Hvorfor tier ansatte om arbeidsrelatert kritikk?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Teknologi i klasserommet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
22 tips for den faglitterære forfatteren
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Språkpraksis Hvor har du språkpraksis?
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Et helhetlig barnevern i Oslo
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Fra ord til liv september 2010.
Arbeidslivskurs og språkpraksisoppgaver tilpasset B-løpselever
- roller og forventinger
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Nærhet vs. stoppeklokke
Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Varsling Er alt slik det skal ved UiO?
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
11Jeg i arbeidslivet.
Oppgavehefte.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Utforskeren.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Fra ord til liv April 2010.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Kunnskap som bestilt En kommunes bruk av konsulenter til å evaluere omorganiseringen av 16 kommunale barnehager Førstelektor Mari Pettersvold, Høgskolen.
Religion på arbeidsplassen
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
CAKE session no. 8 Do your worst. Så langt … Forrige CAKE session var et samarbeid med Hands On Safety- kampanjen Vi fikk mange gode innspill, og de sender.
SI DIN MENING OM LØNNSOPPGJØRET! TARIFFPERIODEN DM
KOMMUNIKASJON.
Tydeliggjøring av sykepleiernes bidrag til verdiskapning
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Hva ønsker Regjeringen med barnevernet – hvem gjør hva for å ivareta de unge? Innlegg på dialogkonferanse med ordførere og rådmenn i Sør-Trøndelag, Selbu.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Presentasjon for medarbeidere. Agenda Betydningen av offentleglova for en sunn åpenhetskultur Tilgrensende lovverk i vår sektor Åpenhetskultur og innsynsrutiner.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Samvirke innen offentlige tjenester
Samvirke innen offentlige tjenester
Kapittel 1 SAMSPILL.
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor tier ansatte om arbeidsrelatert kritikk? Førsteamanuensis Kjersti Lien Holte - Høgskolen i Østfold - kjersti.e.holte@hiof.no

Hvem er jeg? Kommer fra Atrå ved Rjukan i Telemark Doktorgrad i arbeidsvitenskap fra Karlstads Universitet Har forsket på hva som hindrer kommunikasjon i organisasjonen. Bor nå på Hvaler og jobber på Høgskolen i Østfold i Halden. Avhandlingen ligger i sin helhet på nettet: kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:225113/FULLTEXT01 Artikkel i Sykepleien: http://www.sykepleien.no/nyhet/726023/--det- mest-lojale-er-a-si-fra

Ytringsfrihet i arbeidslivet Vi har rett til menings og ytringsfrihet jf artikkel 19 i FNs menneskerettighetserklæring og grunnlovens § 100 MEN Arbeidstakers ytringsfrihet er begrenset av arbeidsgivers krav om lojalitet og troskap (Ytringsfrihed bør finde sted NOU 1999:27 pkt 6.2.4)

«Arbeidsgiver må lære seg toleranse for uenighet og kritikk og styrke sin «dannelse» og lære seg å bruke motinnlegg og korrigerende ytringer som viktigste virkemiddel, fremfor arbeidsrettslige tiltak mot de ansatte.» (St. meld. Nr 26. Om endring av grunnlovens § 100 2003- 2004:110)

LINJA er helt avgjørende for effektiv og god kommunikasjon i organisasjonen. Alle kan ikke snakke med alle om alt, derfor har vi linje. Derfor har vi representanter. Fordi linja ikke alltid fungerer har vi varslingsrutiner og regler for varsling.

Begrunnelser for åpenhet Demokrati – offentlig og intern debatt Autonomi – rettighet Kunnskapsutvikling og kvalitetssikring.

Formell policy: Vi vil ha Åpenhet ! Vi ønsker størst mulig åpenhet. Vi tror at åpenhet kan gjøre at ansatte vil rette opp feil og lære av det som har skjedd, fortalte sykehusdirektør Just Ebbesen til FB. I Fredrikstad Blad i juli i år kunne vi lese.

I 2010 døde 4700 mennesker som følge av pasientskade Statistikken viser at hvert sjette sykehusopphold i Norge skyldes pasientskade. Det tilsvarer 115.000 innleggelser, og 4.700 av dem ender altså med at pasienten dør hvert år. Det er mye lidelse i denne statistikken. Også når man tenker på at halvparten av dødsfallene kunne vært unngått hvis vi hadde jobbet bedre, sier helseminister Anne Grethe Strøm-Erichsen til NRK.

