokpresentasjon Bergen
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
”Mannen som skulle stelle hjemme”
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Lukas 9,57-62, Jesus krever alt
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
 Mitt forslag til design av nytt signalbygg modellert i SketchUp tar utgangspunkt i kriteriene fra den åpne konkurransen til Statsbygg. Jeg har ikke.
De bostedsløse ARKIOM A 2.
Design, arkitektur og kommunikasjon. Emne: Design og innovasjon
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Johanne Molnes Harkjerr
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Bibeltime på Sørlandssommer 2014
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Månedsplan for Froskene Mai 2015
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Mulig.
Utskrift av presentasjonen:

Ikke en spurv faller… Tema: De bostedsløse-Overnatting i Slottsparken Arbeidskrav 3

Plassering av redet på kart og i terrenget, samt litt Zeninspirasjon

Første skisser

Arbeidsmodell

Hjemmeskisser

Fargeskisser

Plan og snitt

Presentasjonsmodell

Prosessbeskrivelse: Etter presentasjon av oppgaven og vandringen i Slottsparken fant jeg et sted ved en dam. Stedet ga meg assosiasjoner til Zenbuddhisme, og i første omgang så jeg for meg et bitte lite tempel. I tyrkisk, mystisk tradisjon er det en egen gruppe munker kalt Melamier som har som lærevei å være samfunnets utskudd, uteliggere, alkoholiserte, småkriminelle. En skal ikke skue hunden på hårene…. Jeg er veldig fascinert av ormen i PP-parken, og vil gjerne bruke mosaikk i kledningen. Hjemme har jeg jobbet med temaet ”Ikke en spurv faller til jorden uten at Han ser det”, og jeg tenker vil ha mosaikken rundt veggen som et stilisert rede. Jeg har ønsker om at det lille huset skal framstå som en utsmykking av landskapet, ikke prangende, men noe en legger merke til, hvis en først har sett det, underordne seg og allikevel komplettere. Hva trenger en hjemløs? Det kan være så mangt, men ly for natten er grunnleggende. Hjemløse har falt utenfor samfunnet av ulike grunner. Tilbake til det helt basale,- til hulen, til redet. Derfor organisk rund form og mye naturmaterialer. Tanker om arkitekturen som helende aspekt, som ivaretakende, løfte dens beboer ut av faktisiteten for en stakket stund, lette smerte. Tanker om materiale, størrelser etc. Veggene kan lett bygges i Leca som pusses, på en støpt betongplatting belagt med skifer. Taket kan støpes i betong og innsiden vaskes slik at flerfarget singel kommer fram. De hvite vil virke som små stjerner i det dunkle nattelyset fra utsiden. Taket vil jeg ha enten belagt med skifer eller torv. Innvendig skal det være kraftig villmarkspanel og en ramme med madrass a la ”tjukkas”, med en svært varmereflekterende, solid og lett vaskbar overflate. Mosaikken skal henlede tankene på lys og dagens gang. Fuglen på siden lyser rødt når redet er opptatt,- en skal kunne lukke med en slå fra innsiden, som på toalettene på toget. Døren skal kunne åpnes utenfra av med spesialnøkkel dersom det er nødvendig. Kardemommeby rår. Det er ingen innredning utover sengeplassen. En må bøye seg ned for å komme inn, og det er bare ståhøyde under kuppelen. En krans av glassbyggerstein slipper lys inn øverst i veggen uten at man kan se inn, og kuppelen slipper lys inn ovenfra, og gir utsikt opp i trærne og himmelen. Om morgenen åpner beboeren de doble eikedørene, og er det vær til det så nytes synet av det stille vannet på kanten av plattingen. Finn ”fem” feil og et gode. Slottsparken er ikke regulert til slik bebyggelse, naboene vil dessuten protestere vilt. Kardemommeby finnes heller ikke, noe nyhetene siden sist samling har banket inn i oss. I arbeidet mitt: Feilberegnet tiden, gikk for dobbeltkrum takflate og klarte ikke å beregne møtet mellom vegg og tak, fikk ikke tak i så stor kuppel som prosjektert, interiørets sengebenk presser ut veggen nede så døra ser skeiv ut, har angitt for mager tykkelse på taket, fikk ikke dreisen på kapapappen selv med skarpt redskap, bunnplaten slo seg selv om jeg la gips på begge sider, rakk ikke å rigge fotostudio på en ordentlig måte,- og slett ikke å legge bildene inn i Photoshop og redigere dem der. Et gode: ….sjarme!

