#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den grensesprengende tekstreklamen
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Forskning og utvikling
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Rett på sak.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Et program for ungdomsskolen
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
TryggTrafikk v/ Distriktsleder Idar Ertsås Pressekonferanse 2. januar 2012.
Barn og unges rett til deltakelse
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Hva vil vi i vårt prosjekt?. Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.
Digitale læringsressurser i skolen
Haugesunds Avis, 18.oktober 2006
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Den autentiske læringsdialogen
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Media og informasjon.
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
MEDIEMØTER 2 Presentasjon av lærebok
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Hundsund ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Anna Holm Heide | /
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
”Morderne” Fra novelle til film.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Ytringsfrihetens grenser. Flerkulturelt bibliotekmøte 21.oktober 2014 Ytringsfrihet og bibliotek Vigdis Moe Skarstein.
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Velkommen til Tastarustå skole
Til og fra ungdommen Tankene bak; – ungdom, demokrati, medborgerskap og museene rolle Hvordan vi har gjort det? Veien videre; – Artikkel, skoleprogram,
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
STYRKE næringsnær læring
Alle barn har rett til utdanning!. ”Hjelp skal ikke være gaver, men hjelp til selvhjelp mellom likeverdige, der alle bidrar etter evne ut fra en følelse.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Sensur Læringsmål: Norsk
Velkommen til Åmot ungdomsskole
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Samfunnsfag.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Presseetikk – et spill for galleriet?
Innhold Sak 1: Velkommen v. teamleder. Kort presentasjon av team 9
Digital startpakke – Nettvett 1
Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående
Rykkinn skole September 2017
Nytt kapittel 2 i Vær Varsom-plakaten
DELINGSKONFERANSE 23. MAI 2018 UIS
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund

Prosjekteiere Støttet av:

Samarbeidspartnere •Grunnlovsjubileet 2014 •Elevorganisasjonen •Nordiske Mediedager (NMD) og NMD Ung •Fritt Ord-konkurransen •Lokallagene til Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening og Mediebedriftene (MBL) •Nasjonal digital læringsarena (NDLA) •World Press Freedom Day/Unesco •Mediepedagogene

Mål og målgruppe •Målgruppe: ▫Unge i videregående skole, og ev. ungdomsskole 10. klasse •Mål: ▫Bidra til å gjøre unge til gode og kritiske mediebrukere •Tid for kampanjen ▫2014

…uavhengig journalistikk i redigerte medier Synliggjøre den demokratiske verdien av:

…journalistisk metode og presseetikk Kampanjens fokus…

Kampanjemål •KJENNE til journalistikken ▫Kjenne til forskjellen på journalistikk og annen publisering •HOLDNING til journalistikken ▫Journalistikk som viktig og avgjørende i et demokratisk samfunn •HANDLE i forhold til journalistikken ▫Bruke uavhengig redigerte medier til å ta standpunkt, delta i demokratiet og påvirke sine omgivelser

Digital kampanje •Hovedretning: ▫”KILDEKRITIKK” •Navn på digital kampanje: ▫”Hvor har du det fra?” ▫Som hashtag: #hvorhardudetfra •Den digitale kampanjen henger sammen med og støtter opp om aktivitetspakker for skolen •Den digitale kampanjedelen vil etter planen bestå av nettsted, blogg, sosiale medier m.m.

Kampanjen - hovedaktiviteter •Grunnlovsjubileet 2014 – uke 18 ▫Samarbeid om Pressefrihetens dag – ung profil  Spørreundersøkelse status ytringsfrihet ▫Åpne mediehus – i flere varianter ▫Debattmøter ▫Medieundersøkelsen •Mai - uke 19 ▫Nordiske mediedager UNG  Ungdommens PFU ▫Vårkonferansen NR/MBL  Ungdommens PFU ▫Mediepedagogene  Presentasjon av skoleopplegg •Høsten 2014 – skoleopplegg ▫Undervisningsopplegg for skolen  Flere aktivitetspakker i ulike moduler  Koblet opp mot Nasjonal digital læringsarena: ndla.no

Læremiddel for videregående skole •Eksempler på aktivitetspakker i moduler (small – medium – large): ▫Ungdommens PFU – etikk i medier  Se beskrivelse på neste side ▫Pressebesøk i skolen ▫Skolebesøk i mediehus ▫Journalist for en dag ▫Journalistiske metode ▫Kildekritikk ▫Samfunnsoppdraget ▫Mediemangfold; sosiale og redigerte medier

Ungdommens PFU •Mål: å gjøre Vær Varsom-plakaten og presseetikk godt kjent blant unge •Opplegg som i første omgang kan brukes i videregående skole, med materiell rettet inn både mot elever, lærere og foreldre. Et mulig forløp for et skoleopplegg: ▫Intro om ytringsfrihet og ytringsfrihetens grenser, presseetikk, PFU og Vær Varsom-plakaten ▫Gjennomgang av relevante PFU-eksempler (gjerne med klipp fra streaming av PFU-diskusjoner) ▫Døm selv - rollespill og skyggeutvalg:  Elevene danner PFU-grupper og behandler utvalgte PFUsaker (enten saker de ikke kjenner utfallet av, og/eller saker som PFU behandler samtidig..)

Viktig konsept: Lære journalistikk med journalister Unge Journalister/ redaktører Lærere