Hvor mange fortier arbeidsrelatert kritikk? 46 % av ansatte i pleie og omsorg, barnevern og undervisning i kommunal sektor. (Skivenes og Trygstad 2005:114 -116) 40 % av legene oppga at frykt for å møte uvilje hos sjefen som grunn for ikke å si fra om arbeidsrelatert kritikk. Gjennomsnittet for alle var 23%. (Aronsson og Gustafsson 1999)

Hva er arbeidsrelatert kritikk? Upraktiske eller uetiske arbeidsmetoder og mangel på profesjonell moral. Krenkende særbehandling og diskriminering Dårlig arbeidsledelse og dårlig arbeidsmiljø. Nedskjæringer og omorganiseringer som rammer brukere. Forsøk på å fortie rapportering og informasjon. Økonomisk uryddighet. Eksempler Avsløringen av triksing med ventelistene ved Sykehuset Asker og Bærum. Avsløringen av uetiske og lovstridige arbeidstids- og boforhold ved Ammerudlunden sykehjem.

Iboende etiske utfordringer i arbeid med mennesker Beskyttelse mot fysisk og psykisk skade Respekt for integritet og privatliv Rettferdighetsprinsipper Retten til selvbestemmelse – religion og ytring Sannhetsoppfatninger – hvem eier sannheten og hvorfor?

Trigger Taushet Voiceloop Aquiescence Exit Avledet oppmerksomhet Refleksjon over handlingsvalg Taushet Aquiescence Exit

Avledet oppmerksomhet er farlig Sansene sløves Rettferdiggjøring av uetisk praksis Bagatellisering av det kritikkverdige Rettferdiggjøring av taushet Uetisk praksis kan fortsette Associate professor Dr. Kjersti Lien Holte Norway

Prososiale motiv HVOrfor tier ansatte? Takknemlighet Være høflig Gjøre seg attraktiv Lojalitet Alt for gode sosiale relasjoner Associate professor Dr. Kjersti Lien Holte Norway

Hvorfor tier ansatte? Defensive motiv Tier for å beskytte seg selv eller andre som kan rammes av negative konsekvenser av at det kritikkverdige blir kjent. Det kan slå hardt tilbake Frykt for å bli vingeklippet i jobbsammenheng. Frykt for å miste gode relasjoner Frykt for å miste jobben Associate professor Dr. Kjersti Lien Holte Norway

Hvorfor tier ansatte? Ettergivne motiv Maktesløshet - det hjelper ikke uansett hva jeg gjør Hvem er jeg til å si noe… Hva vet vel jeg om hva som er rett eller galt… Ingen vil lytte til meg eller til oss Kommunen har ikke råd…. Associate professor Dr. Kjersti Lien Holte Norway

Hvorfor tier ansatte? Passiv aggressive motiv Hevn Tier lar ledere og kolleger feile.. Ønsker at de ansvarlige for det kritikkverdige skal falle for eget grep. En dag blir det avslørt. Da vil de lære….. Jeg sykemelder meg så får de klare seg selv… Jeg venter på bedre tider.-.. Associate professor Dr. Kjersti Lien Holte Norway

Hva er Årsaker til taushet hos ansatte? Ekskluderings og inkluderingsritualer Stemplingsprosesser Midlertidige stillinger Prosjekt stillinger Deltidsstillinger Stillingsvern Pseudomedvirkning – som gissel i utvalg. Organisasjonskultur Associate professor Dr. Kjersti Lien Holte Norway

Taushets kulturer i organisasjoner

Spesielt for sykepleiere på sykehjemmet jeg var på: Emosjonelt yrke Fagforeningen var lite opptatt av faglige spørsmål – vanskelig å få medlemmer til møter som handlet om noe annet enn lønn. Det var diskusjon om hvem som hadde mest ansvar for å si fra Usikkerhet om linjene Kjønn Kulturforskjeller

Når man må si fra Skaff dokumentasjon Si helst fra sammen med andre Sørg for støtte Bruk et tillitsspråk Unngå et anklagespråk Legg stor vekt på og utdyp gjerne på hvilken måte det å si fra er en lojal handling mot arbeidsgiver jf arbeidsgivers lojalitetsplikt Bruk linjene så langt som mulig

Hvordan legge forholdene til rette for gode kommunikasjonsrutiner? Ledere og ansatte trenger å reflektere over hvilke mekanismer som ber om taushet i egen organisasjon. Hvordan er åpenhetskulturen i din organisasjon? Bidrar vi til endring eller opprettholdelse av kulturen? Hvordan? Testen på ytringsfrihet er å finne ut hva man absolutt ikke kan si eller stille spørsmålstegn ved på arbeidsplassen og så se på mulighetene for at man kan snakke om nettopp det. Er det mulig å gjøre det tryggere å snakke om det som er utrygt? Kan kritikk fremmes uten å bruke et anklagespråk? Hva betyr egentlig lojalitet? Hva kan du gjøre som tillitsvalgt? Associate professor Dr. Kjersti Lien Holte Norway

Refleksjon – diskusjon Hva kan du gjøre for å få mer åpenhet? Hva kan dere gjøre for å få mer åpenhet?

Associate professor Dr. Kjersti Lien Holte Norway