Fagdidaktisk: Utrolig lærerik oppgave. Jeg har latt elever bygge modeller flere ganger, uten at jeg selv har fullført det før. Jeg kan nå relatere meg langt bedre til deres frustrasjoner. Om rammefaktorer: tilstrekkelig tid, godt lys, skarp redskap og gode arbeidsbenker hjelper for å gi godt resultat. Jeg brakk to engangsskalpeller og gikk over til Stanley, som ga mer rufsete flater, men ikke brakk. Overmodig bruk av krumme flater må forberedes godt. Jeg prøvde meg på å kryssskjære kapapappen, og kan med hånden på hjertet si at det ikke fungerer, selv ikke med relativt Iiten krumning. Badeball og gips derimot…I det hele tatt viktig å planlegge hva som kommer først og sist. I mitt tilfelle kunne jeg laget taket først og med papir funnet hvordan møtet mellom tak og vegg skulle bli. Jeg laget veggen først og trodde det skulle passere. Den praktiske delen av oppgaven er passe omfattende for tiden vi har til disposisjon, særlig dersom en gjør den som gruppeoppgave i 1:10 e.l. Dersom hovedvekten er på uterommet (vg3) vil det være aktuelt å jobbe i 1:100 f eks. La de i gruppa som skjærer pent og liker det gjøre det! Mange i en klasse vil føle som meg,- at dette er et arbeid som krever at en liker nøyaktighet, pusling, klipp og lim. Men la alle prøve…. Det de fleste kan trives med er å lage arbeidsmodell og å bruke 3 dim skisser i bølgepapp, gjerne litt størrelse. Både det å leke og være kreativ, endre og prøve ut ulike ting og dokumentere med foto uten at det blir for høytidelig er befriende for mange elever. Vi, i all fall jeg, gjør for lite av det. Vi jobber ofte for smått, selvfølgelig fordi klasserom og verksteder ofte er litt underdimensjonert. Men ofte jobber vi kanskje smått bare av gammel vane, og fordi det er lettere å holde oversikt og kontroll over klassen. Denne oppgaven kunne lett ha vært koblet sammen med arkitekturhistorie, som ofte er aktuelt,- både for å spare litt tid, og fordi å jobbe praktisk med en epoke fester lærestoffet bedre. F eks i 1. vg til funksjonalismen, eller i 3. klasse til jugend eller historisme. Det er i 1. og 3. klasse en skal bygge modell. En kan jo også lage digital modell i 2. klasse, kanskje med utgangspunkt i samisk formkultur. Selve temaet bostedsløshet kunne en jo også reflektert rundt, og hva arkitekturens formål er og kan være. Samfunnsfag kunne være en naturlig samarbeidspartner, det vil i så fall være snakk om vg2. Voldtektene i Slottsparken ville garantert ha medført at vi måtte gått ut over oppgavens rammer og tatt oss tid til å snakke om det. Jeg synes selv det var ganske ekkelt å holde på med noe til Slottsparken som så åpenbart kunne misbrukes på det groveste akkurat nå. Et annet sted og en annen gang vil det være andre spørsmålsstillinger som kan dukke opp og som må tas på alvor der og da.

imvns&tbnid=NpdeYkNRw5bpMM:&imgrefurl= &imgurl= pictures.net/zen_garden_Kyoto_Ginkaku_ji_temple_datigz.jpg&w=375&h=500&ei=k9O2TsOyLYej4gT4pfWxBA&zoom=1&iact=rc&dur=171&sig= &page=7&tbnh=162&tbnw=116&start=59&ndsp=11&ved=1t:429,r:5,s:59&tx=76&ty=1145,s:59&tx=76&ty= Kilder: