Veiledning av elever / lærlinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Bokanmeldelser..
Hønefoss politistasjon
Generelt ved medarbeidersamtaler
Kvinne på topp September2008.
- Hovedrolle eller birolle
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Aggression Replacement Training
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Betraktninger om lærlinger på sykehus!
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Lørenskog Idrettsforening
Taushetsplikt for frivillige
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Om å skrive om litterære tekster
Veiledning av studenter
Impulsuka 2013 Kristiansand
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kjære forelder/ foresatt
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Felles tema i mars: Selvkontroll
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Helsesøsterkongressen 2017
1 Kommunikasjon.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Fest & følelser Velkommen
«Den gode timen på Saltvern»
Venner & valg Velkommen.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning av elever / lærlinger

Dere er eksperten!  Dere er de beste til å veilede elever og lærlinger innen helsearbeidefaget. Dere er de som kan videreføre kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Dere er den viktigste kilden til rekruttering innenfor helsearbeiderfaget. Uten dere stopper rekrutteringen til en av de viktigste yrkesgruppen innenfor helse og omsorg.

4 viktige prinsipp! Ha tro på…. Sett krav til… Respekt. GÅ INN FOR Å SKAPE EN GOD RELASJON!

Det å være ny… Å komme ny til en arbeidsplass kan oppleves som skummelt.. Hvordan er det å komme ny og ukjent til en bedrift hvor alle er kjent med sine oppgaver? Hvordan var den første arbeidsdagen vår i helsevesenet? Hvordan ville det vært å skulle begynne i et helt annet yrke på en ukjent arbeidsplass?

Er her bare gamle mennesker.. :O

Skap en god relasjon! Den første dagen, er kjempeviktig! Hvordan tar du imot eleven / lærlingen? Er hun / han ventet? Vet de andre at det er en ny person på jobb i dag? Størst mulig grad av faste veiledere. Sett av tid til samtale med eleven

Vis vedkommende rundt – bli kjent Passe informasjon – må ofte gjentas, fyll på etter hvert. Gi tidlig informasjon om hva du tenker lærlingen skal få prøve den første uka. – vær så konkret som mulig! Forvent at eleven spør. ”Finn eleven / lærlingen der han er”

Sett av tid i god tid sammen med eleven Sett av tid i god tid sammen med eleven. Det trenger ikke nødvendigvis være lenge av gangen. Bli kjent med eleven. – vis interesse Avtal hva dere skal snakke om – lag notater. Gi eleven utfordringer som dere kan snakke om. Forutsigbarhet skaper trygghet! Lærlinger som føler seg sett, ”vokser” fort og godt.

Trivsel Hvordan har vi det på jobb, og hvordan viser vi det? Humor? Kultur for å ta opp ting man synes er vanskelig? Kultur for å si at man er god på noe? Trygt miljø.

læring Rådgivning - gi et råd ift noe spesielt. – husk å begrunne rådet! Veiledning.. Den som blir veiledet har mange svar selv. Prøv å forankre teori i praksis Hvordan vil du løse dette? Hva tenker du ift kommunikasjon med denne pasienter? Hva ville du gjort dersom…? Hva er grunnen til at du ville du gjort det slik?

Lær eleven om pasientene! Hvilke diagnoser har pasienten? Hvilke følger har diagnosen(e) for denne pasienten? Hvorfor har denne pasienten behov for institusjonsplass / hjemmespl? Hvem er pasienten som menneske? FORVENT at eleven bruker pensumbøkene for å bli bedre kjent med pasientens diagnoser! Forvent kvalitet!!

Obs! ordet ”hvorfor” Gi eleven mestringsfølelse på noe så tidlig som mulig.

Vær bevist ditt kroppsspråk Kroppsholdning Hender Øyekontakt Nonverbal aktiv lytting Stress, dårlig tid.. Hvor har dere samtaler!?

Ros Ros er i utgangspunktet positivt. De aller fleste profiterer på positiv feedback Bruk ros konstruktivt! Ros skal være berettiget. Ikke alle takler ros like bra…

FOR NOEN HELDIGE ELEVER OG LÆRLINGER! Dere kjenner yrket på godt og vondt... Dere har god kunnskap om god kommunikasjon. Dere vet hvor viktig medmennskelighet er.. Dere vet hvor viktig respekt er i vårt yrke… FOR NOEN HELDIGE ELEVER OG LÆRLINGER!